ایران گردی

قدمت نارین قلعه میبد چقدر است؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: کارشناسان معماری بر این باورند که مکان یابی و ساخت قلعه نارین در زمین بکر انجام نشده است.

آثار معماری به صورت سازه های آجری در قسمت ها و لایه های زیرین، قسمت های زیر دیوار شمالی و قسمت شاه نشین وجود دارد که اهمیت این مجموعه را نشان می دهد.

این سازه‌ها ظاهراً بر روی قسمت قدیمی‌تری نیز ساخته شده‌اند که وجود آثار سوزاندن و کوره‌ها و همچنین سفال‌های فراوان عصر آهن در زیر بنای سفالی مؤید آن است.

نارین کالا کجاست؟

قبل از هر چیز بهتر است محل دقیق این قلعه تاریخی در سطح جهانی را مشخص کنید.

قلعه میبد در میدان شهرداری شهر میبد استان یزد واقع شده است. این قلعه باشکوه یکی از قدیمی ترین قلعه های تاریخی ایران است که در سال 1354 به ثبت آثار ملی رسیده است.

  • ساعات کاری قلعه نارین از 8 صبح تا 17 بعد از ظهر می باشد.
  • هنگام بازدید از قلعه، به آن آسیبی وارد نکنید و سعی کنید از آن محافظت کنید.
  • نارین قلعه میبد شنبه شب، تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی (ع) در 21 رمضان، رحلت پیامبر (ص) در 28 صفر، رحلت امام خمینی (ره) در 14 خرداد و 25 شوال، شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل شد.

  • غروب آفتاب بهترین زمان برای عکاسی در قلعه نارین است.

نارین کالا میبد چند سال دارد؟

نارین قلعه میبد یکی از قدیمی ترین بناهای این شهر است که قدمت آن به دوره ساسانی می رسد. این قلعه بر روی تپه ای به ارتفاع حدود 25 متر قرار دارد و ارتفاع آن به حدی است که اگر بالای قلعه بایستید می توانید تمام شهر را ببینید.

قلعه نارین در شهر میبد در زمان ورود اسلام به ایران بسیار مهم بوده است. زیرا به عنوان مکانی مستحکم و تسخیرناپذیر در برابر دشمنان مورد استفاده قرار می گرفت.

شبکه زیرزمینی ساخته شده در قلعه نارین یکی از جالب ترین نکات این بنای تاریخی است. از این گذرهای زیرزمینی برای تامین مایحتاج افراد حاضر در قلعه استفاده می شد که به گفته باستان شناسان هیچ بیگانه و متجاوزی قادر به تسخیر آنها نبود.

برخی از باستان شناسان سکونت در قلعه نارین را حدود سه تا چهار هزار سال قبل از میلاد تخمین می زنند. قدمتی که این قلعه را نه تنها به یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های دیدنی میبد تبدیل کرده، بلکه گفته می‌شود کهن‌ترین تاریخ تمدن بشری یزد نیز متعلق به آن است.

معماری بی نظیر نارین کالا

مصالح قلعه نارین نیز مانند ارگ بم از خشت است، اما تفاوت در اندازه آجرهای سفالی حکایت از استقرار حکومت‌های مختلف در این قلعه دارد. همچنین وجود سازه های گلی در قسمت های زیرین قلعه نشان می دهد که این قلعه مرتفع بر روی بقایای مجموعه دیگری ساخته شده است.

از این رو، باستان شناسان معتقدند که این مکان هنوز اسرار بسیاری را در خود پنهان می کند که فاش نشده است. این قلعه مانند بسیاری از قلعه های دیگر دارای قسمت های مختلفی از جمله قسمت پایین و قسمت بالایی است.

نارین کالا میبد چند سال دارد؟

قسمت پایینی نارین کالا که به مسجد و گذر و حمام و محوطه مسکونی اختصاص داشت آسیب زیادی دیده و تقریباً چیزی از این قیمت باقی نمانده است.

قسمت فوقانی قلعه یا قاعده شامل ساختمان ها و بخش های مختلفی است که به صورت مارپیچی تا بالاترین قسمت قلعه که شاه نشین نامیده می شود، بالا می رود.

وقتی به قسمت سلطنتی قلعه نارین برسید، می توانید تمام شهر میبد را زیر پای خود ببینید.

سیستم دفاعی این قلعه نیز مانند دژها و ارگ های آن زمان به صورت خندق بوده و همین امر ورود افراد متجاوز به این قلعه را غیرممکن می کرد.

همچنین 4 برج برای نگهبانی و حفاظت از قلعه ازنارین در اطراف ساخته شد که متاسفانه تنها برج مرکزی و اصلی و تنها خرابه هایی از برج های دیگر باقی مانده است.
جالب است بدانید که سیستم تهیه و حمل و نقل غذا در نارین کالا از طریق کانال های زیرزمینی انجام می شود. نور این قلعه عظیم از طریق سوراخ حفر شده در دیوار تامین می شود.

قسمت های جالب قلعه نارین

خندق

از لحظات جالب معماری در ساخت این مجموعه عظیم تاریخی می‌توان به حفر خندقی اشاره کرد که تونل‌های زیر آن برای فرسنگ ادامه دارد.

همانطور که در تمام قلعه‌های ایران خندق‌ها بخشی از دفاع شهر هستند، در طراحی این قلعه نیز خندق‌ها به منظور دفاع و امور نظامی در برابر تهاجم و تهاجم بیگانگان حفر شده است.

برج

نارین کالا میبد دارای چهار برج مدور بلند است که متأسفانه تنها قسمت مرکزی آنها در عصر امروز باقی مانده است.

نارین کالا میبد چند سال دارد؟

اتاق

ساخت اتاق های متعدد و تو در تو نیز از دیگر بخش های معماری در این قلعه مستحکم است. بسیاری از این اتاق ها به دلیل قرار گرفتن در قسمت ها و طبقات پایین قلعه و فروریختن راهروها قابل دسترسی و کاوش نیستند.

برخی از کارشناسان معماری معتقدند که ابتدا این قلعه را با حفر خندق ساخته اند و سپس با استفاده از مصالح خشت و گل پنج طبقه ساخته اند.

اندازه آجرهای به کار رفته در ساخت این بنا با یکدیگر متفاوت است و این نشان دهنده ساخت و تکمیل قلعه در دوره های مختلف تاریخی است.

ابعاد برخی از این گل‌ها که احتمالا مادها از آن‌ها استفاده می‌کردند، ۴۰×۲۴×۱۰ سانتی‌متر است.

پل چوبی

برای این قلعه پل چوبی تعبیه شده بود که با ساخت خیابان در سال 1343 هجری شمسی تخریب شد. ظاهراً علت ساخت این پل که در قسمت غربی قلعه قرار داشت، ارتباط قلعه با شهر بوده است که در صورت لزوم روی خندق قرار می گرفته است.

دروازه ورودی

دروازه ورودی با دو برج در قسمت غربی قلعه قرار دارد که برای حرکت و دفاع از آن استفاده می شده است.

چاه

چاه بسیار قدیمی و مربع شکلی در قلعه وجود دارد که قدمت این بنا را نشان می دهد.

شبکه های زیرزمینی

از نکات جالب توجه در مورد این مکان تاریخی می توان به وجود شبکه های زیرزمینی قابل دسترسی اشاره کرد که طراحان و معماران آن دوران برای تامین مایحتاج زندگی مردم از جمله آب و غذا ساخته اند. جاده هایی که گفته می شود هرگز توسط بیگانه یا مهاجم فتح نشده است.

برخی از باستان شناسان بر این باورند که سکونت در این مجموعه تاریخی حدود سه تا چهار هزار سال قبل از میلاد است. با توجه به این سن به نظر می رسد که نارین کالا دارای کهن ترین تمدن بشری در تاریخ یزد است.

نارین کالا میبد چند سال دارد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا