ایران گردی

غار پنج‌علی, جاذبه‌ای تماشایی در البرز

تودی تریپ: شهر طالقان که یکی از مناطق خوش آب و هوای اطراف تهران است، اغلب برای سفرهای یک روزه یا حتی چند روزه مورد بازدید مردم قرار می گیرد. علاوه بر آب و هوای مناسب و موقعیت مناسب، جاذبه های گردشگری دیگری مانند غار پنجعلی طالقان نیز دارد که مقصدی محبوب برای غارنوردان است. ما به کاوش در این غار ادامه خواهیم داد.

قدمت غار پنج علی به هزاره اول قبل از میلاد می رسد و در استان البرز قرار دارد. نقشه دسترسی به غار باستانی پنج علی باریکان در ضلع شمالی روستای میناوند و جنوب روستای باریکان و مزرعه پنجعلی باریکان قرار دارد. حصار سنگی، صخره ای در ضلع شرقی آن غار معروف به «غار پنجعلی» دیده می شود.

درباره البرز و غار پنج علی

بخش مهمی از رشته کوه البرز از بخش شمالی استان می گذرد و نام استان را به خود اختصاص داده است. در گذشته به دلیل آب و هوای مساعد و رودخانه های روان، اقوام مختلفی در دامنه رشته کوه البرز زندگی می کردند. این استان از نظر زیبایی‌های طبیعی مانند چشمه‌ها و رودخانه‌ها، آبشارهای مرتفع، کوه‌های مرتفع، درختان کهنسال، گیاهان و جانوران متنوع یکی از استان‌های گردشگرپذیر است. همچنین مناظر طبیعی و تاریخی محور کرج – چالوس به عنوان «یکی از زیباترین جاده های گردشگری جهان» در راس این زیبایی ها قرار دارد.

غار پنج علی، جاذبه ای دیدنی در البرز

البرز یکی از استان های مهم کشور در زمینه تولید محصولات کشاورزی است و موقعیت خود را مدیون شرایط اقلیمی عالی، خاک حاصلخیز، پوشیده بودن بیش از 70 درصد اراضی خاک، کیفیت مناسب و مطلوب آب های سطحی و زیرزمینی، در دسترس بودن کشت دوم و سوم در برخی نقاط وجود نهالستان برای تامین کل کشور و به ویژه امکان تصفیه و بازیافت پساب می باشد. دامپروری، پرورش ماهی آبی سرد و صنایعی مانند صنایع غذایی، نساجی، چرم و خمیر کاغذ تامین کننده اقتصاد استان هستند.

برای دسترسی به این غار علاوه بر جاده باریکان – میناوند و جاده مخصوص قرارگاه آموزشی، مسیر پیاده روی از بالای حوض باریکان، دو راه به میدان آقا چسمه، مزرعه آقا چسمه و پنجعلی وجود دارد. مزرعه
ورودی غار از طریق دو حفره به ترتیب 60.50 و 70.110 سانتی متر است.
داخل غار حدود 6 متر مربع عمق دارد و در سراسر کف آن حفاری های غیرقانونی وجود دارد.

کمیته ساماندهی میراث غار باستانی پنجعلی در فهرست آثار تاریخی کشور به شرح زیر است: بقایای اسکلت انسان و سفال های خاکستری، سیاه و نخودی، صیقلی و رنگی و فلزی را مشاهده و جمع آوری کردند. . به نظر می رسد این غار کوچک بسیار وسیعتر از وضعیت فعلی بوده است. این غار مسکونی بوده و در دوره های تاریخی به عنوان پناهگاه استفاده می شده است.
هیئت کارشناسی سازمان نیز پذیرفته اند که این محوطه قطعا گورستانی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد و بیش از 3 هزار سال قدمت دارد.

ویژگی های جالب غار پنج علی

غار پنجعلی در استان البرز و شهرستان طالقان قرار دارد و یکی از دیدنی های طالقان است و قدمت آن به هزار سال قبل از میلاد می رسد. برای ورود به این غار دو سوراخ وجود دارد که یکی از آنها 50.60 سانتی متر و دیگری 110.70 سانتی متر است اگر وارد این غار شوید فضای آن حدود 6 متر مربع عمق دارد و اگر به سطح داخل غار نگاه کنید. ، آثاری از حفاری های غیرمجاز را مشاهده خواهید کرد.

غار پنج علی، جاذبه ای دیدنی در البرز

به گزارش هیئت سازمان ثبت غار پنجعلی: با توجه به شواهد مشاهده شده نشان می دهد که در دوره هایی از تاریخ این غار مسکونی بوده و به عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار می گرفته است. حتی بر اساس شواهدی که در آنجا وجود دارد، می توان دریافت که غار پنج علی در گذشته بزرگتر بوده است. بقایای اسکلت انسان، سفال های خاکستری، نخودی و سیاه و قطعات فلز صیقلی در این غار مشاهده و جمع آوری شد.

با توجه به شواهد و مدارکی که تیم کارشناسی این سازمان در غار پنجعلی پیدا کرد، به این نتیجه رسید که این محوطه در گذشته به عنوان گورستان استفاده می شده و قدمت آن به حدود 3000 سال قبل از میلاد می رسد. همچنین غار پنجعلی طالقان در تاریخ 12 بهمن 1380 با شماره 7077 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

توصیه می شود اگر جزو افرادی هستید که به بازدید از اماکن تاریخی و آثار باستانی علاقه مند هستید حتما از این منطقه که موقعیت جغرافیایی خوبی دارد دیدن کنید.

غار پنج علی در استان البرز و در قسمت جنوبی شهرستان طالقان قرار دارد. برای دسترسی به غار پنج علی ابتدا باید وارد جاده طالقان شوید و سپس مسیر روستای باریکان را در پیش بگیرید. در قسمت جنوبی روستا وارد جاده دسترسی به روستای میناوند می شوید. سپس مزرعه ای به نام مزرعه پنجعلی باریکان را خواهید دید. در میان صخره های این منطقه و در ضلع شرقی آن غاری به نام غار پنجعلی وجود دارد.

آدرس غار پنجعلی طالقان: شهر ساوج بلاگ، بخش طالقان، روستای میناوند، غار پنجعلی

غار پنج علی، جاذبه ای دیدنی در البرز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا