ایران گردی

فاصله جلفا تا آسیاب خرابه

تودی تریپ: آبشار آسیاب خرابه در حدود 35 کیلومتری شهر جلفا قرار دارد و یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه به شمار می رود.

صخره ای نسبتا بلند و بلند که مدام آب می چکید و خزه هایی که از آب تشکیل می شد بسیار دیدنی بود.

عصر آسیاب ویران جلفا

در نزدیکی آبشار مخروبه جلفا، آسیاب قدیمی و از بین رفته وجود دارد. در گذشته مردم منطقه گندم های خود را در این آسیاب ها آرد می کردند.

ارتفاع این آسیاب 10 متر و مساحت قسمت زیرین آن 200 متر مربع است. در سال های اخیر این آسیاب برای بازدید گردشگران و مسافران بازسازی و احیا شده است.

آبشار آسیاب خرابه یکی از جاذبه های جلفا در استان آذربایجان شرقی است.

این آبشار در دره و بین صخره ها در نزدیکی یک آسیاب قدیمی قرار دارد و به همین دلیل به آبشار آسیاب معروف است.

در زبان ترکی آذری به این مکان «حرابا دیرمان» نیز می گویند.

فاصله جلفا تا آسیاب خرابه

ارتفاع آبشار اصلی آسیاب مخروبه حدود 15 متر است. آب این آبشار از چشمه ای تامین می شود که از کوه کیامکی یکی از کوه های مرتفع در غرب منطقه دیزمار ارسباران و شهرستان مرند و بخش زنوز سرچشمه می گیرد.

آبشار پس از عبور از میان گیاهان آبزی و خزه ها به نهری می پیوندد که در کف دره جاری است و به سمت شمال می ریزد.

همچنین در سمت راست دره، آبشارهای کوچک و بزرگ دیگری را می‌بینید که پاییز آنها با موسیقی زیبای طبیعت به صدا در می‌آید.

در زمستان سال 1392 آبشار آسیاب مخروبه از سرما یخ زد و بر اثر این یخ زدگی و سنگینی بیش از حد تلی از یخ، سنگ بزرگ پوشیده از خزه سقوط کرد.

همچنین در گوشه و کنار این آبشار علائم خطر سقوط وجود دارد. پس هنگام بازدید و لذت بردن از این مکان باید از این خطر آگاه بود.

وجود آسیاب های قدیمی در کنار این آبشار آن را به آسیاب ویران شهرت می دهد. زیرا پس از سال ها این آسیاب ها تخریب و تقریباً غیر قابل استفاده شدند. البته این آسیاب ها قدمت آسیاب مخروبه جلفا را نشان می دهد.

اما با توجه به جاذبه های منطقه و حضور گردشگران و طبیعت گردانی که این آبشار را به عنوان مقصد خود انتخاب می کنند، قسمت هایی از آسیاب ها بازسازی شده است.

اگرچه استفاده خود را از دست داده اند و فقط در حال حاضر قابل بازدید هستند.

فاصله جلفا تا آسیاب خرابه

آبشار دیدنی از خرابه های آسیاب به شکل دره ای دایره ای شکل گرفته است که آن را در مقایسه با آبشارهای دیگر منحصر به فرد کرده است. این آبشار در واقع مجموعه ای از نهرهای آبی کوچک و بزرگ است که در دره ای سرسبز جریان دارند.

آدرس خرابه های آسیاب جلفا

آبشار آسیاب خرابه یکی از جاذبه های استان آذربایجان شرقی است که در نزدیکی شهر جلفا قرار دارد. نزدیکترین روستا به آن روستای منجان آباد است که حدود 5 کیلومتر با آن فاصله دارد.

این آبشار حدود 15 متر ارتفاع دارد و در 200 متر مربع وسعت دارد و از کوهی بلند به نام کوه کیامکی در بخش غربی دیزمار ارسباران، شهرستان مرند و بخش زنوز سرچشمه می‌گیرد.

مسیر آبشار آسیاب خرابه از میان گیاهان و خزه های مختلف می گذرد و در نهایت به صورت یک رشته نهر به انتهای نهر آب می پیوندد و به سمت شمال می ریزد. در سمت دیگر دره آبشارهای دیگری وجود دارد که بر زیبایی و صدای دلنشین طبیعت این منطقه می افزاید.

از طرفی صخره های صاف بالای آبشار آن را مکانی مناسب برای کمپینگ در طبیعت کرده است و به همین دلیل در تابستان و بهار برای طبیعت گردان بسیار جذاب است.

برای رفتن به این آبشار باید از جاده مرند – جلفا به سمت هادیشهر رفت. اگر از این شهر بگذرید در یک جاده فرعی در مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار می گیرید و پس از عبور از جاده خاکی در دره ای زیبا به آبشار آسیاب خرابه می رسید.

فاصله جلفا تا آسیاب خرابه

از شهر تبریز تا ورودی جاده فرعی 106 کیلومتر مسافت دارید که با رسیدن به جاده باید حدود 27 کیلومتر را در این جاده خاکی طی کنید.

پس از رسیدن به پارکینگ، بقیه راه را باید پیاده طی کنید. بخشی از مسیر آبشار خود آسان و پلکانی است.

  • فاصله شهر تبریز تا جاده فرعی جلفا تا علمدار: 106 کیلومتر
  • فاصله علمدار گرگر تا آسیاب خرابه: حدود 27 کیلومتر جاده خاکی
  • فاصله جلفا تا آسیاب حربه: 30 کیلومتر

منطقه ای که آبشار جلفا در آن قرار دارد در تابستان هوای مطبوع و خنک دارد و در فصل بهار و تابستان می تواند مقصد مناسبی برای سفر و گشت و گذار باشد.

در فصل پاییز طبیعت و محیط رنگارنگ آبشار فرصت خوبی برای ثبت عکس های زیبا و خاطره انگیز است. اما شاید زیباترین عکس از آبشار آسیاب خرابه را بتوان در فصل زمستان دید.

وقتی آب این آبشار به دلیل سرمای شدید یخ می زند منظره ای رویایی و چشم نواز ایجاد می کند و برای دیدن این منظره جسارت در سرما می ارزد.

فاصله جلفا تا آسیاب خرابه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا