ایران گردی

فشم؛ زیباترین منطقه ییلاقی شمیرانات

تودی تریپ: فشم یکی از معروف ترین ییلاقات شهر شمیرانات واقع در استان تهران است. شمیرانات از دو قسمت معروف به لواسانات و رودبار قصران تشکیل شده است که هر کدام جاذبه های طبیعی زیبای خود را دارند.

فشم به منطقه «اوشان-فاشم-میگون» نیز معروف است که بیشتر به «اوشان-فاشم» معروف است. این منطقه تفریحی که تنها در 25 کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد، در چند سال اخیر توانسته به یکی از بهترین اقامتگاه های اطراف پایتخت تبدیل شود.

منظورش را می فهمم

شهر زیبای اوشان، فشم، میگون یا رودبار کسران یکی از شهرهای شمیرانات محسوب می شود که مرکز رودبار کسران نیز می باشد. این شهر با نام های اوشان، فشم و میگون نیز شناخته می شود که در زبان عامیانه به آن اوشون فشم می گویند. این شهر زیبا و سرسبز در فاصله 25 کیلومتری شمال شرق تهران و در میان رشته کوه های البرز قرار دارد.

چون در میان رشته کوه البرز قرار دارد آب و هوای سرد و کوهستانی دارد و به همین دلیل در تابستان آب و هوای معتدل و مساعد و در زمستان آب و هوای سرد و پرباران دارد.

همچنین یکی از بهترین پیست های اسکی تهران یعنی پیست های اسکی شمشک و پیست های اسکی دربندسر در این شهر قرار دارند. به همین دلیل به عنوان یکی از بامزه ترین شهرهای نزدیک تهران شناخته می شود.

درک زیباترین منطقه ویلایی شمیرانات

مساحت این شهر زیبا که در سال 1334 هجری شمسی به شهر تبدیل شد به 60 کیلومتر مربع می رسد و در ارتفاع 1917 متری قرار دارد. این شهر در گذشته به کسران یا کوهساران معروف بوده و از دو بخش کسران داخلی و کسران بیرونی تشکیل شده است.

نام این شهر ابتدا در کتاب لنساب آمده است و بعدها نام کسران در بسیاری از کتب و نوشته های کتاب تورات آمده است. به گفته برخی از اهالی قدیمی این منطقه، روستای اصلی در قسمت جنوب غربی آن قرار داشته و قبل از دوره قاجار زلزله‌ای رخ داده و در پی آن این روستا ویران شده است. مردم منطقه نیز پس از این اتفاق به منطقه سرکلا مهاجرت کردند و بدین ترتیب فشم کنونی متولد شد.

این منطقه در گذشته به دو دهکده بالا و پایین تقسیم می شد که هر دو دارای دودمان جداگانه بودند.

هر کدام از این محله ها دارای حمام، مسجد و حسینیه مجزا بوده و حمام های قدیمی آن ها در دهه چهل هجری قمری تخریب و به حمام های نوساز و نوساز تبدیل شده است که از گذشته تا به امروز همواره برای حمام استفاده می شده است.

در زمان حکومت پهلوی بسیاری از رجال سیاسی و ادبی آن دوران در این شهر خانه های موقت و دائمی داشتند که در آن تردد می کردند.

تمام فصول برای سفر به فشم زیباست و بهترین زمان به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. طبیعت فشم در فصل بهار بسیار رویایی و دیدنی است و تماشای طبیعت بکر آن واقعا شگفت انگیز است. هوای فشم تهران در فصل بهار عالی است و عطر درختان شکوفه آن شما را متحیر می کند.

درک زیباترین منطقه ویلایی شمیرانات

فصل تابستان نیز برای سفر به فشم بسیار مناسب است. چون آب و هوای زیبایی دارد و گذراندن وقت در کنار رودخانه و رستوران های آن دلپذیرتر است.

هرگز نمی توانی سقوط فشم را از ذهنت پاک کنی. زیرا ماهیت هفت رنگ آن تصویری منحصر به فرد را در مقابل چشمان شما ایجاد می کند که برای عکاسی شگفت انگیز است. منطقه فشم به دلیل قرار گرفتن در مسیر دو پیست اسکی دربندسر و شمشک در زمستان طرفداران خود را دارد. اگر در این فصل قصد سفر به فشم را دارید، حتما وسایل کامل را به همراه داشته باشید.

فاصله تهران – فشم

این شهر در 25 کیلومتری شمال شرق تهران است. از شهر تهران تا شهر زیبای فشم حدود 50 کیلومتر فاصله است و اگر بخواهید از ماشین شخصی برای رسیدن به آن استفاده کنید، تنها حدود 1 ساعت زمان نیاز دارید.

فشم یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین مناطق واقع در شهرستان شمیرانات و نزدیک تهران است. شمیرانات دارای دو قسمت لواسانات و رودبار قصران است.

فشم یکی از معروف ترین مناطق این شهر است که در طول سال افراد زیادی را به خود جذب می کند. نام های دیگر این منطقه اوشان، فشم و میگون است و یکی از معروف ترین نام های آن که در زبان عامیانه بسیار استفاده می شود، اوشان فشم است. این شهر از شمال شرقی تنها حدود 25 کیلومتر با تهران فاصله دارد.

شهرهای اوشان، فشم، شمشک و میگون جزئی از رودخانه کسران محسوب می شوند و هر کدام از بهترین مناطق واقع در نزدیکی تهران هستند. با گذشت زمان فشم به دو بخش شهری و روستایی تقسیم شد و به تدریج مردم محلی بخش روستایی و ثروتمندان بخش شهری را برای سکونت انتخاب کردند.

درک زیباترین منطقه ویلایی شمیرانات

حال اگر قصد دارید این شهر را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنید و از تهران به آن سفر کنید، می توانید از هر نقطه از تهران به اتوبان شهید بابایی برسید و از طریق آن وارد جاده لشگرک شوید.

این مسیر می تواند شما را به مسیر تفاهم برساند. این مسیری که باید از تهران به فشم طی کنید مسیری بسیار پر پیچ و خم است.

آدرس در فشم: تهران، 25 کیلومتری شمال شرق تهران، منطقه رودبار کسران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا