ایران گردی

قلعه‌های چالشتر؛ جاذبه‌ای ممتاز در شهرکرد

تودی تریپ _ سرویس گردشگری: یکی از جاذبه های گردشگری شهرکرد قلعه چلنتر یا خانه ستوده است. قدمت این قلعه به دوره مظفرالدین شاه می رسد. چالش برانگیزترین قلعه به نام قلعه خدا رحم خان نیز شناخته می شود.

معماری این قلعه منحصر به فرد از سبک های ایرانی، اسلامی و اروپایی الهام گرفته شده است. هر قسمت از این قلعه دارای آینه ها و نقش برجسته هایی است که چشمان شما را نوازش می کند. همچنین نقاشی هایی از صحنه های شکار بهرام گور ساسانی، دسته ها و گل ها را روی در، ورودی و اتاق خواب می بینید.

در ساخت این قلعه از زیباترین تزیینات و گچ بری استفاده شده و منظره ای هنرمندانه به بیننده ارائه می دهد.

کاوش در قلعه چالش برانگیزتر است

یکی از مجموعه‌های ارزشمند تاریخی و فرهنگی شهرکرد، مجموعه تاریخی و فرهنگی پر چالش‌تر است که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد. اما با بازسازی هایی که در آن انجام شده، می توان سبک معماری اروپایی و دوران قاجار را دید. این قلعه که به عمارت ستوده نیز معروف است در شهر چالونتر و در ۷ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

قلعه های چالش برانگیز تر؛  جاذبه ای خاص در شهرکرد

بد نیست بدانید نام این قلعه از ۲۹ آذر ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی کشورمان قرار دارد.

این بنا در زمان صفویه مرکز حکومت چهار محالی ها بوده و هنوز هم تاریخ 1323 هجری شمسی بر بالای ستون های آن دیده می شود. در زمان قاجار، خانه شخصی هدرحم بیشتر چالش برانگیز بود و او بازسازی کاملی انجام داد. بعدها این خانه متعلق به پسرانش احمدخان و محمود خان ستوده چلنتری شد. بالاخره محمدحسن خان ستوده این بنا را در میراث فرهنگی کشور جا گذاشته است.

از چالش برانگیزترین بخش های مجموعه تاریخی باید به دماغه سنگی، فضای داخلی، حمام، انبارها و اصطبل اشاره کرد. 38 پله سنگی با سردر و ایوان در قلعه های آیانی و هن نشین این مجموعه وجود دارد. قلعه Chalanter دارای تزئینات چشمگیری از جمله نقوش افسانه ای و اساطیری، زندگی روزمره، گل و گیاه، گل و گلدان، گل و مرغ، پیچ و تاب های گیاهی و نقوش فرشته است.

قلعه های چالش برانگیز تر؛  جاذبه ای خاص در شهرکرد

قلعه چالونتر مربوط به دوره قاجار در تاریخ 6 مرداد 1377 با شماره ثبت 2101 و همچنین در 30 آذر 1379 با شماره ثبت 2924 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بد نیست در نهایت اشاره کنیم که هم اکنون در این قلعه تاریخی موزه های مردم شناسی، سنگ کاری و کار و زندگی وجود دارد و در اینجا می توانید از نمونه هایی از سنگ کاری های کنده کاری شده و کتیبه ای، زندگی روستایی و کشاورزی، ابزار و لباس دیدن کنید. علاوه بر این دو موزه دیگر به نام‌های موزه صنعت و موزه صنایع دستی محلی نیز در آینده به این مجموعه اضافه خواهد شد.

معماری قلعه چالش برانگیزتر است

معماری مجموعه تاریخی قلعه چلنتر شباهت زیادی به سایر بناهای دوره قاجار دارد. اگرچه سبک معماری ایرانی دوره قاجار در این قلعه به وضوح نمایان است. اما نماهایی از تلفیق هنر ایرانی و اروپایی در قلعه به چشم می خورد. قلعه Chalanter منظره ای جذاب با ستون های سنگی ایستاده و نقش برجسته های حک شده بر روی آنها ارائه می دهد.

قلعه های چالش برانگیز تر؛  جاذبه ای خاص در شهرکرد

با توجه به عکس های هوایی گرفته شده از ساختمان قلعه؛ این قلعه در گذشته دارای 22 برج مدور و چهار دروازه بوده که هر کدام به یک جهت بوده است. یکی از دروازه ها به شهر سامان، دومی به دخور، دیگری به نفج و چهارمی به شهر سورشجان بود.

دروازه‌ها و دروازه‌های قلعه چالش‌برانگیزتر از بین رفته‌اند. برج و دیوار قلعه و همچنین نمای آن از آجر ساخته شده است. بررسی های انجام شده در این مکان تاریخی نشان می دهد که تخریب برج و دیوار دژ بر روی تپه ها دارای دو دور محوطه است. دوره اول را می توان با دوره صفویه مرتبط کرد; از آنجایی که ترکیب آن خشت و ضخیم است و ساخت دیوار دوم به دوره قاجار می رسد. نقاشی های چالش برانگیزتر روی دیوارهای قلعه زیبایی آن را دو چندان می کند.

اتاق های مجموعه قلعه با نقاشی های ترکیبی از هنر ایرانی و غربی تزئین شده است. این سبک نقاشی در دوره قاجار به اوج خود رسید. در این قلعه چهره هایی چون لیلی و مجنون، یوسف و زلیخا به همراه آیاتی از قرآن بر دیوارها نقش بسته است. در برخی از قسمت‌های این قلعه، معماری سنتوری به شکل مثلث با نقش‌هایی به سبک شیر و شکر دیده می‌شود.

قلعه های چالش برانگیز تر؛  جاذبه ای خاص در شهرکرد

این قلعه دارای پنج ایوان و پنج اتاق داخلی با مجموع 40 ستون است. سقف داخلی قلعه با چوب گردو اسکلت بندی شده است، پنجره های اتاق ها نیز از چوب گردو ساخته شده و با چادر تزئین شده است. مجموعه قلعه چالیانتر علاوه بر قلعه، فضاهای داخلی و اتاق‌های آن، حمامی تاریخی نیز دارد که با کاشی‌های آبی، فیروزه‌ای و سفید سربی تزئین شده است.

در خانه چلانتری دو موزه; یکی از موزه های مردم شناسی در زیرزمین خانه و دیگری موزه سنگ در محوطه خانه قرار دارد. بد نیست بدانید در موزه مردم شناسی می توانید مجسمه های انسانی با لباس های محلی شهرکرد با زیورآلات و ابزار نظامی و انواع غذاها و صنایع دستی این شهر مانند قفل سازی و صنایع دستی را از نزدیک مشاهده کنید.

همچنین در موزه سنگ انواع سنگ قبر، اجزای سنگی معماری مانند فواره، حوض، ستون و سرستون های ساده و کنده کاری شده برای بازدید عموم قرار داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا