ایران گردی

غار علیصدر؛ غاری درخشان و تماشایی

تودی تریپ: غار زیبا و بی نظیر علیصدر غاری چند میلیون ساله است که با ورود به آن وارد دنیایی اسرارآمیز و خیالی می شوید که همه چیز با آنچه روی زمین می بینید متفاوت است.

در مسیر رسیدن به این غار پیچ و خم های زیادی وجود دارد و هر بار انتظار می رود که موجودی عجیب ظاهر شود و همه گردشگران را شگفت زده کند.

پس از عبور از پیچ های باز، به مسیرهای بعدی خواهید رسید که بازتر هستند و چراغ های جلوی بلند نیز توجه شما را جلب می کند.

می توانید تا مسیر 1250 متری غار بالا بروید یا یک تور طولانی تر را ترجیح دهید. برای بازدید از مسیر 4000 متری که به عمق آن می رود.

آشنایی با غار علیصدر

این غار تنها غار مرطوب ایران و یکی از معدود غارهای آبی قابل کشتیرانی در جهان است که طولانی ترین مسیر قابل کشتیرانی را دارد.

علیصدر نیز یکی از بزرگترین غارهای آبی جهان به شمار می رود و قدمت آن به دوره دوم زمین شناسی یا ژوراسیک (136-190 میلیون سال پیش) می رسد.

با بازدید از غار چند میلیون ساله علیصدر، در واقع سفری هیجان انگیز را به اعماق دنیایی ناشناخته و اسرارآمیز آغاز کرده اید. دنیایی که در آن با رفتن بیشتر متعجب و شگفت زده خواهید شد.

غار علیصدر;  غاری درخشان و دیدنی

در این سواری ابتدا راهروهای پر پیچ و خم را طی می کنید و سپس در راهروهای زیبا و راهروهای چشم نواز متعدد به چرخش آب ادامه می دهید.

از سلسله آب های غار علیصدر دریاچه هایی پدید آمده اند که تنها با قایق می توان از آنها عبور کرد. بازدید شما در وسط و تمام مسیر تا مسافت های 1250 و 4000 متری است.

در تمام طول مسیر لوسترها (استالاکتیت ها و استالاگمیت ها)، سنگ ها و مجسمه هایی به شکل های عجیب و غریب یا حیوانی را خواهید دید.

پنجه عقاب، مجسمه آزادی، شیر دو سر، کبوتر، قایق واژگون، خوشه انگور، گل کلم و سنگی شبیه به نام مبارک الله از جمله این اشکال هستند. این مجسمه های سنگی طبیعی به دلیل فرسایش سنگ آهک در طی میلیون ها سال ساخته شده اند و شبیه یک اثر هنری به نظر می رسند.

علاوه بر این غار علیصدر تالارهای زیادی دارد که از ویژگی های آن نیز به شمار می رود. تالار آزادی با طول 100 متر، عرض 60 متر و ارتفاع 40 متر معروف ترین این تالار است.

غار علیصدر در گذشته «علی سرد» و «علی‌ساد» نامیده می‌شد. زیرا مردم روستای علیصدر از این غار به عنوان آب انبار و سد استفاده می کردند.

حتی در دفاتر و اسناد روستا نیز نام ده به نام «علی ساد» و در شناسنامه اهالی «علی سرد» ثبت شده است.

تا اینکه در سال 1350 جاده ای به روستا احداث شد و پیمانکار اجرایی در راهنمای پروژه نام جاده را «علیصدر» نوشت و از آن زمان این نام برای این روستا و غار رایج شد.

ویژگی های منحصر به فرد غار علیصدر

غار علیصدر موجودی زنده است و به آرامی اما پیوسته در حال تغییر است. از ویژگی های این غار می توان به وجود طبقه دوم و فوقانی، استحکام و دوام خاص در ترکیب سنگ ها، عدم وجود جانوران و پوشش گیاهی در آب یا در فضای خشک غار و وجود اکسیژن و هوای مطبوع

غار علیصدر;  غاری درخشان و دیدنی

اگر در غار شمعی روشن کنید، شعله حرکت نمی کند. با این حال در این غار خفه نخواهید شد.

در ایجاد این غار شگفت انگیز هیچ دخالت انسانی صورت نگرفته است، اما این غار به دلیل نفوذ و تخلخل آب های اسیدی و نیمه اسیدی در بستر آهکی این منطقه شکل گرفته است.

به عبارت دیگر زیبایی غار در اثر فعل و انفعالات، فروریختن، لغزش و انحلال ایجاد می شود. لازم به ذکر است که بخش‌های زیادی از ابعاد، کانال‌ها و زیبایی‌های غار هنوز در پوشش ابهام قرار دارد و کشف نشده است.

همانطور که می دانید همدان شهری سردسیری است و معمولا زمستان های سردی دارد. برای سفر به همدان و بازدید از غار علیصدر، اگر می خواهید از زمستان های سرد همدان دوری کنید، بهتر است این سفر را در فصول گرم و معتدل سال برنامه ریزی کنید.

بنابراین سفر به همدان در فصول بهار، پاییز و تابستان ممکن است مناسب تر باشد.

اما با توجه به ثابت بودن دمای غار در طول سال، مشکلی با سرمای این غار نخواهید داشت. زیرا دمای هوا در غار همان 14 درجه سانتیگراد است و در هر چهار فصل سال هوای خوبی دارد.

در این غار اشکال متفاوت، جذاب و زیبایی را می بینید که در طول سالیان متمادی شکل گرفته اند و هر بیننده ای را به خود جذب می کنند. این اشکال نام های مختلفی مانند گل کلم، سوزنی، ری گار، شیره و غیره دارند.

سال ها بعد با کشف مسیرهای جدید، اشکال جدیدی نیز کشف شد، مانند پنجه اژدها، میدان ستون، پنجه عقاب، آبشار سنگی، شیرگر، دروازه گار، تخت جمشید.
میدان ستون ها که سنگی بزرگ و شبیه ستون است از بالا به پایین غار می آید.

پنجه اژدها سنگ زرد رنگی است که مانند پنجه اژدهای افسانه ای از سقف غار پایین آمده است. در وسط غار نیز سنگی بزرگ به شکل آبشاری بزرگ و زیبا قرار دارد.

غار علیصدر;  غاری درخشان و دیدنی

پنجه عقاب به شکل عجیبی شبیه پنجه عقاب است. تالار قندیل بزرگ نیز در بخشی از مسیر غار قرار دارد و قندیل عظیمی در وسط آن دیده می شود.

یکی از شگفتی های غار علیصدر کلمه الله است که بر دیواره غار دیده می شود و با نورپردازی بیشتر نمایان می شود.

تخت جمشید در واقع ستون هایی است که از زمین تا بالا امتداد دارند و سرستون ها شباهت زیادی به ساختار تخت جمشید دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا