ایران گردی

غار کتله خور؛ جاذبه ای خارق العاده و دیدنی

تودی تریپ: غارهای زیادی در جهان وجود دارد که هرکدام از نظر ویژگی های زمین شناسی، ساختاری و بیرونی متفاوت و منحصر به فرد هستند، غارهایی که از دیرباز پناهگاه انسان ها و دیگر موجودات زنده بوده اند، آتشفشان ها و زلزله های بازمانده و غیره میلیون ها سال است که در این فرآیند به سر می برند. تخریب و بازسازی سرزمین، به شکل امروزی خود در آمده اند تا تاریخ پرفراز و نشیب این سرزمین و ساکنان آن را در برابر دیدگان ما نشان دهند.

بله، غارها با یکدیگر تفاوت دارند. برخی کم عمق، برخی پهن و برخی به قدمت زمین مانند غار کتلهور زنجان.

غار کتلهور کجاست؟

اگر قصد دارید از تهران به غار کتله خور بروید بهترین و کوتاه ترین مسیر پیش روی شما اتوبان قزوین – زنجان است.

پس از ورود به این بزرگراه و پس از طی مسافتی کوتاه باید وارد شهر ابهر شده و از آنجا مسیر خود را به سمت شهرک خدابنده و سپس به سمت شهرک گرماب ادامه دهید. پس از رسیدن به شهر گرماب و طی مسافتی کوتاه در مسیر جاده کتلهور به این غار خواهید رسید.

برای بازدید از غار کتله خور باید به شهر گرماب در استان زنجان بروید. سه راه برای دسترسی به این غار وجود دارد:

  • مسیر اول: جاده آسفالته زنجان – سلطانیه و سپس خدابنده – گرماب
  • بار دوم: جاده زنجان – بیجار – گرماب
  • راه سوم: جاده همدان – کبودرانگا

غار کاتلهور;  جاذبه ای فوق العاده و دیدنی

اگر از تهران سفر می کنید، اتوبان تهران- قزوین را انتخاب کنید، بعد از شهر ابهر از جاده قیدار و از آنجا به سمت گرماب بروید. از زنجان نیز باید مسیر زرین آباد و سپس گرماب را طی کنید.

  • آدرس غار کتلهور: 155 کیلومتری جنوب زنجان، شهر خدابنده، شهر گرماب
  • فاصله غار کتله خور تا زنجان: 137 کیلومتر

احتمالاً جالب است بدانید که این غار در ابتدا یک غار آبی بوده است، اما از آنجایی که از چندین طبقه مختلف تشکیل شده است، آب به طبقات پایین نفوذ کرده و تبدیل به غار خشک شده است.

با قدم زدن در راهروهای این غار، فانوس های شفاف و آهکی را می بینید که داخل غار را به زیبایی هر چه بیشتر تزئین می کنند. عاشق جاده ادامه دهید و شگفتی های بیشتری را کشف کنید.

غار Katlehore دهانه ای وسوسه انگیز دارد. دیدن این غار از دور و پاسخ ندادن به ندای کنجکاوی بسیار دشوار است.

با ورود به غار نسیم خنکی از داخل غار به شما خوشامد می گوید و صورت شما را نوازش می کند و شما را به غار خوش آمد می گوید.

ورودی غار از یک راهرو باریک و نسبتا ساده تشکیل شده است: دالانی پوشیده از خاکستر که شما را به قسمت میانی غار می برد، جایی که فانوس هایی با رنگ ها و اندازه های مختلف بر سقف می درخشند.

غار کاتلهور;  جاذبه ای فوق العاده و دیدنی

غار کتلهور چند کیلومتر دورتر است

وقتی وارد غار می شوید با یک دالان 4 کیلومتری با سقف کوتاه روبرو می شوید و بعد از آن یک راهروی 1 کیلومتری وجود دارد که با بالا رفتن که گودال های عمیقی هم دارد شما را به تالار وسیع قطره ها می رساند. و خلاصه ها

در داخل تالار کوچک کریستالی که به تالار ستون متصل است، چاهی به عمق 8 متر وجود دارد که احتمالاً خروجی آبی است که از قسمت های بالایی وارد غار شده و باعث تشکیل قطرات و زهکش ها شده است.

در این بازدید با اشکال زیبا، جریان هوای خنک، صدای آرامش بخش قطرات آب و نورهایی همراه خواهید بود که شگفتی و زیبایی را در غار دو چندان می کند.

غار کتله خور در دل کوه سقیزلو قرار دارد و از انواع غارهای خشک آبی ایران است. این غار آهکی اولین بار در سال 1300 هجری شمسی کشف شد و حدود 30 سال بعد در سال 1331 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

غار کتله هور هفت طبقه دارد که تاکنون تنها سه طبقه آن به طور کامل شناسایی شده است. کتله خور طولانی ترین غار شناسایی شده در ایران به شمار می رود که نزدیک به 13000 متر طول دارد.

شکل گیری این غار حاصل فرسایش سنگ آهک و حرکت های تکتونیکی است و قدمت آن به ۱۲۰ میلیون سال قبل می رسد. طبقات فوقانی غار خشک و طبقات پایین دارای آب است.

غار کتله حر از نظر اهمیت گردشگری دومین غار ایران پس از غار علیصدر همدان محسوب می شود. قسمتی از غار که برای گردشگران آماده شده است در طبقه اول قرار دارد و شامل دو قسمت راهرو و تالار است.

غار کاتلهور;  جاذبه ای فوق العاده و دیدنی

فانوس‌های زیبا و انواع اشکال چکه‌کن (استالاکتیت) و انتزاعی (استالاگمیت)، شکل‌ها و دسته‌های گل کلم بخش مهمی از زیبایی این غار است که در بازدید از آن شگفت‌زده خواهید شد.

ستون های آهکی عظیمی که از به هم پیوستن استالاکتیت ها و استالاگمیت ها به وجود آمده اند از دیگر پدیده های دیدنی غار کتلهور هستند که از ریزش سقف غار نیز جلوگیری می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا