ایران گردی

قدمت باغ شاهزاده ماهان

تودی تریپ: باغ شاهزاده ماهان یکی از زیباترین نقاط دیدنی و جاذبه های گردشگری کرمان است که گردشگران زیادی برای گشت و گذار و تفریح ​​از آن دیدن می کنند.

این باغ زیبا و سرسبز در نزدیکی کرمان و در وسط شهری به نام ماهان قرار دارد.

شهر ماهان یکی از زیباترین شهرهای نزدیک کرمان است که از آب و هوای بی نظیر و دلپذیر بهره می برد و باغ شاهزاده یکی از زیباترین جاذبه های سرسبز آن است که مانند نگینی سرسبز در وسط این شهر می درخشد و بسیاری را به سوی خود می کشاند. گردشگران .

تقریباً به جرات می توان گفت که اگر به هر گوشه ای از ایران قدم بگذارید، می توانید هنر معماری ایرانی در گذشته را ببینید که هر کدام به یک جاذبه گردشگری در هر شهری تبدیل شده اند و گردشگران زیادی به آن ها می روند.

باغ شاهزاده ماهان

در زمان ناصرالدین شاه قاجار شخصی به نام محمد حسن خان حاکم شهرهای کرمان و یزد بود و از آنجایی که توسعه این شهرها برای او اهمیت خاصی داشت دستور ساخت بناهای مختلفی از جمله را صادر کرد. به عنوان کاخ گنج علی خان و کاخ دیوانی در یزد و علاوه بر این دو بنا دستور ساخت باغ شازده ماهان در ماهان نزدیک کرمان را صادر کرد.

داستان باغ شاهزاده ماهان

با توجه به بناهای مختلفی که محمد حسن خان دستور ساخت آنها را داده است، می توان دریافت که وی در ساخت بناهای تاریخی و زیبا، هنر و ذوق بالایی داشته است.

همانطور که گفته شد دستور ساخت باغ ماهان از سوی او صادر شد، اما عمر زیادی نکرد و پایان این باغ را ندید و پس از مرگ محمد حسن خان، ساخت باغ ماهان ناتمام ماند. و پس از مدتی حکومت این شهر به دست عبدالحمید میرزا نصیرالدوله افتاد، بقیه بنا ساخته و تکمیل شد.

در باغ شاهزده ماهان بناهای مختلفی وجود دارد که با مصالحی مانند آجر و کاه ساخته شده و قسمت هایی از آن با کاشی های فیروزه ای زیبا تزئین شده است.

برای پوشاندن دیوارهای باغ از گچ گلی و برای تزئین سایر قسمت ها مانند راهرو ورودی و بالاخانه از گچ گچ استفاده می شود.

آنها همچنین از مصالحی مانند سنگ ریزه و ملات برای کف باغ استفاده می کردند.

ناگفته نماند که برای وسط زمین ها و پیاده روها از سنگ و برای پله ها و حاشیه ها از آجر استفاده می کردند.

باغ معماری شاهزاده ماهان

باغ شاهزاده نمونه ای از باغ تاج و تخت ایرانی است. باغ هایی با ساختار مسطح و پله هایی که معماری خاص خود را دارند.

این باغ در زمینی به ابعاد 122×407 متر و در مساحتی به وسعت 7.5 هکتار ساخته شده و با حصاری بلند از فضای بیرونی جدا شده است.

داستان باغ شاهزاده ماهان

در بدو ورود، زیبایی منحصربفرد باغ را مجذوب خود می‌کند و شاید نمای جذاب آن است که شازده ماهان را از همتایانش متمایز می‌کند.

در دوره قاجاریه باغ‌ها به‌عنوان شکارگاه، باغ، باغ قلعه و باغ مسکونی ساخته می‌شد، ضمناً باغ شاهزاده به‌عنوان منطقه مسکونی و تفریحی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

وجود دو محوطه بزرگ محصور در حصارهای چوبی در مقابل دو بنای مهم باغ یعنی بالاخانه و بالاخانه موید اقامتگاه بودن باغ است.

این مجموعه با استفاده از عناصر معماری و روش های ساخت و ساز به گونه ای ساخته شده است که به ساکنان خود امکان می دهد از نماهای منحصر به فرد داخلی و خارجی نهایت استفاده را ببرند.

برای مثال با قرار گرفتن در طبقه بالای سالن اصلی از یک طرف می توانید به تماشای جلوه های فوق العاده باغ بنشینید و از طرف دیگر از منظره کوه لذت ببرید.

در کنار زیبایی باغ می توان آلاچیق ها یا عمارت هایی را در قسمت های شرقی و غربی باغ دید که در دو طبقه ساخته شده اند و از عناصر معماری ایرانی بهره می برند.

ضرورت اصلی شکل‌گیری این باغ، آب بوده است، از این رو به سیستم آبرسانی باغ نگاه می‌کنیم تا ببینیم سازندگان این منبع حیات را از کجا آورده‌اند و چگونه آن را در باغ به گردش درآورده‌اند تا سرسبزی این مجموعه حفظ شود.

آب باغ شاهزاده از قنات و رودخانه تیگران که از برف های کوه جوپار سرچشمه می گیرد تامین می شود.

این آب از بالاترین قسمت باغ وارد شده و به سیستم توزیع و سیستم آبیاری شگفت انگیز می ریزد.

یکی از ویژگی های باغ ایرانی استفاده از شیب زمین برای هدایت آب است که معماران باهوش و هنرمند در باغ شاهزاده نیز از آن استفاده می کردند.

شیب موجود در باغ باعث می شود که آب از بالا به پایین به صورت نهر در باغ جاری شود.

داستان باغ شاهزاده ماهان

بدین ترتیب جریان آب به صورت نهر از جلوی املاک بالاانه تا دروازه ورودی ادامه دارد و دو دریاچه یا حوض بزرگ در دو طرف آن دیده می شود.

این آب پس از خروج از پست ترین قسمت باغ وارد نهرهایی به نام چهارباغ می شود و برای آبیاری باغ ها و مزارع به روستایی به نام موکاسم تیگران در حوالی ماهان ادامه می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا