ایران گردی

فاصله روستای نایبند تا طبس

تودی تریپ: بافت و ساختار روستای نایبند شبیه ماسوله و ابیانه است و بندر سیراف پلکانی در شیب تند است. روستای نایبند بر روی یک هورسنگ بسیار بزرگ در دامنه کوه نایبند و در ارتفاع نزدیک به 3 هزار متری قرار دارد. این قسمت از رشته نایبند نیز تحت حفاظت کوه های «آب شلما» و «علی آباد» قرار دارد. در ادامه به مسافت نایبند تا طبس می پردازیم.

معماری جالب روستای نایبند

معماری روستای نایبند طبس پلکانی است و سقف هر خانه حیاط خانه دیگری است. یکی از مهم ترین ویژگی های این روستا ارگانیک بودن ساختار آن است به این معنی که شکل گیری روستا و بافت آن از نظم خاصی پیروی نمی کند.

شاید تعجب کنید که چرا این خانه ها بر روی یک کوه کوچک ساخته شده اند! دلیل این امر عدم تخریب کوه در هنگام زلزله است. نکته جالبی که در روستای نایبند طبس مشاهده می کنید این است که بین مزارع و باغ های این روستا و منازل مسکونی تفکیک قابل توجهی وجود دارد.

فاصله روستای نایبند تا طبس

در قسمت پایین این روستا باغ‌هایی وجود دارد و خانه‌های مسکونی در بالای کوه قرار دارند. خانه ها به صورت پلکانی در دامنه کوه قرار گرفته اند و خیابان های باریک و پرپیچ و خم در آن شکل گرفته است.

بیشتر خانه هایی که می بینید دو طبقه هستند و از فاصله دور شبیه به حجم های مکعبی شکل متعددی هستند که به صورت ناهموار روی زمین چیده شده اند. مصالح به کار رفته در خانه های روستای نایبند طبس از خشت و کاه است و به دلیل استفاده از ماسه تیره در این مناطق، خانه ها به رنگ خاکستری دیده می شوند.

در این روستا شرایط کمی با مناطق دیگر متفاوت است، یکی از تفاوت ها سرویس بهداشتی های دو طبقه ای است که در روستا وجود دارد، در طبقه اول این مکان فاضلاب و در طبقه دوم مردم. می تواند از آن استفاده کند. وقتی مخزن توالت پر شد آن را با خاک مخلوط می کنند و در مزرعه استفاده می کنند.

فاصله روستای نایبند تا طبس

استفاده از کنگره های مثلثی در نما و دیوار ساختمان ها از ویژگی های منحصر به فرد این روستا است. اکثر این کنگره ها در شرق و جنوب هستند و در واقع شکل خاصی از بادگیر هستند. این بادگیرها در جهت وزش بادهای مساعد روستا ساخته می شوند و به عنوان فیلتری در برابر بادهای همراه با ماسه عمل می کنند.

دیوارهای سفالی ضخیم که دارای کمترین دهانه و منفذ هستند، استفاده از نور طبیعی روز را در منطقه کویری کاهش داده و تبادل حرارت ساختمان ها را کاهش داده و منجر به سازگاری با اقلیم می شود. دیوار اتاق ها و خانه های روستای نایبند طبس دارای اشکال جالب و دارای نظم هندسی است که برای عکاسان بسیار جالب و تاثیرگذار است.

مسافت نایبند – طبس

برای رسیدن به این روستا باید در مسیر جاده طبس – کرمان رانندگی کنید. پس از عبور از کرت، دیهوک و زنوگان، فاصله شما تا روستای نایبند حدود 105 کیلومتر است.

فاصله روستای نایبند تا طبس

آدرس: استان خراسان جنوبی، 225 کیلومتری جنوب شهر طبس، جنب جاده طبس – کرمان

وقتی وارد روستای نایبند طبس می شوید مطمئناً برایتان سوال پیش می آید که چه کاری باید انجام دهید که در زیر به چند فعالیت مناسب با شرایط این روستا اشاره می کنیم.

جاذبه های روستا: می توانید در خیابان های باریک و فشرده این روستا قدم بزنید و خانه ها و مکان را با جزئیات بیشتری بشناسید.

پیاده‌روی: زمانی که کمی دورتر از روستا قرار گرفتید، می‌توانید بیابان‌ها را کاوش کنید و کوه‌های انتهای این مسیر را تحسین کنید.

تماشای ستارگان در شب: اگر می خواهید یک شب در این روستا بمانید، می توانید دریای ستارگان را تماشا کنید و عکس بگیرید.

بازدید از غارها: همچنین می توانید از غارهای هزاران ساله در دل کوه های این روستا دیدن کنید.

فاصله روستای نایبند تا طبس

چشمه های آب: وجود چشمه های آب گرم و سرد منحصر به فرد در نایبند نیروی حیاتی این روستا بوده و در نتیجه فعالیت فرآیندهای زمینی ایجاد شده اند.

برای سفر به روستای نایبند در طبس بهترین زمان پاییز و زمستان است و در اوایل بهار نیز می توانید به آنجا سفر کنید زیرا این منطقه همانطور که در بالا ذکر شد شرایط بیابانی و گرمای شدید دارد. پس همراه داشتن ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه آفتابی را فراموش نکنید.

علاوه بر زیبایی وصف ناپذیری که به روستا بخشیده اند، نخلستان های حاصلخیز نایبند است. آنها وسیله ای برای امرار معاش مردم هستند. به عنوان مثال شیره خرما پرمصرف ترین غذای این منطقه است. از بین غذاهای محلی نایبند حتما آبگوشت و قروت را امتحان کنید. قروت نوعی غذای کلجوش است که با کشک سیاه بیرجندی درست می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا