ایران گردی

غار دربند رشی؛ جاذبه‌ای درجه یک در رودبار

تودی تریپ: تاریخ غنی گیلان حتی در طبیعت آن ریشه دارد و ترکیب این دو عنصر نتیجه جذابی را به همراه داشته است.

غار دربند ریشی که یکی از معروف ترین جاذبه های شهر گیلان و رودبار است، در قسمت جنوبی رشت واقع شده و در واقع یکی از اولین سکونتگاه های بشر در ایران است که قدمت آن به بیش از 200 هزار سال می رسد.

این مکان فوق العاده برای ماجراجویان است و به همین دلیل سالانه هزاران گردشگر را به خود جذب می کند.

تاریخ غار دربند ریشی

غار دربند ریشی در مجاورت روستایی به نام اشترکگاه قرار دارد که یکی از زیباترین روستاهای استان گیلان و یکی از زیباترین نقاط رودبار محسوب می شود. این روستا در دامنه کوه درفک و در دل جنگل های سر به فلک کشیده قرار دارد.

در روستای اشترکگاه می توانید از آبشار طبیعی و مسیر جنگلی فوق العاده روستا دیدن کنید و از بافت دست نخورده روستایی و پوشش گیاهی متفاوت لذت ببرید.

غار دربند ریشی;  یکی از جاذبه های دیدنی رودبار

بیشترین جذابیت غار دربند ریشی زیبایی منطقه و مسیر آن است و البته ورود به غارها همیشه برای مردم جذابیت خاصی داشته است. از داخل غار منظره زیبایی در برابر شما باز می شود. انگار می خواهید چند دقیقه روی تخت سنگی بنشینید و به جلو نگاه کنید تا بهشت ​​رویایی را تماشا کنید.

تنها محوطه باستانی که اطلاعاتی در مورد برخی از گونه های جانوری در پایان پارینه سنگی قدیم به دست می دهد، غار دربند ریشی در رودخانه گیلان است که اولین بار در سال 1383 شناسایی شد.

در حفاری های باستان شناسی این غار در سال 1390 به همراه ابزار سنگی تعدادی فسیل از حیوانات مختلف از جمله خرس، آهو، گاو وحشی و بز کوهی پیدا شد. بیشتر این بقایای متعلق به گونه منقرض شده خرس است که اولین بار در ایران کشف شد.

تا پیش از این دیرینه شناسان معتقد بودند که قلمرو این خرس از غرب اروپا تا شرق رشته کوه های قفقاز است. اما کشف بقایای آن در غار دربند ریشی نشان می دهد که این خرس های بزرگ در غرب البرز نیز زندگی می کرده اند.

چندین دندان یافت شده در غار به طور رادیومتری به بیش از 200000 سال پیش قدمت دارند.

غار دربند ریشی;  یکی از جاذبه های دیدنی رودبار

در یک دوره نسبتاً گرم و مرطوب که منطقه درفک پوشیده از جنگل بود، مردم به طور موقت از غار دربند استفاده می کردند و از سنگ های آذرین و سنگ چخماق برای ساختن ابزار سنگی مانند خراش و درفش استفاده می کردند.

گاهشماری علمی تاریخ حضور انسان در ایران با نتایج اکتشافات دکتر فریدون بیگلری در غار دربند راشی گیلان به 100 سال قبل باز می گردد و به 200 هزار سال پیش می رسد. این غار محل سکونت شکارچیان عصر حجر بوده و به همین دلیل قدیمی‌ترین سکونتگاه بشر در ایران است.

دسترسی به غار دربند ریشی رودبار

برای رسیدن به غار دربند ریشی رودبار کافی است از جاده قزوین – رشت به سمت رودبار حرکت کنید. فاصله شهر رشت تا روستای رشی حدود 70 کیلومتر است. از تهران تا خروجی توتکابن حدود سه ساعت طول می کشد. سپس حدود یک ساعت طول می کشد تا به روستای ریشی برسید. در کل حدود 4 ساعت طول می کشد تا از تهران به روستای ریشی برسید.

غار دربند ریشی;  یکی از جاذبه های دیدنی رودبار

پس از ورود به روستای ریشی، تابلوهای داخل روستا را دنبال کنید. این علائم شما را به راحتی به غار راهنمایی می کنند. تصاویر این غار را حتما در اینترنت و فضای مجازی دیده اید. اما مطمئناً مشاهده این بهشت ​​زمینی از نزدیک حس دیگری را به همراه دارد.

بهار یکی از بهترین فصل ها برای سفر است. چون هوا بسیار مساعد است و آفتاب دیرتر غروب می کند. همچنین طبیعت سرسبز شمال در این فصل جلوه دیگری دارد و بیشتر گردشگران برای دیدن طبیعت سرسبز به این مناطق سفر می کنند. پس بهتر است در فصل بهار به این منطقه سفر کنید و از جاذبه های آن لذت ببرید.

نیم روز برای بازدید کامل از غار دربند رشی رودبار کافی است. پس بهتر است صبح زود به این غار بروید و قبل از غروب آفتاب به محل اقامت خود بازگردید. در ظهر، اشعه خورشید تشدید می شود و ممکن است شما را نگران کند.

غار دربند ریشی;  یکی از جاذبه های دیدنی رودبار

برای این سفر به غیر از رفت و برگشت و غذا نیازی به هزینه دیگری ندارید و بازدید از غار و اطراف آن کاملا رایگان است. در نزدیکی این غار روستاهای زیادی وجود دارد. همانطور که می دانید یافتن مسکن و خانه های روستایی برای اجاره در شمال کشور کار سختی نیست.

از دامنه کوه تا غار در مسیری نسبتاً هموار با شیب کمی حدود 15 دقیقه طول می کشد که به طور کلی دسترسی به غار دشوار نیست.

از آنجایی که مسیر غار چشمه و منبع آبی ندارد، آب آشامیدنی را با خود ببرید.

در داخل غار جاذبه و حکاکی خاصی وجود ندارد.

از ابتدا تا انتهای غار بیش از دو دقیقه طول نمی کشد، بنابراین به تجهیزات و ابزار خاصی نیاز ندارید. برای روشنایی فقط یک چراغ قوه یا لامپ موبایل کافی است.

برای بازدید از غار بهتر است از کفش ورزشی، کلاه آفتابگیر، ضد آفتاب و در صورت لزوم چوب کوهنوردی و همچنین کلاه ایمنی یا چراغ قوه برای ورود به غار استفاده کنید.

غار دربند ریشی;  یکی از جاذبه های دیدنی رودبار

در جاده توتکابن سوپرمارکت و میوه فروشی برای لوازم و همچنین پمپ بنزین وجود دارد. سرویس بهداشتی عمومی در میدان توتکابن جنب شهرداری قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا