ایران گردی

غارهای کفترک؛ پیمودن راهی به سمت قلب زمین

تودی تریپ: این غار از گذشته های دور توسط چوپانان منطقه دراگ در دل کوه داغی شناسایی شد و دهانه باریکی داشت و با انعکاس صدا آن را به عمق و عمق بیشتری بردند و بعداً به دلیل پیدایش تجهیزات جدید و عوامل دیگر دهانه غار گشاد شده تا مردم بتوانند از آن بازدید کنند. داخل آن دارای استالاگمیت و استالاکتیت و ستون های آهکی رنگارنگ و جالب است و همچنین مکان امنی برای زندگی خفاش ها است. شناسنامه کامل آن هنوز توسط هیچ نهادی ایجاد نشده و سالن ها و حفره های زیادی وجود دارد که به دلیل نبود نیرو و ابزار متخصص و روشنایی تکمیل نشده است.

برای خراسان شمالی

یکی از سه استان خراسان قدیم، خراسان شمالی نام دارد. این استان در شمال شرقی ایران قرار دارد و از نظر گردشگری یکی از مناطق کمتر شناخته شده است. اقوام مختلف فارس، تات، کرد کرمانج، ترک و ترکمن در کنار هم در این منطقه زندگی می کنند.

غار گنجشک;  راه رفتن به دل زمین

کشف آثار باستانی در خراسان شمالی نشان از قدمت بسیار بالای این استان از نظر سکونت انسان دارد. محوطه باستانی پهلان و تپه جاجرم نزدیک به 12 هزار سال قدمت دارد و از دوران پیش از اسلام بناهایی مانند بنای سنگی اسپهو که قدیمی‌ترین بنای این بخش از تاریخ به شمار می‌رود در این منطقه ساخته شده است.

کلاه کرکی معروف ترین صنایع دستی مردم خراسان شمالی است که توسط اهالی جاجرما بافته می شود. نمدمالی، تولید فرش دوتایی که ترکمن های استان در آن تخصص دارند و سفره کردی که محصول عشایر کرد خراسان شمالی است از دیگر صنایع دستی این استان است.

گلدوزی که در روستای رویین اسفرین رواج بیشتری دارد در کنار گلدوزی سنتی، چرم دوزی، ملیله و منگوله بافی، گلدوزی و ابریشم دوزی نیز در بسیاری از شهرهای استان دیده می شود.

شیرینی از معروف ترین سوغاتی های خراسان شمالی است و بجنورد مقام اول این سوغاتی ها را از آن خود کرد. انواع انگور یکی دیگر از گزینه های مهمی است که معمولا مسافران از این کشور خریداری می کنند. پنیر دلمه و کلوچه و پنیر قندی را هم نباید فراموش کنیم که طعم بی نظیر و لذیذی دارند.

غار گنجشک;  راه رفتن به دل زمین

تنوع نژادی و قومیتی باعث گسترش آداب و سنن خراسان شمالی شده است.

در این استان موسیقی ترکمنی با الهام از شاعران مشهور ترکمن در مراسم های مختلف اجرا می شود. موسیقی در این منطقه از ایران معمولاً از زبان های کردی و ترکی تشکیل شده است و سازهایی مانند ویولن، سورنا، دو تار، دال و نی از سازهای شناخته شده این منطقه هستند.

ترکمن های استان در ایام نوروز مسابقات مختلفی را برگزار می کنند که از آن جمله می توان به مسابقات اسب دوانی، کشتی باکچوهه و مراسم خروس جنگی اشاره کرد.

همه ساله در روزهای عید سعید فطر در روزهای سیزدهم و چهاردهم فروردین، ورزش چوخه که یکی از آیین ها و ورزش های سنتی و محلی مردم این استان است، انجام می شود.

موسیقی این استان در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است. در واقع موسیقی و رقص های خراسان شمالی حکایت از جنگ، کار و زندگی، آداب و سنن کرمانجی ها دارد. در واقع موسیقی کردی در این منطقه به دو نوع موسیقی کوهستانی و موسیقی معمولی تقسیم می شود. و موسیقی کوهپایه‌ها بلندتر و رساتر است، اما موسیقی دشت ملایم‌تر است. این موسیقی با رقص های اصیل کردی سورنا، دهل، قشمه، کمانچه و دیکر همراه است.

غار گنجشک;  راه رفتن به دل زمین

از مکان های مهم گردشگری و طبیعت گردی در استان خراسان شمالی می توان به آبشارها و رودخانه ها، غارها، کوه ها، کویر، جنگل ها و مناطق حفاظت شده، چشمه ها و آب های گرم و معدنی اشاره کرد.

از جاذبه های طبیعی استان خراسان شمالی می توان به چشمه آبگرم مهمانک، دشت مرجان، آبشار بیار و تنداب، ارتفاعات آلاداغ، آبشار حمید، گردنه اسدلی و دامنه های شمالی آلاداغ، چشمه آبگرم ایوب، دره کالا زو، جنگل آلمه، جنگل جوزک و … اشاره کرد. دره کاویان اسفرین، غار کویر دوز، پارک جنگلی گوی نیک، آبشار بیار و تنداب، دره درکش، قلعه طبیعی آلمادوشان، دره سریوان، دره زوارهم ییلکی (دره بهش)، غار گنج کوه، دره نود چناران، چشمه آب گرم روستای کراجا، منطقه ییلاق گلیل سرانی، دره فیروزه-گریوان، دره قلعه زو، ارتفاعات یامان داغی، تخت ایران و…

غار گنجشک; جاذبه ای دیدنی در خراسان شمالی

این غار از گذشته های دور توسط چوپانان منطقه دراگ در دل کوه های داغ شناسایی شده و دهانه ای باریک دارد و با انعکاس صدا عمق و عمق آن را گرفته اند.

غار گنجشک;  راه رفتن به دل زمین

بعدها به دلیل پیدایش وسایل جدید و عوامل دیگر، دهانه غار برای بازدید مردم گشاد شد و در داخل آن استلاگمیت ها و استلاگمیت ها و ستون های آهکی رنگارنگ و جالب وجود دارد و همچنین محل امنی برای زندگی خفاش ها است. .

شناسنامه کامل آن هنوز توسط هیچ نهادی ایجاد نشده است و سالن ها و حفره های زیادی وجود دارد که به دلیل نبود نیرو متخصص و ابزار و روشنایی تکمیل نشده است و هیچ نهادی هنوز مسئولیت کامل حفاظت و نگهداری از این را ندارد. پدیده خدادادی نبود

این به نصب تابلویی برای هدایت بازدیدکنندگان به غار می رسد، بدون اینکه حتی مسیر و جاده ای برای بازدیدکنندگان برای نزدیک شدن به این مکان ساخته شود. موقعیت جغرافیایی: این غار در کوه های کارا مغ و در ضلع شمالی آبادی حضرت ابوالفضل (ع) قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا