ایران گردی

غارگردی در غار تماشایی چال‌نخجیر

تودی تریپ: غار چالنهجیر پس از 70 میلیون سال کشف شد که تا قبل از کشف آن هیچکس ندیده بود. درون غار اشکالی وجود دارد که حاصل پدیده‌های رسوبی و دولومیت است که این غار را به یکی از زیباترین غارهای جهان تبدیل کرده است.

غار نخجیر از یک شاخه اصلی و چند شاخه فرعی تشکیل شده است که تقریباً 4 کیلومتر آن توسط مردم محلی و غارنوردان ماهر کشف شده است و عمق آن حدود 8 تا 10 کیلومتر برآورد شده است. در داخل غار دالان ها، دالان ها، دهلیزها، حوض ها و تراس های بسیار زیبایی وجود دارد.

همچنین منشورهای کریستالی «کلسیت» در اثر عوامل طبیعی در این غار ایجاد شده است و انعکاس نور از این منشورها زیبایی غار را چندین برابر می کند.

آشنایی با غار دیدنی چال نهجیر

غار چال نخجیر در نزدیکی شمال شرقی شهرستان دیلیجان یکی از استان های مرکزی و در منطقه ای به نام چلنخجیر در نزدیکی روستای نارک در دل کوه تخت واقع شده است. این غار باشکوه و باستانی در اواخر سال 1967 در جریان یک پروژه ساخت و ساز و در نتیجه یک انفجار در نزدیکی دهانه کشف شد. غار چال نخجیر مجموعه ای زیبا از سنگ های مرجانی با قدمت چند میلیون ساله است که به اعتقاد کارشناسان قدمت آن حدود 70 میلیون سال است.

پسته در غار دیدنی چالنخجیر

این غار طبیعی که مربوط به دوره سوم زمین شناسی است، با مسیری خاکی پنج کیلومتری و دیواره های آهکی یکی از زیباترین غارهای جهان است. دلیل اصلی و اصلی این غار مرجانی، گسل معکوس است که در منطقه فعال بوده و پس از میلیون ها سال به این شکل تبدیل شده است.

این غار به دلیل وجود مناظر بکر طبیعی و جاذبه های شگفت انگیز فراوان از اهمیت ویژه ای برای جذب گردشگر برخوردار است. در گنجینه شگفت انگیز این غار اسرارآمیز، سنگ های تزئینی به اشکال مختلف مانند عقاب، لاک پشت، آهو، انسان، کبوتر و مجسمه های کریستالی عظیمی که بیشتر آنها از سنگ آهک ساخته شده اند، ساخته شده است.

چال نخجیر یکی از غارهای آهکی زنده دنیاست. به این معنی که سنگ آهک و رسوبات کریستالی موجود در آن پس از گذشت چندین میلیون سال از عمر غار همچنان به رشد خود ادامه می دهند و اشکال مختلف و دیدنی را در داخل غار ایجاد می کنند.

به گفته بسیاری از زمین شناسان، غار چال نهجیر در گذشته غار آبی بوده است، زیرا خط تراز آب هنوز بر روی دیواره های دیدنی آن نقش بسته است، اما بعدها به دلیل تغییرات آب و هوایی این منطقه، ظاهر امروزی خود را به خود گرفت.

آنچه بر جذابیت این غار می افزاید وجود دریاچه ای بزرگ – به احتمال زیاد با مساحتی معادل 3000 متر – در انتهای غار است. اما از آنجایی که تنها 6 کیلومتر از وسعت وسیع این غار کشف شده است، بسیاری از اسرار این غار هنوز ناشناخته مانده است.

ناگفته نماند که محیط داخل غار و همچنین کمبود نور خورشید در غار، غار چال نخجیر را به مکانی غیرقابل سکونت برای موجودات زنده و خالی از هرگونه حیات تبدیل کرده است.

پسته در غار دیدنی چالنخجیر

بازدید از غار چالنخجیر

پس از پارک خودرو در پارکینگ این مکان، باید مسیری آسفالته را که فاصله چندانی با ورودی غار ندارد را طی کنید تا به غار چال نخجیر برسید. به یاد داشته باشید که قبل از ورود به غار باید تمام وسایل خود را در گاوصندوق قرار دهید.

از آنجایی که چال نخجیر یکی از معدود غارهای آهکی زنده کشورمان است و صاعقه می تواند آسیب های جبران ناپذیری به بلورها و رسوبات آهکی آن وارد کند، به هیچ عنوان از داخل غار عکاسی نکنید.

به محض ورود به غار زیبایی آن نمایان می شود: انواع بلورهای کلسیت، رسوبات سنگ آهک و قارچ های سفید که به زیبایی دیوارها و سقف غار را تزیین می کنند بینایی شما را از دست می دهند.

همانطور که به سمت داخل غار حرکت می کنید، عرض مسیر شما افزایش می یابد تا اینکه وارد غار شوید، منطقه وسیعی که رسوبات سنگ آهک در گروهی از حیوانات جذاب جلوی چشمان شما ظاهر می شود. این اشکال بسیار جذاب که شبیه مجسمه‌های سنگی حیواناتی مانند کروکودیل، عقاب، آهو، کرگدن و لاک‌پشت است، طی سال‌ها در طی فرآیند فرسایش توسط طبیعت که خالق قدرتمندی است، ایجاد شده‌اند و برای شما به نمایش گذاشته شده است. نمایشگاه دلنشین طبیعت غار چال نخجیر.

  • بازدید از غار به صورت گروهی و همراه با راهنما انجام می شود. برای بازدید باید منتظر بمانید تا گروه قبلی بازدیدشان به پایان برسد و پس از به حد نصاب رسیدن می توانید با راهنما وارد غار شوید.
  • قبل از ورود به غار، وسایل مهم خود را در گاوصندوق قرار دهید و از بردن تلفن همراه، دوربین یا هر لامپی که گرما تولید می کند جدا خودداری کنید.
  • عکاسی در غار چال نخجیر ممنوع است.

پسته در غار دیدنی چالنخجیر

  • در هنگام بازدید به رسوبات آهکی داخل غار دست نزنید زیرا باعث آسیب رساندن به رسوبات و ایجاد آلودگی های مختلف از جمله کپک می شود.
  • از دویدن و حرکات خطرناک خودداری کنید زیرا هرگونه فعالیت اضافی باعث ایجاد گرما در فضای غار می شود و این مشکل به راحتی می تواند قسمت های مختلف غار را از بین ببرد.
  • سیگار کشیدن و غذا خوردن در غار ممنوع است.
  • گردشگران عزیز در بازدید از غار چال نخجیر نراگ به نکات زیر توجه کنند:
  • ورود افراد مبتلا به مشکلات قلبی و تنفسی به غار ممنوع است.
  • مسیر رفت و برگشت یک و دارای 470 پله (470 برگشت) می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا