ایران گردی

فاصله شیراز تا سد درودزن چقدر است؟

تودی تریپ: سد دروزن در استان فارس در 50 کیلومتری شمال غربی مرودشت و بر روی رودخانه کر ساخته شده و یکی از دیدنی های مرودشت است.

ساخت این سد در سال 1351 هجری شمسی به پایان رسید و آب شرب شهرهای شیراز و مرودشت و آب کشاورزی منطقه مرودشت و کامفیروز را حفظ می کند.

این سد در ابتدا با همان نام داریوش شناخته می شد. اما پس از انقلاب اسلامی نام آن به درودزن که نام روستای مجاور است تغییر یافت.

سد دروزن را می توان به عنوان یکی از دیدنی ترین نقاط اطراف شیراز معرفی کرد. این سد در مجاورت روستایی به همین نام از توابع شهرستان مارودشت قرار دارد. به عبارت دقیق‌تر، سد داروزن در 50 کیلومتری شمال غربی مرودشت بر روی رودخانه‌ای به نام «رود کر» ساخته شده است.

فاصله این سد تا شهر شیراز حدود 100 کیلومتر است که برای ورود به محدوده آن نیاز به اخذ مجوز ورود از سازمان آبفا دارید.

عمق سد درودزن

پس از شیراز، مرودشت بزرگترین شهر استان فارس است. این شهر به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی جذاب و آثار و آثار تاریخی مهم و ارزشمند به عنوان دومین مرکز مهم گردشگری منطقه شناخته می شود.

فاصله شیراز تا سد درودزن چقدر است؟

قبلاً در مقالات دیگری در مورد مکان های جالب بسیاری در این شهر صحبت کرده ایم. این بار می خواهیم کمی جلوتر برویم و یکی از دیدنی های اطراف مرودشت را به شما معرفی کنیم.

جاذبه مورد نظر ما آب انبار درودزن فارس است. این جاذبه هم شامل تاریخ و هم طبیعت می شود، بنابراین بازدید از آن هم فال است و هم دیدنی. همچنین سد داروزن مرودشت امرار معاش مردم، گیاهان و محصولات کشاورزی روستاها و شهرهای اطراف است.

ساخت سد داروزن به دوره هخامنشیان در ایران برمی گردد. این سد در زمان «داریوش بزرگ» ساخته شده و به همین دلیل به آن «سد داریوش» می گویند.

سد داریوش را می توان به عنوان یکی از خلاقانه ترین تاسیسات آبی کشور معرفی کرد. لازم به ذکر است در زمان حکومت قاجار در ایران این سد بوده است “تنگ دختر” یا “سنگ دختر” مشهور شدن

این سد که اکنون در نزدیکی روستای داروزن وجود دارد و برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، در زمان پهلوی (1351 ه. مرودشت و کامفورس.

بد نیست بدانید که پس از ساخت سد جدید، آثار باقی مانده از سد داریوش بزور نیز به منطقه مجاور منتقل شد.

در آن زمان سد جدید را «داریوش» نیز می‌نامیدند. اما پس از انقلاب اسلامی نام آن به «درودزن» تغییر یافت. همانطور که گفتیم درودزن نام روستایی در نزدیکی این سد است.

فاصله شیراز تا سد درودزن چقدر است؟

تفرجگاه سد داروزن

به جرات می توان گفت یکی از بهترین مناظر مربوط به این سد است. این سد در مجاورت روستایی به نام داروزن قرار دارد و نام این سد نیز از همین جت گرفته شده است.

آب انبار داروزن بر روی رودخانه ای به نام رود کر ساخته شده و تاریخچه آن به دوره هخامنشیان در ایران می رسد.

این سد یکی از جاذبه های دیدنی است طبیعت شیراز در زمان پهلوی گمان می رود که آب شرب شهرهای شیراز و مارودشت و همچنین آب مورد نیاز زمین های کشاورزی را تامین می کرده است.

از آنجایی که این سد توسط داریوش بزرگ ساخته شد، قبل از انقلاب به نام سد داریوش نامیده می شد، اما پس از انقلاب به سد دروززن تغییر یافت.

فضای سبز اطراف سد انتخاب بسیار مناسبی برای گذراندن وقت با دوستان و خانواده و دور شدن از دغدغه ها و شلوغی های زندگی شهری است.

دریاچه داروزن در مجاورت روستای دروزن شهرستان مارودشت قرار دارد که علاوه بر تامین آب شرب منطقه، نعمت بزرگی برای کشاورزان منطقه نیز هست. در نزدیکی روستای داروزن دو راه برای دسترسی وجود دارد و راه دوم از شهر بیضا و سپس کامفیروز است.

سد درودزن فارس در محیطی بکر و دلنشین واقع شده است. در نتیجه امکانات رفاهی در این منطقه بسیار محدود است. امکاناتی که برای راحتی بازدیدکنندگان این مکان در نظر گرفته شده است تنها شامل یک نشیمن بتنی و سرویس بهداشتی می باشد.

همانطور که گفتیم سد داروزن در نزدیکی شهر مارودشت قرار دارد، بد نیست در این قسمت از بهترین زمان سفر به این شهر صحبت کنیم. شهرستان مرودشت در منطقه ای کوهستانی واقع شده است. اما در کمال تعجب، آب و هوای این شهر بسیار معتدل و مساعد است.

فاصله شیراز تا سد درودزن چقدر است؟

بنابراین حداکثر دمای منطقه مرودشت در تابستان حدود 41 درجه و حداقل دمای آن در سردترین روزهای سال به 9 درجه می رسد.

با این حساب می توان گفت این شهر در هر چهار فصل یک مقصد سفر است.

اما اگر می خواهید اوج شکوه و زیبایی طبیعت شهرستان مرودشت را مشاهده کنید، فصل بهار را برای سفر به این شهر انتخاب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا