ایران گردی

غار نمکی جاذبه‌ای درخشان در گرمسار

تودی تریپ: ایران دارای طبیعتی منحصر به فرد و جاذبه های طبیعی بسیاری از جمله معادن نمک فراوان است. از جمله استان هایی که دارای معادن نمک و گچ فراوان است، استان سمنان است که دارای 27 معدن نمک است که مهمترین آنها در گرمسار است. یکی از مهمترین جاذبه های دیدنی و طبیعی سمنان که در 132 کیلومتری سمنان قرار دارد، معدن نمک گرمسار است. این معدن نمک زیبایی منحصر به فرد و ظاهری متفاوت دارد و همین امر باعث شده است که به عنوان زیباترین معدن نمک جهان و همچنین یکی از قدیمی ترین معادن نمک شناخته شود.

معادن نمک در مقایسه با سایر جاذبه ها زیبایی منحصر به فرد و متفاوتی دارند و بازدید از آنها خالی از لطف نیست. برای آشنایی بیشتر با معدن نمک گرمسار در این مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با غار نمکی گرمسار

گنبدهای نمکی در همه جای ایران وجود دارد. اگر به این جاذبه علاقه دارید باید بدانید که سرچشمه آن در بندرعباس، جنوب کازرون، شمال، کرمان و جنوب سمنان است.

غار نمک از جاذبه های دیدنی گرمسار است

از نمک این تونل حدود ده سال است که نمک استخراج می شود و به همین دلیل تبدیل به غار شده و جاذبه ای دیدنی برای گردشگران ایجاد کرده است. چه دیدنی هایی در این غار در انتظار شماست؟ وقتی وارد غار نمکی گرمسار می شوید اولین چیزی که ممکن است نظر شما را جلب کند دیواره های تیره و خاکستری آن است.

با ورود به غار متوجه خواهید شد که غار روشن تر و درخشان تر می شود. اگر به دیوارهایی برخورد کردید که براق و درخشان تر از دیوارهای دیگر هستند، باید بدانید که آنها بسیار نزدیکتر از دیوارهای دیگر حفر شده اند. این بدان معنی است که آنها اخیراً حفر شده اند و زیبایی خود را حفظ کرده اند.

یکی از جذاب ترین دیدنی های این غار دیواره های نمکی آن است. در واقع در برخی نقاط این غار با دیواره هایی از نمک مواجه می شوید که کریستال های نمک روی آن آویزان شده و زیبایی منحصر به فردی را ایجاد می کند.

یکی دیگر از تجربه های شگفت انگیز این سفر، بازدید از شیارهای شسته شده توسط باران است.

کریستال هایی که به شکل گل کلم، تخم مرغ، لایه لایه و غیره ظاهر می شوند. در رنگ های مختلف ممکن است بگویید نمک سفید است. چه چیزی می تواند باعث این تفاوت رنگ شده باشد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که به دلیل وجود ناخالصی ها و عناصر در این کریستال ها رنگ های مختلفی در آنها ایجاد می شود. احتیاط: به یاد داشته باشید که محیط غار تاریک و لغزنده است. پس حتما رعایت کنید و برای سفر به آنجا چراغ قوه همراه داشته باشید.

بازدید از غار نمک گرمسار

حدود ده سال است که از معادن این شهرک نمک استخراج می شود. یکی از این معادن به شکل کوه بوده و روش استخراج نمک از آن باعث تشکیل غار دستی شده است.

معمولاً برای ساخت تونل جاده ای مدل خاصی را الگو قرار می دهند، الگویی که استحکام، دوام و ایمنی تونل را تضمین می کند، اما برای حفر چاله و شکل دادن به این غار نمکی، فقط ارتفاع فاصله از سطح و عرض در نظر گرفته شده است، به این معنی که ارتفاع تقریباً دو برابر عرض است و به شکل مستطیل است.

غار نمک از جاذبه های دیدنی گرمسار است

در ورودی غار، دیوارها به رنگ تیره و خاکستری هستند و هر چه به عمق آن نزدیک می‌شویم، روشن‌تر و براق‌تر می‌شوند. نزدیک شدن به سطوح سبکتر به این معنی است که زمان حفاری در این نقطه از غار به زمان حال نزدیکتر است. با قدم گذاشتن در مسیر این تونل ها، دیوارهایی از نمک را می بینیم که فانوس های آویزان شده از یخ نمکی، جلوه زیبایی به این تونل ها بخشیده اند.

تپه های مریخ و گنبدها و تونل های نمکی در منطقه نسبتاً وسیعی پراکنده شده اند. در اطراف گرمسار حدود 27 معدن نمک وجود دارد. اما این جاذبه ها به طور مشخص در حدود 15 کیلومتری غرب گرمسار و 90 کیلومتری تهران در جاده ایوانکی و گرمسار قرار دارند.

با عبور از ایوانکی تعدادی از این تپه ها و مناظر آن ها را خواهید دید. 500 متر قبل از خروجی اتوبان قم و گرمسار در سمت راست خروجی وجود دارد که برای رفتن به معدن بی نظیر کوهدشت کهن باید وارد آن شوید.

85 درصد نمک استخراج شده از این معدن خوراکی است و به نقاط مختلف ارسال می شود.

غار نمک از جاذبه های دیدنی گرمسار است

برای بازدید باید چراغ قوه مناسب به همراه داشته باشید زیرا داخل غار تاریک است و به دلیل ترافیک سنگین وسط مسیر به سمت انتهای غار لغزنده است و پیاده روی از کناره ها ایمن تر خواهد بود.

ضمناً برای بازدید از تونل های نمک باید از پلیس راهنمایی و رانندگی مجوز ورود با اتوبوس به جاده های معدن نمک دریافت کنید. بازدید از معدن فعال کوهدشت کوهن نیز نیاز به هماهنگی با مسئولین معدن دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا