ایران گردی

قدمت منارجنبان اصفهان چقدر است؟

تودی تریپ: برخی از مناره های ایران با وجود استحکام زیاد در جای خود می چرخند و به همین دلیل منار جنبان نامیده می شوند. یکی از این مناره های جذاب و دیدنی منار جنبان اصفهان است. این بنا مدت ها پیش در روستای کارلادان ساخته شده است. اکنون این ملک در اطراف منطقه ای به نام نصرآباد واقع شده است. این اثر تاریخی بخشی از شهر اصفهان محسوب می‌شود که توسط کاشی‌کاران ماهر و چیره‌دست زمان با کاشی‌های ستاره‌ای فیروزه‌ای و چندضلعی‌های فیروزه‌ای تزئین شده است.

مناره متزلزل; یک جاذبه مهم در اصفهان

مناره ها: مناره ها مهمترین قسمت مجموعه هستند. هر مناره 9 متر عرض و 17 متر ارتفاع دارد. در تزئینات خود از کاشی های چند ضلعی فیروزه ای و کاشی های لاجوردی ستاره ای چهار پرتو استفاده می کردند. ویژگی منحصر به فرد این مناره ها حرکت یکی از آنها پس از تکان دادن اولین مناره است.

ایوان: ایوان مجموعه میزبان مقبره شیخ امیرعبدالله بوده و از سطح زمین 10 متر ارتفاع دارد. در ساخت ایوان از آجر استفاده شده و برای تزیین آن در داخل گنبد کاشی و نقاشی دیواری ساخته شده است.

تاریخچه منارجنبان در اصفهان

در نزدیکی ایوان چند سنگ قبر سفید رنگ دیده می شود که به نظر می رسد بقایای قبرستان قدیمی بر روی آن ساخته شده است. با یک راه پله مارپیچ می توانید از ایوان به پشت بام و مناره های مجموعه دسترسی داشته باشید که البته برای بازدیدکنندگان ممنوع است.

چله خانه: در مجموعه دو اتاق وجود دارد که به آنها چله خانه می گویند. کلبه ها پناهگاه عارفان بود. عارفان و زاهدان 40 روز را در این فضای ساده گذراندند و با خدای خود ریاضت کردند.

منارجنبان یکی از معروف ترین نقاط اصفهان است که در حدود 6 کیلومتری جاده اصفهان به سمت نجف آباد در سمت راست جاده ساخته شده است. در اطراف این بنا اثر تاریخی دیگری به نام آتشگاه وجود دارد. برای رسیدن به این مکان می توانید از خودروی شخصی یا تاکسی های بسته و آنلاین استفاده کنید. برای رسیدن با ماشین کافیست به خیابان آتشگاه بروید و پس از طی ۶ کیلومتر به منارجانبان خواهید رسید. مجتمع دارای پارکینگ می باشد.

تاریخچه منارجنبان در اصفهان

برای بازدید از منارجنبان اصفهان می توانید از ساعت 9 صبح تا 18 به آن مراجعه کنید. اگر به دیدن تاب خوردن مناره ها علاقه دارید، مناره را در شیفت صبح در ساعت های 10:30، 12:30 و 13:30 و در شیفت عصر در ساعت های 15:30، 16:30 و 18:30 به حرکت در می آورند. مناره جنبان اصفهان در روزهای تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی (ع)، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی (ره) و شهادت امام جعفر صادق (علیه السلام) تعطیل است. ). ).

پیشرفت تاریخی بنای منارجانبان

با توجه به اسناد و مدارک تاریخی به جا مانده، به نظر می رسد که بنای مناره اصفهان در زمان سلطنت ایلخانیان و در اواخر سلطنت «محمد خدابنده اولجایتو» در شهر اصفهان ساخته شده است. جالب است بدانید که طبق تحقیقات انجام شده توسط برخی کارشناسان، به نظر می رسد که بقیه مناره های موجود در جهان، همگی متعلق به فرهنگ ایرانی اسلامی هستند و جالبتر اینکه همه آنها در 3 دهه ساخته شده اند. زمان بیشتر حکومت تیموریان

اگرچه هنوز در مورد صحت این ادعا بحث وجود دارد، اما شکی نیست که معماری زیبا و شگفت انگیز این مکان که یکی از مکان ها و مکان های معروف اصفهان است، آن را به یکی از معروف ترین مناره های تاریخ تبدیل کرده است. جهان

تاریخچه منارجنبان در اصفهان

البته همانطور که گفته شد مناره های دیگری در ایران و کشورهای دیگر مانند عراق و عربستان سعودی وجود دارد که با وجود استحکام بنا در جای خود می چرخند. اما آنچه در مورد منارجنبان ذکر شد دلیل اصلی ساخت آن است.

در واقع به نظر می رسد که معمار این بنا، متأسفانه اطلاعاتی از وی در دست نیست، از ابتدا آن را به عنوان مناره نساخته است و هدف اصلی او ساختن ساختمانی نبوده است که بخشی از آن را تکان دهد. بخشی دیگر به خودی خود فرو می ریزد شما هستید در حالی که سایر منارجنبان ها از ابتدا به همین منظور ساخته شده بودند. تعدادی از معماران و باستان شناسان ادعا می کنند که این مکان در واقع یک ساختمان یک طبقه دیگر است.

طراحی و ساخت ایوان آن در دوره ایلخانی انجام شده و سبک ساخت آن به سبک مغولی است. یعنی در حالی که ساخت مناره ها چیز دیگری می گوید. با توجه به ویژگی ها و تزییناتی که بر روی بنای مناره ها انجام شده، به نظر می رسد در اواخر حکومت صفویه، مناره ها به ایوان متصل بوده اند.

تاریخچه منارجنبان در اصفهان

اما آنچه که در مورد این بنا نسبت به دیگر مناره های دنیا وجود دارد، حرکت و تکان دادن کل بنا پس از تکان دادن یکی از مناره هاست. یعنی با حرکت دادن یک مناره، نه تنها مناره دیگر، بلکه تمام ساختمان ابن بنا شروع به لرزیدن می کند. تحقیقات زیادی در مورد معمار و طراح اصلی مناره اصفهان انجام شده است اما متاسفانه هیچ سندی برای تعیین هویت سازنده مناره اصفهان به دست نیامده است. اما گفته می شود دوره ساخت این بنای عظیم تاریخی به دوره ایلحان و سلطنت «محمد خدابنده اولجایتو» برمی گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا