ایران گردی

قدمت بازار قیصریه لار

تودی تریپ: بازار قیصریه لار یکی از قدیمی ترین بازارهای کشور و هنر معماران پیش از صفویه تا قاجار است.

هزار سال گذشت؛ اما همچنان قوی و باشکوه است.

بازار تاریخی قیصریه لارستان در سال 1317 به شماره 315 در فهرست ملی به ثبت رسید که در زیر شما را با این بازار تمام سنگی و تاریخی آشنا می کنیم.

تاریخچه بازار کایسری لار

مسیر تاریخی بازار قیصری لار

در مورد زمان دقیق ساخت بازار قیصریه لار نظرات مختلفی وجود دارد. برخی تاریخچه بازار را قبل از اسلام می دانند و برخی آن را به آغاز اسلام نسبت می دهند.

تاریخ ساخت اولیه گنبد قیصریه لار به گفته مورخان محلی به 900 سال پیش برمی گردد و از کلاه سیاه به عنوان معمار این بنا یاد می کنند.

بنا به گفته ضیاء توانا، بنای قیصریه در سال ۸۱ میلادی ساخته شده است. به دستور یکی از فرمانداران سابق لار. از این رو می توان برای این بازار سابقه ای در حدود 1350 سال در نظر گرفت.

طراحی و ساخت بازار قیصریه لار به قدری زیبا بود که در دوران صفویه و حتی پس از آن مورد توجه دیگر فرمانروایان فلات بزرگ ایران و نیز تجار خارجی قرار گرفت.

این بازار الگویی برای ساخت سایر بازارهای قدیمی ایران است و بر اساس طرح این بازار، بازارچه و وکیل شیراز اصفهان در دوره زندیه ساخته شد.

از دوره صفویه، تعدادی کاروانسرا در اطراف بازار ساخته شد که هر یک نمونه بارز معماری صفوی است.

در سال 1026 م. دون گارسیا سیلوا فیگوئروآ به ایران و سپس به لارستان سفر کرد و درباره بازار کایسری لار نوشت:

این بازار بدون شک یکی از زیباترین و مجلل ترین بناهای کل قاره آسیا است و می توان آن را با مجلل ترین مغازه های اروپا مقایسه کرد.

متأسفانه بر اثر زمین لرزه ای که در سال 1398 در شهرستان لارستان رخ داد، بخش هایی از بافت قدیمی شهر تا حدودی تخریب شد. خوشبختانه ساختمان بازار قیصریه لار همچنان پابرجاست و حتی زلزله نتوانست این بنای مستحکم را تخریب کند.

معماری بازار قیصریه لار منحصر به فرد و مثال زدنی است. طاق های این بازار به جهات مختلف ساخته شده و بسیار مرتفع است.

تاریخچه بازار کایسری لار

طاق هایی به این ارتفاع در دیگر بازارهای قدیمی ایران دیده نمی شود. طراحی چهار بازاری این بازار یکی از جالب ترین قسمت های آن است و در نوع خود بی نظیر است.

ارتفاع گنبد سنگی چهارسوک بیش از 18 متر است.

روی طاق چهارسوک از پنکه ساده (هاشیهان) برای تهویه بازار استفاده می شد.

به دلیل ارتفاع زیاد طاق چهارسوک، تهویه مطبوع به طور کامل انجام شده و این بازار در فصل تابستان هوای فوق العاده خنکی دارد.

طاق عظیم چهارسوک که در دهلیز قرار دارد پس از گذشت صدها سال کوچکترین اختلالی ندیده و همچنان باشکوه و چشم نواز است.

کف خیابان و میدان بازار جنوبی بالاتر از کف بازار است و راه پله ای سنگی خیابان را به بازار متصل می کند.

این بازار از چهار بخش شمالی، جنوبی، شرقی و غربی تشکیل شده است.

ورودی قسمت جنوبی آن از میدان تازه ایجاد شده لارستان شروع شده و به قسمت شمالی و قدیمی بازار می رسد.

قسمت های شرقی و غربی در محل تلاقی قسمت های شمالی و جنوبی بازار قرار گرفته و مربع بزرگ هشت ضلعی با گنبد سنگی جالبی را تشکیل می دهند.

ساعت کار بازار کایسری لار

گذرهای اصلی بازار که به فضای مرکزی متصل می شوند، ردیف نامیده می شوند. فضایی که امکان گردش در فضای مرکزی را فراهم می کند، غلام السرهم نامیده می شود.

در بازار قیصریه لار، ترکیب فضای مرکزی و فضاهای بردگی متاثر از بینش و بینش فرهنگی، علمی و جهان بینی ایرانیان پیش از اسلام است.

تاریخچه بازار کایسری لار

بنابراین پلان این بازار خوانایی و کارایی ساده و واضحی دارد.

هر کدام از راسته‌های بازار قیصریه شهر لار نام خاصی دارند:

  • ردیف جنوبی؛ “مربع امتیاز”
  • ردیف شمالی؛ ” ردیف آب فروشان “
  • ردیف غربی؛ “خط کمر”
  • ردیف شرقی؛ “ردیف قصاب ها”

بازدید از بازار لار طیفی از حواس پنجگانه ما را فعال می کند.

دیدن نور و رنگ، شنیدن صدای کودکان، بازرگانان و افراد معامله گر، بوییدن ادویه های مختلف، چشیدن شیرینی های معروف لاری (جوز هندی) و لمس بافت سنگی دیوارهای این بازار بسیار لذت بخش است.

سواری در بازار سنتی لار به گونه ای طراحی شده است که تمام حجره ها دیده می شود. همچنین به دلیل ساده بودن طرح این بازار، غریبه هایی که وارد آن می شوند گم نمی شوند.

اگر علاقه مند به گشت و گذار در بازارهای تاریخی ایران هستید، پیشنهاد می کنیم بازار قیصریه لار را از نزدیک ببینید.

با دیدن این بازار بینش جدیدی از معماری جنوب ایران به دست خواهید آورد. شما همچنین در مورد راه حل های اقلیمی و سازه ای معماران سنتی هنگام ایجاد یک ساختمان بزرگ خواهید آموخت.

بازار کایسریه لار الگوی اصلی شکل گیری بازارهای تاریخی را به شما نشان می دهد. همچنین با بازدید از این بازار احساس فضای تجارت و تجارت در ایران قدیم را خواهید یافت.

تاریخچه بازار کایسری لار

فضای لار مارکت همچنان سنتی است و کسب و کارهای یک تجارت نزدیک به هم کار می کنند، قیمت ها منصفانه و رقابتی است و جو آرام است. در این میان مراکز خرید امروزی متفاوت هستند.

ساعات کاری این بازار در دو شیفت صبح و بعدازظهر فعالیت می کند. بازار قیصریه لار همه روزه از ساعت 8 صبح الی 13 باز است. نوبت دوم از ساعت 15:00 شروع و تا ساعت 22:00 ادامه دارد. بازار لار جمعه ها هم باز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا