ایران گردی

فاصله تهران تا قصر بهرام چقدر است

تودی تریپ: در وسط «پارک ملی کویر» در نزدیکی شهر گرمسار در استان سمنان، عمارتی شگفت‌انگیز قرار دارد.

کاروانسرای قصر بهرام نام این بنای باستانی است که واقعاً زیبا و باشکوه است و شاید بتوان آن را «کاخ بهرام» نیز نامید.

گفته می شود که بهرام پنجم (معروف به بهرام گور)، پانزدهمین پادشاه امپراتوری ساسانی، این مکان را ساخته است.

در زمان صفویه شاه عباس صفوی آن را بازسازی و به کاروانسرا تبدیل کرد.

اگرچه این کاروانسرا یک اثر تاریخی باشکوه است، اما موقعیت منحصر به فرد آن، کاخ بهرام را به یک مقصد گردشگری فوق‌العاده منحصربه‌فرد تبدیل کرده است.

این کاروانسرا در دامنه کوه سیاه و در میان دشت کویر بزرگترین کویر ایران قرار دارد.

این منطقه با بیش از 4000 کیلومتر مربع وسعت، منطقه ای حفاظت شده از نظر اکولوژیکی به نام پارک ملی کویر است.

این قلمرو یکی از بزرگترین و قدیمی ترین مناطق حفاظت شده کشور است.

به دلیل تنوع زیستی شگفت انگیز در طبیعت به آفریقای کوچک ایران نیز معروف است.

فاصله تهران تا کاخ بهرام چقدر است؟

معرفی کاروانسرای کاخ بهرام سمنان

کمی از شهر گرمسار مسیری سنگی قدیمی به نام جاده سنگفرش وجود دارد که زمانی محل عبور کاروانیان از اصفهان، کاشان و گرمسار بوده است.

در میانه این مسیر کاروانسرایی به چشم می خورد که پس از گذشت سال ها همچنان علاقه مندان زیادی را به خود جذب می کند.

این بنا به نام های دیگری مانند کاروانسرای عباس آباد و کاروانسرای شاه عباسی نیز خوانده می شد و امروزه جایگاه شکارگاه پارک ملی کویر را در خود جای داده است. کاروانسرای کاخ بهرام یکی از جاذبه های استان سمنان پس از مرمت توسط سازمان حفاظت محیط زیست و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی آماده پذیرایی از گردشگران و کاوشگران شد تا لذت شب مانی در کویر را تجربه کنند. .

این کاروانسرا مربوط به دوره ساسانی است که توسط شاه بهرام ساسانی یا بهرام گور ساخته شده و شاه عباس صفوی آن را بازسازی کرده است.

چیزی که کاخ بهرام را از دیگر کاروانسراها متمایز می کند موقعیت خوب و مناسب آن است که در کنار عواملی مانند کمبود آلودگی نوری و هوای پاک آن را به یکی از محبوب ترین مقاصد رصد ستارگان تبدیل کرده و کاوشگران زیادی برای گذراندن شب در آن به این کاروانسرا می روند. و از ستاره ها لذت ببرید و آنها را تماشا کنید.

برای بازدید از این جاذبه نیازی به پرداخت هزینه ورودی ندارید، اما برای دریافت مجوز از سازمان میراث فرهنگی گرمسار باید هزینه کمی پرداخت کنید.

ثبت ملی: این کاروانسرا در 23 اردیبهشت 1354 با شماره 1059 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

فاصله تهران تا کاخ بهرام چقدر است؟

فاصله تهران – کاخ بهرام

در دامنه شمالی ارتفاعات سیاهکوه در پارک ملی کویر مجموعه ای تاریخی متشکل از کاخ های شاه عباس، عین الرشید و حرم سرا قرار دارد.

مهمترین بنای سیاکوه و تنها مکانی که امکان اقامت گردشگران را فراهم می کند، کاخ بهرام است که قدمت آن به دوره ساسانی می رسد.

این بنا را بهرام گور ساخته و شاه عباس صفوی آن را مرمت کرده است.

این کاروانسرا بیشتر به کاروانسراهای شهری شباهت دارد تا کاروانسراهای میانی و برخی کارشناسان بر خلاف نام آن، محل اقامت شاهان صفوی در سفرها و شکارها به شمار می رفته است.

برای سهولت هر چه بیشتر سفر به کاروانسرای قصر بهرام را در نظر بگیرید.

از تهران حدود 6 ساعت طول می کشد و راه های مختلفی برای رسیدن به کاروانسرا وجود دارد که از آن جمله می توان به جاده تهران – گرمسار یا جاده کاشان – آران – مرنجاب اشاره کرد.

برای سفر به این منطقه و کاروانسرای قصر بهرام، اگر قصد دیدن آسمان شب را دارید، بهتر است تمام شب را در آنجا بمانید و اگر قصد دارید فقط از کاروانسرا دیدن کنید، بهتر است ۲ ساعت برای بازدید از آن وقت بگذارید.

برای بازدید از کاروانسرای قصر بهرام نیازی به پرداخت هزینه ورودی نیست. با توجه به موقعیت جغرافیایی و منطقه خشک، بهترین زمان برای سفر به کاروانسرا و منطقه، اواسط پاییز و در واقع اواخر آبان است.

با این حال، اگر قصد دارید فقط برای دیدن آسمان شب در آنجا باشید، در سایر مواقع سال مشکل چندانی نخواهید داشت.

راه رسیدن به کاروانسرای قصر بهرام چندان سخت نیست.

فاصله تهران تا کاخ بهرام چقدر است؟

این بنای تاریخی در وسط پارک ملی کویر و در 65 کیلومتری شهر گرمسار و به سمت شمال دریاچه نمک واقع شده و مسیر مستقیم است. فاصله کاروانسرا تا تهران 154 کیلومتر است.

مسیر ورامین: در این مسیر از کمربندی بیهقی وارد جاده چرم شهر شوید. در انتهای این جاده، جاده فرعی بند علی خان وجود دارد که باید از آن پیش بروید.

از این جاده وارد محبانی و سپس شکرآباد شوید. پس از عبور از مبارکیه به پاسگاه ورودی پارک ملی کویر می رسید.

مسیر گرمسار: معروف ترین مسیر جاده گرمسار است. با رسیدن به کوهک و عبور از جاده آسفالته به پارک ملی کویر و کاروانسرای قصر بهرام می رسید.

مسیر کاشان: اگر از کاشان سفر می کنید ابتدا وارد آران و بیدگل می شوید. پس از عبور از مرنجاب و سفیدکوه به مقصد نزدیک خواهید شد.

مسیر پیشوا: اگر قصد سفر از تهران را دارید، جاده پیشوا انتخاب خوبی است. پس از گذشتن از قلعه مرتفع و پربرکت، کاروانسرای کاخ بهرام در انتظار شماست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا