ایران گردی

قدیمی ترین روستای استان مرکزی کجاست؟

تودی تریپ: قدمت تاریخی روستای چنکچی علیا به دوران صفویه برمی گردد و افراد زیادی در این روستا متولد شده و زندگی می کنند و نام روستای چنکچی علیا را تا به امروز به عنوان یکی از مناطق گردشگری ایران زنده نگه داشته اند.

علاوه بر فارسی، مردمانی با دو نوع گویش ارمنی و ترکی از زمان صفویه در این روستای زیبا زندگی می کردند.

می توانید زندگی آرام و زیبای چندین قوم ایرانی را در این منطقه کوچک ببینید و از این همبستگی و آرامش لذت ببرید.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۴ جمعیت این روستا ۱۷۸ نفر می باشد. تفاوت مذهب در این جمعیت محدود از نکات جالب توجه این روستا است و علاوه بر مسلمانان شیعه، اقلیت مسیحی نیز از ساکنان این روستا هستند.

زندگی دو طبقه متفاوت و دو فرهنگ متفاوت در یک روستای کوچک واقعا دیدنی است و در طول تاریخ روستای چناقچی علیا نماد فرهنگی زیبایی برای همبستگی ادیان بوده است.

گفته می شود در حال حاضر اهالی روستای چنکچی علیا اکثراً شیعه هستند و مسیحیان برای انجام آداب و رسوم مختلف به این روستا می آیند.

وجود مسجد و کلیسا در این منطقه علاوه بر مناظر کوهستانی، جذابیت تاریخی و مذهبی به این روستا بخشیده و آن را از نظر توریستی دیدنی تر می کند.

قدیمی ترین روستای استان مرکزی کجاست؟

فاصله تهران تا روستای چناقچی علیا

کافی است به استان مرکزی سفر کنید و در آنجا مناظر زیبایی مانند کویر میکان، ارتفاعات شازند، آستانه، سربند، هوندودر، کامیجان، منطقه حفاظت شده هفتاد قله، دامنه ها، کویرهای استپی با پوشش گیاهی متنوع، معادن سنگ ساختمان، چشمه‌ها و سراب‌ها، امکانات طبیعی بسیاری را که در دسترس علاقه‌مندان به طبیعت است، ببینید. اما یکی از جاذبه های این استان روستای چناقچی است.

چناقچی که عنوان روستای نمونه گردشگری را از آن خود کرده است در 45 کیلومتری شمال غربی شهر ساوه و 140 کیلومتری تهران قرار دارد. این روستا 2400 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و آب و هوای گرم و خشک دارد و قدمت آن به دوره صفویه می رسد.

برای رفتن به این روستا در 20 کیلومتری اتوبان تهران – ساوه باید وارد اتوبان ساوه – همدان شده و کمی جلوتر به سمت بویین زهرا حرکت کنید.

از ابتدای اتوبان ساوه – همدان تا ابتدای زیرگذر رازغان 30 دقیقه طول می کشد.

به بزرگراهی می رسید که یکی به مامونیر و دیگری به رازگان منتهی می شود و در ۲۹ کیلومتری رازگان است. برای رفتن به روستای چناقچی راه را ادامه دهید و دقیقا 15 دقیقه طول می کشد تا به دوزج برسید، از آنجا 20 کیلومتر راه دارید و سمت چپ دوراهی علیشار چناقچی است، در مسیر از دو روستای مصرگان و لار عبور خواهید کرد. همه اینها روستاها 10 دقیقه با یکدیگر فاصله دارند.

قدیمی ترین روستای استان مرکزی کجاست؟

جاذبه های گردشگری روستای گورنی چناقچی

روستای چناکچی در دیواره های بالای کوه قرار دارد و خانه های ساکنان آن به هم چسبیده است.

این سبک خانه سازی جلوه ای ساده و در عین حال زیبا به روستا بخشیده و صمیمیت زندگی روستایی را نشان می دهد.

متراژ هر خانه با خانه دیگر متفاوت است و ترتیب خاصی وجود ندارد. خانه‌های قدیمی با سقف‌های مسطح و دیوارهای تقریباً عریض از چوب، گل، خشت و کاه و خانه‌های نوساز از آجر، سیمان، تیرآهن و گچ ساخته شده‌اند.

اگرچه سبک خانه سازی تغییر کرده و مصالح امروزی جایگزین کاهگل و خشت شده است، اما با وجود این خانه های مدرن، زیبایی خانه های کاهگلی قدیمی از بین نرفته است و بافت روستایی همچنان با این نوع خانه سازی معنا پیدا می کند.

کلیسای روستا
کلیسای چناقچی علیا با بیش از سه قرن قدمت به عنوان منبع و محل برگزاری مراسم مذهبی مسیحیان ارتدکس در این روستا ساخته شده است که اهمیت این روستا را از نظر گردشگری بیشتر می کند.

بنای فعلی کلیسای سنت سرکیس بر روی بقایای بنای اولیه در سال 1341 توسط معمار به نام سرکیس دهباشیان و بر روی بقایای کلیسای اولیه ساخته شده است.

مصالح به کار رفته در ساخت بنا چوب، خشت و آجر است.

سقف کلیسا تخت و به صورت تیرآهن ساخته شده و وزن طاق به پایه ستون های چوبی منتقل می شود. عمر بنای اصلی این کلیسا چهارصد سال است.

قدیمی ترین روستای استان مرکزی کجاست؟

بر اساس اطلاعات موجود در این کلیسا، تاریخ ساخت آن 1770 میلادی ذکر شده است.

یکی از ویژگی های این کلیسا، سطح بالای محراب نسبت به فضای داخلی و کف کلیسا است. بر روی دیوارهای آن نمادها و جلوه هایی از اعتقادات پیروان حضرت عیسی علیه السلام به صورت نگاره هایی دیده می شود که برای گردشگران بسیار جذاب است.

آبشار
در انتهای روستا آبشار زیبای چناقچی علیا قرار دارد که منظره ای کم نظیر و کم نظیر را ایجاد می کند و همه ساله به ویژه در فصل بهار گردشگران زیادی را روانه این منطقه می کند.

آبشار چناکچی علیا که از بستر دره صخره ای منتهی الیه شمالی روستا، در میان سبزه و جلبک، از ارتفاع حدود 30 متری می ریزد، در ارتفاع 2400 متری قرار دارد و مسیر نسبتاً طولانی را برای سقوط از آن طی می کند. این ارتفاع

مناظر زیبای آبشار چناغچی در فصل بهار و تابستان مذهبی و جذاب است. زیبایی و شکوه خاص آن در فصول سرد سال که آبشار یخ می زند و وجود فانوس ها و آویزهای یخی فراوان و یخ، جذابیت خاصی به شکل و شمایل این آبشار می بخشد، بیشتر جلوه می کند.

تعداد قابل توجهی از گردشگران همیشه در ایام نوروز، تعطیلات و سیزدهم نوروز از این آبشار دیدن می کنند.

قدیمی ترین روستای استان مرکزی کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا