ایران گردی

غار علیصدر همدان را باید دید

تودی تریپ: غار علیصدر یکی از معروف ترین جاذبه های طبیعی استان همدان است که شهرت جهانی دارد. غار علیصدر که در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد، یک پدیده زمین شناسی خارق العاده با چشم اندازی فوق العاده است.

آشنایی با غار علیصدر همدان

در میان انواع طبیعت، غارها یکی از شگفت‌انگیزترین، اسرارآمیزترین و جذاب‌ترین پدیده‌های طبیعی به شمار می‌روند و بسیاری را برای کشف اسرار خود جذب می‌کنند. گوشه و کنار سرزمین ما ایران نیز انواع مختلفی از غارها را در خود جای داده است که هر کدام به نوعی هوش بازدیدکنندگان خود را از بین می برند. امروز در سفر می خواهیم سری به معروف ترین غار ایران بزنیم. با ویژگی های آن بیشتر آشنا شوید و گشت و گذار متفاوتی را در این جاذبه بی نظیر تجربه کنید.

برای رسیدن به غار علیصدر همانطور که می دانید باید به استان همدان سفر کنیم. غار علیصدر در ۷۵ کیلومتری شمال غربی شهر همدان در شهرستان کبودرآهنگ و در نزدیکی روستای علیصدر واقع شده و در دل ساری کیه یا صخره زرد قرار دارد.

ارتفاع غار از سطح دریا به 2180 متر می رسد. اما از آنجایی که هنوز تمام گوشه و کنار این غار کشف نشده است، هیچکس از طول و عمق آن اطلاع دقیقی ندارد. تاکنون از حفاری های انجام شده می دانیم که طول برخی از حفره های زیرزمینی آن به 40 متر می رسد و عمق دریاچه غار بین نیم تا 14 متر متغیر است.

غاز علیصدر از دالان های پیچ در پیچ، دالان ها و تالارها تشکیل شده است و دریاچه ای بزرگ در وسط آن قسمت اعظم غار را به یکدیگر متصل می کند، بنابراین برای رسیدن به قسمت های مختلف آن باید از قایق استفاده کنید. بزرگترین غار آبی قابل کشتیرانی برخی از محققان نیز این غار را مربوط به غار کتله خور زنجان اعلام کرده اند.

این پدیده طبیعی خارق‌العاده در تاریخ ۲۴ دی ۱۳۸۶ به عنوان بیست و سومین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

برای دیدن غار علیصدر باید به استان همدان خوش آب و هوا و شهر کبودرآهنگ بروید. دسترسی به این غار از سه مسیر امکان پذیر است:

  • مسیر اول: شهر همدان، جاده همدان به بیجار، راه تی نوژه به غار علیصدر
  • بار دوم: شهر کبودرآهنگ، جاده علیصدر
  • راه سوم: شهر شیرینسو، جاده علیصدر

آدرس غار علیصدر: 75 کیلومتری شمال غربی شهر همدان، شهر کبورآهنگ، روستای علیصدر

شما می توانید هر روز از این غار بی نظیر دیدن کنید اما ساعات کاری آن در شش ماه اول از ساعت 8 صبح تا 18 و در نیمه دوم از ساعت 8 صبح تا 15 بعدازظهر است و بازدید از این غار زیبا هزینه ای دارد.

ویژگی های شگفت انگیز غار علیصدر همدان

  • غار علیصدر غاری زنده و مستحکم است و چندین میلیون سال است که فرو نریخته است.
  • یکی از ویژگی های غار علیصدر که آن را از دیگر غارهای آبی جهان متمایز می کند، استفاده آسان از کانال های آبی موجود در آن است که به دلیل وسعت غار، قایق های معمولی به راحتی می توانند از آن عبور کنند.
  • به دلیل کمبود نور طبیعی در این غار شگفت انگیز دنیای حیوانات وجود ندارد و عمق آن در مناطق مختلف از نیم متر تا 14 متر متغیر است و ارتفاع غار در برخی تالارها به بیش از 16 متر می رسد. حداکثر ارتفاع از عمق آب تا سقف 54 متر است و در آن دچار کسالت نخواهید شد.
  • غار علیصدر به دلیل وجود دریچه های سلولی فراوان تنفس پذیر است و نه تنها هوای مطبوعی در طول روز با هزاران بازدیدکننده دارد، بلکه گاز سمی نیز در این غار وجود ندارد.
  • یکی دیگر از شگفتی های غار علیصدر دمای غار است که بین 12 تا 14 درجه سانتیگراد است و در طول سال ثابت است. بنابراین در تمام فصول سال برای گردشگران مناسب است. با ورود به غار در تابستان آرامش دلپذیری را احساس خواهید کرد و در زمستان با وجود سردی هوا در منطقه سردی نخواهید داشت.
  • آب دریاچه های غار علیصدر به قدری شفاف است که با نور معمولی و با چشم غیرمسلح تا عمق 10 متری به خوبی دیده می شود.
  • دریاچه زیرزمینی غارعلیصدر دارای آبی شفاف، بی رنگ و بی بو است. به گونه ای که با نور کم چراغ قوه دستی می توان عمق چندین متری آب و کف غار پر از سنگ های زیبا و مرمر و سقف و دیوارها و کف غار را مشاهده کرد. برکه ها با سنگ های کریستالی بسیار زیبا پوشیده شده است.
  • هوای غار علیصدر بسیار تمیز و عاری از گرد و غبار و آلودگی میکروبی است. همچنین هوای غار سبک است و سکوت مطلق حاکم است. به طوری که اگر شمعی در آنجا روشن شود، هیچ حرکتی در شعله شمع دیده نمی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا