ایران گردی

عمق آبشار شیرآباد چقدر است؟

تودی تریپ: مجموعه آبشارهای شیرآباد در ۶ کیلومتری شهر خان ببین در استان گلستان قرار دارد. یکی از جالب ترین غارهای آبی ایران به نام غار شیطان سفید در مسیر آبشار شیر آباد قرار دارد که یکی از مهم ترین زیستگاه های گونه در حال انقراض سمندر گرزی محسوب می شود. آبشارهای شیر آباد نیز در فهرست میراث طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است.

درباره آبشار شیرآباد

با عبور از میان جنگل های سرسبز و زیبای هیرکانی به آبشارهای شیرآباد می رسید که در دل جنگل های گلستان قرار دارد. در مسیر رسیدن به این آبشار می‌توانید از گردیو سپید که یکی از زیست‌گاه‌های سمندرهای غرضی، نمونه‌ای از سمندرهای در حال انقراض است، دیدن کنید.

در واقع این مجموعه از هفت آبشار در دل جنگل تشکیل شده است. برای بازدید از اولین آبشار این مجموعه باید 15 تا 30 دقیقه در طبیعت قدم بزنید. این آبشار تقریبا 25 متر ارتفاع و استخری به عمق 80 متر دارد. آبشار دوم حدود 15 متر است و دارای استخری به عمق 40 متر است.

مرتفع ترین این مجموعه، آبشاری به ارتفاع 30 متر و برکه ای به عمق 80 متر است. آبشارهای باقی مانده در بالای جنگل ها قرار دارند و 3 تای آن ها مشهورتر به حساب می آیند. همچنین به دلیل اهمیت این مجموعه آبشار، هفت آبشار شیرآباد در فهرست میراث ملی و طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

عمق آبشار شیرآباد چقدر است؟

به نظر می رسد بهتر است تا اردیبهشت ماه سفر خود را به این آبشار انجام دهید زیرا در اواخر اردیبهشت ماه هوا گرم و مرطوب خواهد بود و تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت. از طرفی لذت آب تنی در دریاچه های این آبشارها آنقدر زیاد است که تحمل پیاده روی در هوای سخت کار سختی نیست.

اما با شروع فصل پاییز و خنک شدن هوا، هوا نرم شده و در اواخر آبان به تدریج سردتر می شود. شاید به دلیل سردی هوا شنا را تجربه نکنید، اما می توانید از طبیعت رنگارنگ این جنگل ها لذت ببرید. در فصل زمستان که هوا بسیار سرد می شود هرگز بدون راهنما و وسایل لازم به این مقصد نروید.

آبشارهای متعدد: همانطور که گفتیم آبشار شیرآباد مجموعه ای از چندین آبشار بزرگ و کوچک است که به شکلی هنرمندانه در کنار هم چیده شده اند. اما برخی از مسافران برای دیدن نزدیکترین آبشار توقف می کنند و لذت بازدید از آبشارهای دیگر را از دست می دهند.

اولین آبشار 25 متر ارتفاع دارد. همان آبشاری که در دسترس تر و معمولا شلوغ تر است. اما اگر کمی جلوتر بروید به آبشارهای بعدی خواهید رسید.

آبشار دوم 15 متر ارتفاع دارد. همین طور هر چه جلوتر بروید به آبشارهای بعدی می رسید و ازدحام جمعیت کمتر می شود. آخرین آبشار که بلندترین آن نیز هست، حدود 30 متر ارتفاع دارد و دارای استخری به عمق 80 متر است.

غارهای شیرآباد: در نزدیکی آبشار شیرآباد غارهای متعددی وجود دارد که این منطقه را برای گردشگران و طبیعت‌گردان جذاب‌تر کرده است. دو مورد از مهمترین آنها غار شیطان سفید و سمندر هستند. نکته قابل توجه در غارهای شیرآباد، گونه های کمیاب و در معرض خطر انقراض سمندر است که در آنها زندگی می کنند. سمندر گرگانی یا سمندر گرزی سمندری بسیار ارزشمند و در خطر انقراض است که در این غارها پناه گرفته و زندگی می کند.

آبشار شیرآباد کجاست؟

قبل از رفتن به جاذبه های آبشار شیرآباد، ابتدا ببینیم آبشار شیرآباد کجاست و چگونه می توان به آن رسید. آبشار شیرآباد در واقع مجموعه ای از چندین آبشار بزرگ و کوچک در دل جنگل های گلستان است.

عمق آبشار شیرآباد چقدر است؟

این آبشارها در روستایی به نام شیرآباد در 55 کیلومتری شرق گرگان قرار دارند. روستای شیرآباد روستایی بین علی آباد کتول و آزادشهر در شهرستان رامیان استان گلستان است. این آبشار در 11 کیلومتری رامیان قرار دارد.

برای رسیدن به آبشار شیرآباد ابتدا باید از شهر خان ببین شروع کنید و به روستای شیرآباد بروید. حدود 2 کیلومتر بعد از این روستا به مسیر مالرویی می رسید که به آبشار شیرآباد ختم می شود.

غار شیرآباد بعد از اولین آبشار قرار دارد که پس از حدود 40 دقیقه پیاده روی به آن خواهید رسید. دهانه این غار حدود 9 تا 15 متر قطر دارد. این غار که به عنوان بزرگترین زیستگاه سمندرهای آبی شناخته می شود از نوع رودخانه ای است و طول آن به حدود 235 متر می رسد.

نشانی: استان گلستان، شهرستان رامیان، 6 کیلومتری جنوب شهر خان ببین، 2 کیلومتری بعد از روستای شیرآباد

دسترسی: برای رسیدن به آبشار شیرآباد ابتدا باید در جاده گرگان – بوینر به شهر خان ببین در استان گلستان برسید سپس از جاده فرعی خان ببین وارد روستای شیرآباد شوید. پس از عبور از روستا و طی مسافتی در حدود 3 کیلومتر به انتهای جاده آسفالته می رسید.

بعد از حدود یک کیلومتر جاده خاکی به پارکینگی می رسید که باید ماشین را پارک کنید. اکنون باید در مسیری روشن وارد جنگل شوید که شما را به اولین آبشار می رساند.

عمق آبشار شیرآباد چقدر است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا