ایران گردی

قدیمی‌ترین شهر ایلام کجاست؟

تودی تریپ: شهر باستانی سیمره در استان ایلام و شهرستان دره شهر قرار دارد و یکی از آثار تاریخی ارزشمند ایران و یکی از دیدنی ترین مناظر ایلام است.

این محوطه تاریخی که به ماداکتو نیز شهرت دارد، یکی از نخستین آثار تاریخی کشور است که در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. همچنین صحبت از تلاش برای ثبت این اثر ارزشمند تاریخی است.

دره شهر; قدیمی ترین شهر عیلام

خرابه های یک شهر تاریخی در 140 کیلومتری ایلام دیده می شود.

«ماداکتو» که نام سابق این ناحیه بود، پایتخت تابستانی عیلامی ها بود که در حمله بانیپال آشوری ویران شد و مردم آن قتل عام شدند.

در خرابه های کنونی دره شهر که بازمانده شهری از دوره ساسانی است آثاری از چهارراه ها، خیابان ها، برج های مراقبت، شستشو و فاضلاب و شهرسازی از این دوره باقی مانده است.

همچنین در این شهر باستانی گچ بری های بی نظیری یافت شد که در نوع خود بی نظیر است.

قدیمی ترین شهر عیلام کجاست؟

سکه هایی که در خرابه های دره شهر به دست آمده حکایت از سلطنت خسرو سوم دارد. این شهر در زلزله سال 334 میلادی به کلی ویران شد.

در زمان سلجوقیان تا اوایل صفویه بازماندگان و اتابکان لر کوچ و آل خورشید بر این منطقه حکومت می کردند و از آن پس به عنوان فرمانداری اداره می شد.

قرار گرفتن دره شهر در کنار کبیرکو و ویرانه های شهر باستانی ساسانی ماداکتو و رودخانه خروشان سیمره، امروزه این شهر را در بین مورخان و باستان شناسان بسیار مهم کرده است.

بنابراین اولین شهر تاریخی دوره ساسانی نامیده می شود.

اولین موزه باستان شناسی استان ایلام که به عنوان تنها موزه تخصصی باستان شناسی غرب کشور نیز شناخته می شود، در سال 1383 در این شهر تاریخی افتتاح شد.

شهرستان درهچار دارای 545 اثر تاریخی و طبیعی است که 140 اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

دره قطب شهر اثر تاریخی ایلام است که گردشگران خارجی زیادی را به خود جذب می کند و این شهر تاریخی به عنوان مهمترین اثر تاریخی استان ایلام شناخته می شود.

در سال های اخیر آثار تاریخی مختلفی از شهرستان دره شهر به خصوص شهر تاریخی سیمره که در حال حاضر در محل موزه دره شهر نگهداری می شود، دریافت شده است.

بیش از 300 شی تاریخی و فرهنگی متعلق به دوره های مختلف در این موزه نگهداری می شود که شامل گچ بری ها، زیور آلات، سکه ها، سرامیک های مربوط به دوره های مختلف تاریخی از جمله هخامنشی و ساسانی است.

قدیمی ترین شهر عیلام کجاست؟

موقعیت شهر تاریخی دره شهر

دره ایلام شهر در ۴۷ درجه و ۲۲ دقیقه طول جغرافیایی و ۳۳ درجه و ۸ دقیقه عرض جغرافیایی واقع شده و ۶۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

این شهر در 142 کیلومتری شهر ایلام در جاده ایلام – پل دختر قرار دارد و با حدود 3 ساعت رانندگی می توانید از ایلام به این شهر برسید.

آب و هوا معتدل و خشک است، بیشترین دما 42 درجه و کمترین آن 6- درجه سانتیگراد و میانگین بارندگی سالانه 350 میلی متر است.

برای رسیدن به این شهر می توانید از دزفول به خوزستان و خرم آباد نیز سفر کنید.

اگر از تهران به سمت دره ایلام شهر می روید، پس از عبور از قم، اراک و حرکت به سمت خرم آباد، در نهایت می توانید وارد جاده پلدختر شده و به دره شهر برسید.

در مسیر دره شهر ایلام آثار باستانی زیادی وجود دارد که ارزش دیدن دارند.

برای مثال اگر اهل طبیعت گردی هستید در این مسیر بازدید از آبشار ماربره در نزدیکی دره شهر در مسیر جاده پلدختر را فراموش نکنید.

شهر باستانی سیمره که به ماداکتو نیز معروف است، یکی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی استان ایلام و بزرگ‌ترین محوطه تاریخی این استان است.

این شهر یکی از اولین آثار تاریخی است که در شهریور ماه 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهر درشار در 135 کیلومتری جنوب غربی شهر ایلام و محوطه تاریخی سیمره نیز در حاشیه جنوب شرقی شهر درهار قرار دارد.

قدیمی ترین شهر عیلام کجاست؟

در واقع شهر باستانی ماداکتو قدیمی ترین قسمت دره شهر به حساب می آید که بر اساس برخی شواهد زمانی شهری آباد و پر رونق بوده و به طور ناگهانی در یک زلزله مهیب (احتمالا بیش از هزار سال پیش) ویران شده است.

مساحتی در حدود 120 هکتار (و بنابر برخی منابع بیش از 200 هکتار) که در شمال “کبیرکوه” بزرگترین و مهم ترین رشته کوه استان ایلام در دره سیمره واقع شده است. و در قسمت جنوبی رودخانه ای به همین نام.

برای بازدید از منطقه تاریخی دره شهر و سیمره اگر با ماشین شخصی تهران را ترک کنید سه مسیر پیش روی شما خواهد بود.

در مسیر اول باید به جاده قم برسید و پس از گذر از استان های قم و اراک به استان لرستان و شهر خرم آباد بروید.

در انتهای این مسیر و از جاده پلدختر می توانید به دره شهر برسید. در منتهی الیه جنوب شرقی دره شهر، بقایای شهر باستانی سیمره دیده می شود.

مسیر دوم از تهران، شهر پرند شروع می شود و پس از عبور از ساوه به استان همدان می رسد، با گذر از شهرهای ملایر، بروجرد و کرم آباد به جاده پلدختر و در نهایت دره شهر ختم می شود.

مسیر سوم نیز از شهرهای پرند و ساوه می گذرد و پس از عبور از استان های همدان و کرمانشاه به ایلام و سپس به شهر دره شهر می رسد.

همچنین مردم جنوب کشور از شهرستان دزفول در استان خوزستان و مردم غرب کشور از خرم آباد مرکز استان لرستان می توانند مسیر خود را به ایلام، دره شهر و سپس شهر باستانی از سیمره طی کنند. .

قدیمی ترین شهر عیلام کجاست؟

اگر قصد سفر با وسایل نقلیه عمومی را دارید به مرکز استان ایلام بروید.

فاصله شهر ایلام تا دره شهر کمتر از 130 کیلومتر است و با تقریباً 1.5 تا دو ساعت رانندگی جاده ای (با میانگین سرعت 100 کیلومتر در ساعت) می توان به شهر تاریخی دره شهر و سیمره رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا