ایران گردی

قدمت غار کرفتو کردستان چقدر است؟

تودی تریپ: محققان در بررسی های خود کتیبه های به دست آمده از غار کرفتو را کشف کردند و ارتباط غار کرفتو به دوره های سلوکی، اشکانی، ساسانی و اسلامی برمی گردد.

در یافته های دیگر از غار کرفتو، زمان سکونت انسان به دوره های قبل از تاریخ مدرن اشاره دارد.

غار کرفتو نزدیک به هزار سال زنده مانده و فعالیت خود را از سر گرفته است.

غار کرفتو، اثری باستانی با قدمت 2000 سال قبل از میلاد در 70 کیلومتری شمال غربی شهر دیواندره در استان کردستان قرار دارد و یکی از طولانی ترین و مهم ترین غارهای تاریخی ایران است که قدمت آن به قرن سوم میلادی باز می گردد.

برخی از قسمت ها توسط انسان تغییر یافته و به همین دلیل غار دستکند به عنوان بزرگترین غار ایران شناخته می شود.

نگران نام غار نباشید، برای رسیدن به این غار نیازی به راهپیمایی سخت نیست، بلکه باید 180 پله را طی کنید و این غار پر از پیچ هایی است که هنوز همه مسیرها باز نشده است.

در غار کرفتو دو قسمت طبیعی و دستی وجود دارد.

بخش دستی با حضور مردم در دوره های مختلف تاریخ همراه است و یکی از منحصر به فردترین مدل های معماری به شمار می رود.

این غار در سال 1318 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

غار کردستان چند ساله است؟

آشنایی با غار کرافتو

غار کرفتو یکی از مهم ترین و قدیمی ترین غارهای استان کردستان است. این غار در 7 کیلومتری شمال غربی دیواندره و 90 کیلومتری شهر ساکز قرار دارد. مسیر غار کرفتو یک پله است و برای رسیدن به آن باید 180 پله را طی کرد. در واقع غار کرافتو در 100 متری سطح زمین قرار دارد.

نمای پلکانی و چند طبقه غار کرفتو آن را بسیار خاص و متمایز کرده است. این غار از ارزش تاریخی بالایی برخوردار است. وجود کتیبه ای در یکی از ورودی های غار مؤید این است که غار کارتو زمانی مقر سلوکیان بوده است. روی کتیبه سر خراش ورودی این غار آمده است: اینجا محل زندگی هراکلس است. هرکس وارد آن شود در امان است.

نکته جالب در مورد غار کرفتو موقعیت جغرافیایی آن است. موقعیت خاص غار در کوهستان، غار کرفتو را در زمستان گرم و در تابستان سرد کرده است. این مشکل این غار را به پناهگاهی ایده آل برای قبایل باستانی تبدیل کرده است.

هرچه در مورد جاذبه های این غار بگوییم، عدالت را رعایت نمی کند. خلاصه اینکه در سفر به کردستان حتما غار کرفتو و معماری شگفت انگیز آن را ببینید تا جذابیت کردستان را باور کنید.

وقتی وارد غار می شوید، معماری صخره ای چهار طبقه را در ورودی غار می بینید و اتاق های زیادی دیده می شود که در معماری مارپیچی منحصربفرد مانند تونل هایی که به یکدیگر متصل هستند چیده شده اند.

باید گفت ارتفاع ورودی غار کرفتو از سرتپه حدود 25 متر است که در قدیم جاده ای سخت و دشوار در دامنه کوه بوده که برای راهنمایی گردشگران از این آثار باستانی و حتی با ساخت تعدادی پله های سنگی و پله های چوبی که طبیعت گردان به سختی می توانند وارد شوند.

غار کردستان چند ساله است؟

در گذشته به دلیل استقرار اقوام مختلف یک سری تجاوزات در غار ایجاد شد که باعث ایجاد اتاق ها و دالان های تو در تو شد. به همین دلیل در میان تمام غارهای تسکند شهرت بیشتری دارد و این شهرت بی دلیل نیست. زیرا هر بازدید کننده ای را احاطه کرده است.

فاصله سنندج – غار کرفتو

غار کرفتو یکی از جاذبه های دیواندره استان کردستان است که در حدود 67 کیلومتری شمال غربی این شهرستان و 70 کیلومتری شرق ساکز قرار دارد. این غار از جنوب بین روستاهای مسعود آباد یا ترکان بالاغ دیواندره، روستای میر سعید سقوز از غرب، روستای علی آباد و روستای نخود دره تکاب از شمال و روستای یوزباش کندی از شرق و جنوب شرقی قرار دارد.

برای رفتن به غار کرفتو به دیواندره سفر کنید. از دیواندره به ساکز بروید. پس از طی مسافت 23 کیلومتری در جاده اصلی، در رسیدن به دوراهی تکاب، از جاده فرعی سمت راست استفاده کنید. این مسیر را 35 کیلومتر دیگر تا تکاب ادامه دهید. سپس وارد جاده سمت چپ به سمت غار کارفتو می شوید و پس از چهار کیلومتر به غار کارفتو می رسید.

  • فاصله سنندج تا غار کرفتو: 163 کیلومتر
  • فاصله تکاب تا غار کرفتو: حدود 35 کیلومتر
  • آدرس غار: استان کردستان در حدود 67 کیلومتری شمال غربی دیواندره

اگرچه دسترسی به آب آشامیدنی وجود دارد، اما بهتر است در فصول گرم سال آب را با خود حمل کنید. سیستم روشنایی در غارهای کرافتو برقی است، اما ممکن است برق از کار بیفتد و خاموش شود، بنابراین بهتر است یک چراغ قوه کوچک همراه خود داشته باشید.

بیرون از غار درخت و سایه وجود ندارد، پس کرم ضد آفتاب و کلاه به همراه داشته باشید. برای رسیدن به ورودی غار باید 180 پله را طی کنید، بهتر است در صورت درد در زانو یا مفاصل این پله ها را در نظر داشته باشید.

غار کردستان چند ساله است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا