ایران گردی

غارهای کفترک؛ جاذبه‌ای دیدنی در خراسان شمالی

تودی تریپ: در 20 کیلومتری غرب شهر درگ غارهایی وجود دارد که دهانه بسیار باریکی دارند اما از دهانه آنها می توانید وارد غار شوید. این غارها به دلیل تجمع رسوبات آهکی که در چند سال گذشته رخ داده است، به وجود آمده اند. فانوس های رسوبی زیبایی در اطراف این منطقه شکل گرفته است که دیدنی است. این کوه در دامنه کوه قره میغ قرار دارد. اگر قصد ورود به غار و بازدید از طبیعت آن را دارید از یک راهنما کمک بگیرید.

برای خراسان شمالی با طبیعت شگفت انگیز

بر اساس آثار باستانی کشف شده قدمت این استان به حدود 8 تا 12 هزار سال قبل باز می گردد. این استان بخشی از فلات ایران بوده که محل سکونت بسیاری از اقوام بوده است. از شواهد دوره نوسنگی در این استان می توان به تپه کالاخان در سملکان و تپه پلوان در جنوب غربی شهر جاجرم اشاره کرد.

خراسان و شهرهای آن همواره نقش مهمی در آثار باستانی و اساطیری ایران داشته اند. این منطقه در زمان حکومت اشکانیان محل سکونت مردم اشکانی بوده است. همچنین جاده معروف و جهانی ابریشم از این استان می گذرد که نشان از تاریخ تاریخی و تجاری این استان دارد. اوج شکوفایی این استان در دوره ساسانیان بوده است.

غار گنجشک;  جاذبه ای دیدنی در خراسان شمالی

یکی از پررونق‌ترین دوره‌های حیات تاریخی خراسان شمالی، دوره سلطنت اشکانیان بر ایران بود. علاوه بر رونق و جمعیت شهرهایی مانند نسا و هکاتوم پیلوس، مناطق و شهرهای دیگری مانند استوا (شهرهای باستانی شمال خراسان) رشد فوق العاده ای یافت.

استان خراسان شمالی پس از اسلام شاهد مهاجرت و هجوم بسیاری از اقوام مانند ترک، مغول، عرب، تاتار و ازبک بوده است. در زمان خلفای اموی و عباسی، نارضایتی مردم از حاکمان، قیام هایی مانند قیام عبدالله بن طاهر (طاهر دوالمینین) و ابومسلم خراسانی را در این منطقه به دنبال داشت. خراسان شمالی در اثر یورش چنگیز مغول با ویرانی های زیادی مواجه شد. سپس در دوره ایلخانان، جانشینان چنگیز مغول، خراسان شمالی شکوه و رونق سابق خود را بازیافتند.

در دوران صفویه، قبایل ازبک و ترکمن شمالی به طور مکرر به خراسان شمالی حمله می کردند. شاه عباس اول برای مقابله با آنها، مردم شجاع کرد را از کرمانج به این منطقه در شمال غرب ایران کوچ داد. کردهای کرمانج (شادلو، کراچورلو و زعفرونلو) با روحیه میهن دوستی و دلاوری امنیت را در این منطقه برقرار کردند.

غارهای گنجشک ها;  جاذبه ای دیدنی در خراسان شمالی

استان خراسان شمالی با وسعتی در حدود ۲۸۱۷۹ کیلومتر مربع از سطح دریا یک هزار و ۳۲۶ متر ارتفاع دارد. این استان از شمال با ترکمنستان، از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی و از غرب با استان گلستان همسایه است.

بخش هایی از جنوب غربی این استان نیز با استان سمنان مجاور است. این استان از مناطق کوهستانی، پست و جلگه ای تشکیل شده است. کوه شاه جهان بلندترین قله استان با ارتفاع 3051 متر در رشته کوه آلاداغ است.

این استان در مختصات جغرافیایی بین 55 درجه و 52 دقیقه تا 58 درجه و 20 دقیقه شرقی و 36 درجه و 34 دقیقه تا 38 درجه و 17 دقیقه شمالی واقع شده است.

بر اساس اقلیم و جغرافیای کشور، استان خراسان شمالی یکی از مناطق نیمه خشک کشور است. میانگین دمای هوا در این استان 13.5 درجه سانتیگراد است. در تابستان بالاترین دما حدود 40 درجه سانتیگراد است. بارندگی در این استان قابل توجه است و سالانه حدود 230 میلی متر باران ثبت می شود.

از عوامل موثر بر اقلیم این استان می توان به عرض جغرافیایی، ارتفاع از سطح دریا، جهت چین خوردگی ها و توده های هوا اشاره کرد. مهم ترین توده های هوایی که وارد این استان می شود شامل توده هوای سرد سیبری، توده هوای مرطوب غرب و توده هوای گرم و خشک است.

غار گنجشک;  جاذبه ای دیدنی در خراسان شمالی

غارهای جذاب و دیدنی کپتارک

این غار مدتها پیش توسط چوپانان منطقه دراگ در دل کوه های داغ شناسایی شده بود و دهانه ای باریک داشت و به دلیل انعکاس صدا عمیق و عمیق بود.

بعدها به دلیل پیدایش وسایل جدید و عوامل دیگر دهانه غار را به گونه ای گسترش دادند که مردم بتوانند از آن بازدید کنند و در داخل آن استلاگمیت ها و استلاگمیت ها و ستون های آهکی رنگارنگ و جالب وجود دارد و همچنین سالم است. زیستگاه خفاش ها و شناسنامه آن توسط هیچ نهادی ایجاد نشده است و سالن ها و چاله های زیادی وجود دارد که به دلیل نداشتن توان کارشناسی و ابزار شناسایی و روشنایی تکمیل نشده است.

با این حال هیچ نهادی مسئولیت کامل حفظ و نگهداری این پدیده خدادادی را بر عهده نگرفته و به نصب تابلویی برای هدایت بازدیدکنندگان به غار اکتفا نکرده است و حتی مسیر یا جاده ای برای نزدیک شدن بازدیدکنندگان به غار ساخته نشده است. محل. موقعیت جغرافیایی: این غار در کوه های کارا مغ و در ضلع شمالی آبادی حضرت ابوالفضل (ع) قرار دارد.

غار گنجشک ها;  جاذبه ای دیدنی در خراسان شمالی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا