ایران گردی

غار آبی و دیدنی سهولان در مهاباد

تودی تریپ: غارها یکی از بهترین و اسرارآمیزترین جاذبه های گردشگری طبیعی در جهان هستند و کشور ما ایران تعدادی از بهترین، زیباترین و خارق العاده ترین غارهای جهان را دارد. به هر کجای سرزمین پهناور ایران که بروید غارهایی را خواهید دید که ویژگی های خاص و منحصر به فردی دارند و گردشگران را به کشف زیبایی هایشان دعوت می کنند. از غار معروف علیصدر همدان که یکی از بزرگترین غارهای آبی جهان است تا غار تاریخی هوتو در بهشار که به دلیل کشف بقایای ده هزار ساله انسان شهرت جهانی دارد. از غار ترسناک و مرموز پارائو کرمانشاه تا غار نمکی قشم که گفته می شود طولانی ترین غار نمکی جهان است. البته این غارها تنها تعداد محدودی از غارهای شگفت انگیز ایران هستند.

آشنایی با غار سهولان

در 43 کیلومتری جنوب شرقی شهر مهاباد، به سمت بوکان حرکت کنید و با عبور از جاده ای سرسبز، با دشت های وسیع و باغ های میوه، به یکی از زیباترین و دیدنی ترین غارهای ایران و جهان خواهید رسید.

غار آبی و دیدنی سهولان مهاباد

غار سهولان یکی از بزرگترین غارهای آبی ایران است که در روستایی به همین نام قرار دارد. سهولان (در زبان کردی سهولان) به معنی یخ است و چون کبوتران زیادی در این غار زندگی می کنند، در بین مردم محلی به «کونه کوبوتر» یا «کونه مالان» به معنی لانه کبوتر نیز معروف است. جالب است بدانید نام کوهی که غار سهولان در آن قرار دارد، کونه کوبوتور است.

خود غار در ارتفاع 2222 متری از سطح دریا قرار دارد و به دو قسمت خشک و مرطوب تقسیم می شود. قسمت آبی آن در ارتفاع 1751 متری از سطح دریا قرار دارد و برای رسیدن به آن باید 20 متر از ورودی اصلی غار فرود آمد. فاصله ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه به 50 متر و عمق آب در برخی نقاط به 30 متر می رسد.

غار آبی و دیدنی سهولان مهاباد

وسعت کل غار به 2 هکتار می رسد و تا امروز حدود 250 متر آبراه و 300 متر مسیر زمینی کشف و مورد بهره برداری قرار گرفته است. آخرین نکته در معرفی غار سهولان این است که نام این جاذبه در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفت و از آن زمان تاکنون مورد استفاده عموم قرار گرفته است.

حال و هوای گردش در غار سهولان

پس از پیمودن مسیر پر پیچ و خم غار سهولان و پشت سر گذاشتن باغ ها و دشت های مختلف، به ورودی اصلی غار می رسیم. بیشتر اوقات در ورودی غار، گروه آهنگ های شاد کردی را با صدای محلی خود می نوازند. صدای سازها و آوازهای این گروه از همان ابتدا شما را به وجد می آورد و مجبورتان می کند چند دقیقه ای بایستید و از اجرای این گروه لذت ببرید. بعد از شارژ شدن، بلیط هایمان را می گیریم و به دهانه اصلی غار می رویم.

غار آبی و دیدنی سهولان مهاباد

سهولان دو دهانه دارد. اما بیشتر گردشگران از دهانه بزرگتری وارد غار می شوند که توسط چندین درخت تنومند و محکم پوشانده شده است. همچنین از دهانه اصلی به دنیای اسرارآمیز و تاریخی غار می رویم و پیاده می رویم. برای رسیدن به اولین دریاچه غار باید 106 پله سیمانی پر پیچ و خم را طی کنیم و به عمق 45 متری زمین وارد شویم. هم اکنون در اولین مراحل می توان متوجه تغییر دمای داخل غار با هوای بیرون شد، چرا که دمای داخل غار بین 10 تا 13 درجه سانتی گراد متغیر است و رطوبت داخل غار به 70 تا 80 درصد می رسد. هر چه پایین تر بروید به دلیل این رطوبت هوا سنگین تر می شود و حتی ممکن است بوی کمی گوگرد به مشام برسد. فضای تاریک غار با نورافکن های بزرگی که در قسمت های مختلف قرار گرفته اند، نورپردازی و زیبایی دارد.

ویژگی ها و شگفتی های غار سهولان

هر جاذبه طبیعی دارای ویژگی های منحصر به فردی است که آن را از سایر جاذبه ها و مکان های دیدنی متمایز می کند و می تواند به افراد دلیلی برای بازدید از آن بدهد. در این قسمت همچنین قصد داریم شما را با برخی از ویژگی های غار سهولان آشنا کنیم.

غار آبی و دیدنی سهولان مهاباد

* قدمت غار سهولان به اواخر دوره کرتاسه یعنی 70 میلیون سال پیش برمی گردد.

*این غار به همراه غار علیصدر همدان و غار حموپویل مراغه یکی از غارهای شناخته شده و بین المللی ایران است.

* آب دریاچه های غار از آب جوش تامین می شود و از طریق سفره های زیرزمینی در نقطه ای دیگر به سطح زمین می رسد.

*ساختار زمین شناسی غار آب – خاک و مصالح آن سنگ آهک است.

* ساختار غار سهولان شباهت زیادی به غار علیصدر همدان دارد.

* به دلیل تاریکی و کمبود نور داخل غار، هیچ گونه جلبکی در آب دریاچه آن دیده نمی شود و تنها موجودات میکروسکوپی در آن زندگی می کنند.

* آب دریاچه بسیار تمیز و شفاف است و با وجود تاریکی نسبی فضای داخلی غار، دریاچه در عمق چندین متری قابل مشاهده است.

* حداکثر عمق آب در غار سهولان به 62 متر می رسد.

* اختلاف دمای داخل و خارج غار به 10-15 درجه سانتیگراد می رسد.

منبع: کارناوال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا