ایران گردی

قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری گلستان

تودی تریپ: گلستان علاوه بر مکان های تفریحی، دیدنی های تاریخی زیادی نیز دارد. این استان توریستی مقصد مناسبی برای گردشگران برای دیدن جاذبه های فراوان در این منطقه است.

دیوار بزرگ گرگان، گورستان خالد نبی، برج گنبد قاووس، موزه کاخ گرگان، کاخ آقا محمد خان قاجار و… از مکان های تاریخی این استان هستند.

آثار تاریخی استان گلستان

برج کاووس (برج کابوس)

برج گنبد کاووس یا برج گنبد قابوس یکی دیگر از دیدنی های گلستان است. این برج معماری خاصی دارد که باعث شهرت آن در سراسر جهان شده است.

از آنجایی که این برج در داخل شهر گنبد کاووس قرار دارد به راحتی قابل دسترسی است. برج آجری گنبد قابوس بلندترین برج آجری جهان است.

برج تاریخی قاووس دوم با ارتفاع 72 متر از بناهای تاریخی مربوط به قرن چهارم هجری قمری محسوب می شود که در زمان شمس المعالی قابوس بن وشمگیر از پادشاهان آل زیار ساخته شده است. .

قدیمی ترین جاذبه های گردشگری گلستان

بر اساس کتیبه آجری موجود در بنا که به خط کوفی نوشته شده و در اطراف برج نصب شده است، این برج در سال 385 هجری قمری و به دستور قابوس بن وشمگیر در حاشیه شهر جرجان یا گنبد کاووس فعلی ساخته شده است. .

موزه کاخ گرگان

کاخ موزه گرگان یکی از 12 کاخ خاندان پهلوی در کشور و محل سکونت این خانواده در منطقه است که قدمت آن به دوره پهلوی اول می رسد که به عنوان اولین موزه منطقه شمال، بیست و چهارم شناخته می شود. موزه کشور و چهارمین موزه تخصصی باستان شناسی ایران. این کاخ موزه به دستور رضا شاه در سال 1317 به همراه چند ساختمان اداری دیگر ساخته شد. تندیس 30 شخصیت برجسته استان گلستان به همراه آثار به جا مانده از دوران پهلوی برای نمایش عمومی در این مکان نگهداری می شود. این بنا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه باقری ها

خانه باقری یا خانه باقری یکی از بناهای شاخص گرگان، بافت تاریخی شهر است که نمونه مهم و ارزشمندی از معماری مسکونی بومی به شمار می رود. این مجموعه بین دو منطقه نعلبندان و سرسمه و در منتهی الیه جنوبی یکی از گذرگاه های اصلی بافت باستانی گرگان واقع شده و با مساحتی بیش از 2500 متر مربع بزرگترین خانه تاریخی گرگان محسوب می شود و همچنین بزرگترین خانه تاریخی در بخش شمالی کشور. خانه باقری در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و انباری، آتلیه عکاسی، فروشگاه صنایع دستی و بوتیک هتل بخشی از آن است.

قدیمی ترین جاذبه های گردشگری گلستان

کاخ آقا محمد خان قاجار

کاخ آقا محمدخان قاجار توسط حاکم مازندران ساخته شده و منسوب به آقا محمدخان قاجار است. این بنای دو طبقه در گذشته بسیار زیبا و با تزئینات طلاکاری شده بود. اما متاسفانه امروزه بیشتر زیبایی های معماری کاخ به دلیل بی توجهی آسیب های زیادی دیده است.

قبرستان خالد نبی؛ جاذبه ای بی نظیر در گلستان

قبرستان خالد نبی که زیارتگاه دارد در شمال شرقی گنبد کاووس یکی از اماکن تاریخی و دیدنی های مهم گلستان به شمار می رود.

این قبرستان تاریخی در منطقه ای کوهستانی و سرسبز قرار دارد که در آن قبرهای عجیب و غریب زیادی را خواهید دید. در این منطقه علاوه بر قبرهای عجیب، مقبره هایی نیز وجود دارد.

خالد نبی از پیامبران الهی زمان است حکومت خسرو انوشیروان از یمن به ایران سفر کرد. او فرستاده دین پیامبر است اسماعیل این همان کاری است که مردم ایران بوده و هستند دین زرتشتی دعوت به دین الهی را برگزیده بود.

قبر او در این قبرستان قرار دارد و افراد زیادی برای زیارت این قبر و قبرهای عجیب موجود در این قبرستان به این منطقه می آیند.

یکی از دلایل اصلی شهرت قبرستان خالد نبی وجود قبرهایی است که مجسمه هایی به اشکال مختلف در کنار آنها قرار دارد.

بیشتر از 600 سنگ قبر در گورستان وجود دارد و ارتفاع برخی مجسمه ها به چهار متر می رسد. این گورها به همراه مجسمه هایی که بر فراز آن ها نصب شده اند به صورت پراکنده بر فراز کوه ها و تپه های اطراف دیده می شوند.

قدیمی ترین جاذبه های گردشگری گلستان

اگر چه برخی از مورخان این گورستان به دوره پارینه سنگی اما نمی توان با دقت گفت که این مجسمه ها و مقبره های قدیمی مربوط به کدام دوره تاریخی است. به نظر می رسد دوری و قرار گرفتن آنها بر روی کوه ها و تپه ها مانع از نابودی آنها در طول تاریخ شده است. بنابراین باید سابقه طولانی داشته باشد.

نظرات دلیل شکل قبرهای قبرستان خالد نبی

در مورد شکل مجسمه های قرار داده شده بر روی قبرها نظرات مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند مجسمه های بلند و کشیده نمادی از اندام تناسلی مردانه است و با توجه به موقعیت اجتماعی صاحب قبر، قد آن هاست. از یک تا چهار متر و مجسمه های کوتاه نیز می توانند نمادی از جنسیت زن باشند و سینه و سوتین زن را نشان دهند.

برخی نیز بر این باورند که مجسمه های بلند به شکل مردانی هستند که کلاه و کمربند به کمر بسته اند. علاوه بر این، آنها معتقدند که مجسمه های کوچکتر نماد زنان هستند و نه بخشی از بدن آنها. بلکه به شکل شاخ و سر قوچ هستند که نماد قدرت هستند و در کنار قبر افراد قدرتمند و مهم قرار می گرفتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا