ایران گردی

عمارت سردار مفخم بجنورد؛ جاذبه‌ای خاص و دیدنی

تودی تریپ: املاک سردار مفخم یا موزه باستان شناسی و مردم شناسی استان خراسان شمالی بزرگترین و باشکوه ترین اثر باقی مانده از دوران قاجار و سلطنت ناصرالدین شاه محسوب می شود.

میراث گرانبهایی که هنر معماری ایرانی را به نمایش می گذارد و در کنار آینه خانه مفخم تنها بناهای باقی مانده از مجموعه تاریخی کاخ مفخم هستند. افراد خوش ذوق و هنر می دانند که این بنا چه زیبایی منحصر به فردی دارد و چه مکان مناسبی برای آشنایی با اقوام، حرفه های سنتی و آداب و رسوم گذشتگان است.

داستان املاک سردار مفکام

خانه سردار مفخم حدود 130 سال پیش همراه با بناهای دیگری مانند آینه خانه، کلاه فرنگی، سردار و خزهنه در باغی بزرگ ساخته شد. ساخت این مجموعه به سفارش سردار مفکام انجام شد تا این باغ محل سکونت خانواده و محل ملاقات وی با شخصیت های سیاسی باشد. پس از سقوط قاجاریه و روی کار آمدن پهلوی ها، این بنا دستخوش ناملایمات زمان شد، به طوری که در آتش سوزی سال 1316 سقف سفالی و چوبی آن به کلی تخریب شد.

عمارت سردار مفخم بجنوردی;  یک جاذبه خاص و دیدنی

سرانجام در دهه 70 این بنا توسط اداره میراث بجنورد خریداری و پس از مرمت به عنوان موزه در معرض دید عموم قرار گرفت.

ویژگی ها و معماری املاک سردار مفخم

طراحی و ترسیم این بنا توسط متن الدوله انجام شده است، او از اولین معماران ایرانی بود که در غرب تحصیل کرد و با تلفیق ویژگی های معماری غربی و ایرانی این بنا را طراحی کرد.

این ساختمان دو طبقه دارای 32 اتاق و 2 تالار بزرگ است که هر طبقه دارای 2 ایوان شمالی و جنوبی است. نمای اصلی عمارت سردار مفخم در ضلع جنوبی بنا است و کل نما از بالای ستون های ایوان پایین تا سقف طبقه دوم و حتی پاهای ستون های ایوان فوقانی با جلوه های زیبا و طرح های متنوع تزئین شده است.

عمارت سردار مفخم بجنوردی;  یک جاذبه خاص و دیدنی

در املاک سردار مفخم از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

به نظر می رسد میل و علاقه به بناهای تاریخی هرگز در دنیا تاریخ مصرف نخواهد داشت و حالا که این بنا به موزه باستان شناسی تبدیل شده است، گردشگران را بیش از پیش برای بازدید وسوسه می کند.

معمولا علاقه مندان به بناهای تاریخی در سفر به بجنورد از دیدن این بنای باشکوه غافل نمی شوند.

جلوه های بصری عمارت

جزئیات معماری و تزئینات زیبای عمارت بسیار زیاد است که شما را در دنیای قاجار غرق می کند، به ویژه پنجره تالار بزرگ، چشمه های طاق مرکزی بزرگ، نقش ها و نقوش دو طرف طاق. با ورود به اتاق ها با آینه کاری، تابلو و گچ کاری های معمولی این دوره مواجه می شوید.

این اتاق ها با مجموع 21 در چوبی به ایوان های عمارت باز می شوند. ایوان هایی که از آن می توان به حیاط ها نگاه کرد.

موزه مردم شناسی

در غرفه های مختلف موزه مردم شناسی خراسان با زندگی روستایی اقوام مختلف آشنا می شوید.

عمارت سردار مفخم بجنوردی;  یک جاذبه خاص و دیدنی

به عنوان مثال در غرفه لباس پوشاک محلی اقوام ترک، ترکمن، تات و کرمانج به نمایش گذاشته شده است. غرفه رسمی موسیقی، طب سنتی، گلدوزی، صنایع دستی، منسوجات سنتی، نمد مالی و سفره های آیینی نیز بخشی از موزه مردم شناسی است.

موزه باستان شناسی

با ورود به طبقه فوقانی عمارت سردار مفخم آثار تاریخی دوره های مختلف را می بینید. این موزه از 5 بخش پیش از تاریخ، تاریخی، اسلامی، سکه و مهر و بخش سفال تشکیل شده است.

منبع: Safarmarket

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا