ایران گردی

قدیمی‌ترین غار کهگیلویه و بویر احمد کجاست؟

تودی تریپ: با طی مسافتی در حدود 45 کیلومتر از یاسوج به منطقه پاتاوه در شهر دانا می رسید.

در فاصله 2 کیلومتری روستای ده شیخ، غار آهکی شگفت انگیزی وجود دارد که متعلق به دوره دوم زمین شناسی است و بیش از 135 میلیون سال قدمت دارد.

غاری که به طور اتفاقی در سال 1368 توسط چوپانی از مردم دی شیخ کشف شد و به عنوان یکی از شگفت انگیزترین غارهای ایران شناخته می شود به همین دلیل به آن علیصدر 2 لقب داده اند.

غار ده شیخ دانا بیش از 6 کیلومتر عمق دارد و یک غار آهکی کاملاً طبیعی است و با هفت گالری و راهروها و مسیرهای متنوع مشرف به فانوس های آهکی مختلف منظره ای شگفت انگیز خلق می کند و چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

غار دی شیخ; قدیمی ترین غار کهگیلویه و بویراحمد

این جاذبه گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس بررسی های زمین شناسی انجام شده و مربوط به دوره دوم زمین شناسی است و ده شیخ یک غار آهکی کاملا طبیعی است.

در طی سالیان گذشته بر اثر بارندگی، حفره هایی در این غار ایجاد شده است.

قدیمی ترین غار کهگیلویه و بویراحمد کجاست؟

این امر باعث شده است که آب موجود در چاله ها راه خروجی پیدا کند و به این ترتیب فانوس ها و دالان های شگفت انگیزی در این منطقه پدیدار شوند.

غار ده شیخ یکی از منحصربفردترین جاذبه های استان کهگیلویه و بویراحمد است به همین دلیل نام آن را علیصدر ۲ گذاشته اند.

فقدان نقاشی روی دیوارهای غار نشان می دهد که این مکان برای قرن ها دست نخورده و ناشناخته باقی مانده است.

یکی از شگفتی های این غار گرم بودن آن در زمستان و سرد بودن داخل آن در تابستان است. گرمای مرموز زمستان و خنکای مطبوع تابستان این غار معمایی است که هنوز جوابی ندارد.

دهانه غار ده شیخ در ارتفاع 1670 متری و بسیار باریک قرار دارد.

مسیر اولیه این غار به قدری باریک است که باید حدود 5-6 متر را نشسته طی کرد.

دهانه غار ده شیخ درست روبروی قله قش مستان دانا قرار دارد. ارتفاع این غار در جاهایی به هفت متر می‌رسد و در دالان‌های مختلف غار، فانوس‌های آهکی مختلفی با زیبایی خاصی شکل گرفته است.

در اثر بارندگی در طی سالیان، حفره هایی ایجاد شده و آب درون چاله ها آزاد می شود که باعث تشکیل این نیلوفرهای زیبا شده است.

غار ده شیخ یکی از 600 غار شناسایی شده در ایران است و از نظر وسعت و عمق در رتبه دوم قرار دارد.

بر اساس بررسی های انجام شده عمق غار بیش از 6 کیلومتر تخمین زده می شود و با توجه به این وسعت هنوز قسمت ها و دالان های آن شناسایی یا باز نشده است.

قدیمی ترین غار کهگیلویه و بویراحمد کجاست؟

مسیر غار ده شیخ

شهر تاریخی پاتاوه مرکز منطقه 30 هزار پاتاوه در توابع شهرستان دانا دارای جاذبه های بی نظیری است.

برای دسترسی به این جاذبه شگفت انگیز ابتدا باید به شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کنید، پس از سفر به یاسوج و طی مسافتی در حدود 45 کیلومتر به قسمت پاتاوه شهرستان دانا برسید و سپس با عبور از آن. مناظر طبیعی و پل تاریخی پاتاوه وارد دنیای اسرارآمیز یکی از زیباترین غارهای ناشناخته ایران می شود.

غار دهشیخ یکی از غارها و جاذبه های استان کهگیلویه و بویراحمد است که در ۲ کیلومتری روستای دهشیخ، ۵۱ کیلومتری شهر یاسوج و ۳۵ کیلومتری شهر سیسخت مرکز شهرستان دانا قرار دارد.

این غار با هفت گالری و گذرگاه های مختلف چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

غار دی چیخ قرن ها ناشناخته باقی ماند تا اینکه در یکی از روزهای زمستانی سال 89 میلادی، چوپانی از مردم دی چیخ در حالی که به دنبال گله خود می گشت، متوجه این غار شد و تاکنون سه مرحله کاوش توسط کاشفان و غارشناسان انجام شده است. .

قدیمی ترین غار کهگیلویه و بویراحمد کجاست؟

غار ده شیخ یکی از غارهایی است که در طی تحقیقات باستان شناسی بقایای انسان، حیوان و سرامیک در آن یافت شد و این نشان از زندگی افرادی است که با ظهور اسلام همراه بوده اند. سفال ها و استخوان های یافت شده در این غار 135 میلیون سال قدمت دارند که نشان می دهد در مقطعی از تاریخ عده ای این غار عظیم را برای زندگی انتخاب کردند.

علیرغم اینکه قدمت این ظروف سفالی با توجه به مطالعاتی که بر روی آنها انجام شده است، هنوز مشخص نیست که این ظروف سفالی مربوط به کدام دوره تاریخی است، اما به گفته برخی کارشناسان، قدمت این ظروف سفالی قبل از … ظهور اسلام باز خواهد گشت.

بر اساس تحقیقات باستان شناسی، نوع سفال مربوط به دوره های هخامنشی و ساسانی است. تنوع سفال های یافت شده در این غار نیز نشان از سابقه طولانی ده شیخ دارد.

آثاری از زندگی انسان در کف غار مشاهده شده که نشان از استفاده انسان ها از این غار قبل از اسلام دارد.

نشانی: یاسوج، شهر تاریخی دانا، نزدیک پل تاریخی پاتاوه، روستای دهشیخ.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا