ایران گردی

غار کتله خور چند کیلومتر است؟

تودی تریپ: غار کتله خور در دل کوه های آهکی در جنوب استان در پنج کیلومتری بخش گرماب شهرستان خدابنده قرار دارد.

فاصله این غار تا مرکز شهر 85 کیلومتر است.

گرماب از شرق با استان همدان و از غرب با استان کردستان هم مرز است.

این منطقه به افشار یا قشلاقات معروف است و ساکنان آن از طایفه معروف به شاهسون های افشاری هستند.

نام غار کتله خور دارای معانی مختلفی از جمله تپه خورشید، روستای بی آفتاب و غیره است، مرتبط ترین معنی به دست آمده کاربرد ترکی به معنای پست و بلندی و ناهمواری داخل غار و خور به معنای آسایش است. و سهولت .

که معمولا به معنای راحت و دنج کم و زیاد است.

غار کاتلهور

وقتی وارد غار می شوید با یک دالان 4 کیلومتری با سقف کوتاه روبرو می شوید و بعد از آن یک راهروی 1 کیلومتری وجود دارد که با بالا رفتن که گودال های عمیقی هم دارد شما را به تالار وسیع قطره ها می رساند. و خلاصه ها

غار کتلهور چند کیلومتر است؟

در داخل تالار کوچک کریستالی که به تالار ستون متصل است، چاهی به عمق 8 متر وجود دارد که احتمالاً خروجی آبی است که از قسمت های بالایی وارد غار شده و باعث تشکیل قطرات و زهکش ها شده است.

در این بازدید با اشکال زیبا، جریان هوای خنک، صدای آرامش بخش قطرات آب و نورهایی همراه خواهید بود که شگفتی و زیبایی را در غار دو چندان می کند.

همانطور که گفتیم این غار 7 طبقه است که 5 طبقه شناسایی شده و فقط 1 طبقه قابل بازدید است.

1 طبقه قابل بازدید کتله خور به 3 بخش مجزای فرهنگی، ورزشی و تفریحی تقسیم شده است و در هر بخش سورپرایزهای خاصی در انتظار شماست:

با عبور از اتاق انتظار وارد غار دوران شوید

این سالن در کنار ورودی اصلی قرار دارد و برای ورود به آن نیازی به خرید بلیط نیست. می توانید وارد این تالار شوید و کمی از زیبایی های داخل غار را مشاهده کنید.

بخش سرگرمی

این قسمت از غار دالانی حدود 2 کیلومتر طول دارد و برای بازدید عموم آزاد است.

در این بخش اشکال خاصی از استالاگمیت ها و استالاکتیت ها را مشاهده می کنید که هر کدام شکل منحصر به فردی دارند و بر اساس شکل آنها به نام پنجه شیر، میدان بیستون، میدان چلسی، کوه سه، تالار عروس، پای فیل، شمع نامیده می شود. میدان، نخل سوخته، میدان مریم مگداس و…

غار کتلهور چند کیلومتر است؟

بخش فرهنگی

این قسمت دالان وسیعی در قسمت جنوبی غار است که برای برگزاری مراسم و جشن های فرهنگی مختلف طراحی شده است، البته این دالان خروجی ندارد و خروجی آن توسط مردم به صورت مصنوعی حفر می شود.

بخش ورزش

این بخش فقط توسط غارنوردان حرفه ای قابل بازدید است و طول آن به حدود 4 کیلومتر می رسد. این بخش در حال حاضر غیر فعال است.

غار کتلهور کجاست؟

اگر سفر خود را از مرکز استان زنجان آغاز کنید و مسیر 165 کیلومتری زنجان – سلطانیه – خدابنده – گرماب را طی کنید، به غیر از بازدید از غار کتله خور می توانید از جاذبه های گردشگری دیگر نیز در طول مسیر دیدن کنید.

البته از مسیر زیبای زنجان – بیجار – گرماب می توان به غار کتله خور رسید. اما اگر قصد دارید سفر خود را از تهران شروع کنید، کوتاه ترین مسیر دسترسی، اتوبان قزوین-زنجان است که پس از رسیدن به خروجی شهر ابهر وارد شهر شده، سپس به سمت خدابنده ادامه می دهد تا به شهرستان گرماب برسید. مسافت در این مسیر 385 کیلومتر است.

غار کتله خور غار آبی خاکی است که در استان زنجان، شهرستان خدابنده، 80 کیلومتری جنوب قیدار، 173 کیلومتری شمال همدان، 410 کیلومتری تهران و 5 کیلومتری شهر گرماب واقع شده است.

غار کتلهور چند کیلومتر است؟

غار عظیم و زیبای کتله خور در 165 کیلومتری جنوب غربی استان زنجان و از طریق جاده آسفالته زنجان – سلطانیه – خدابند – گرماب و جاده زنجان – بیجار – گرماب و همچنین از طریق جاده همدان – کبودر حدود 5 کیلومتر قابل دسترسی است از شهر گرماب

مسیر دسترسی از زنجان و قیدار:
اگر از قزوین یا زنجان قصد بازدید از این غار را دارید، ابتدا باید به شهر قیدار برسید و از زرین رود وارد جاده فرعی گرماب شوید. فاصله قیدار تا زرین رود حدود 45 کیلومتر، فاصله زرین رود تا گرماب حدود 30 کیلومتر است.

مسیر دسترسی از همدان و کبودرآهنگ:
اگر از جاده همدان یا ساوه به این غار می روید به شهرک کبودرآهنگ برسید. سپس از جاده کبودرآهنگ به سمت زرین رود و از زرین رود در جاده فرعی به گرماب 75 کیلومتر و فاصله از زرین رود حدود 75 کیلومتر است. تا گرماب حدود 30 کیلومتر راه است.

مسیر دسترسی از بیجار:
اگر از استان کردستان به این غار می روید به شهر بیجار برسید. اگر مسیر بیجار را به سمت زنجان 30 کیلومتر ادامه دهید، به جاده فرعی سمت راست جاده می رسید که شما را به شهر گرماب می رساند. .
از شهر گرماب می توانید پس از 5 کیلومتر پیاده روی به غار کتلهور برسید.

غار کتلهور چند کیلومتر است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا