ایران گردی

عمارت آقازاده ابرکوه؛ جاذبه‌ای خاص و تماشایی

تودی تریپا _ خدمات توریستی: در شهر ابرکوه استان یزد، خانه ای زیبا در میان کوچه هایی با دیوارهای کاهگلی، درست در وسط محوطه قدیمی دروازه میدان وجود دارد. خانه ای قدیمی با باد زیبا که در هیچ جای دیگری نمی توانید آن را ببینید.

این خانه که خانه آقازاده ابرکوه نام دارد در حدود سال ۱۱۵۷ میلادی ساخته شده است. به دستور حاج حسین ابرگویی از متمولان شهر ابرکوه در همان محله قدیمی. خانه ای به مساحت 820 متر مربع در زمینی به مساحت 1500 متر که تمام شکوه خود را مدیون شاهکار بالای آن است، برج بادی دو طبقه و بسیار زیبا که در بافت قدیم شهر چون گندمی قد علم کرده و خودنمایی می کند. جوانه.

عمارت دیدنی آقازاده ابرکو

پنج خانه تاریخی در کوچه ای در ابرکوه به نام های موسوی، گبری، حسینی دوست، سیدعلی آقا و آقازاده قرار دارد.

این در حالی است که خانه آقازاده به عنوان هتل مورد استفاده قرار می گیرد و با امکاناتی مانند اینترنت رایگان، رستوران، کافی نت، حمام، سرویس خواب، حمام محلی برای گردشگری و اقامت ایده آل است.

علاوه بر این عمارت، خانه های موسوی و حسینی دوست به عنوان هتل مورد استفاده قرار می گیرند و بهترین گزینه برای اقامت در ابرکو هستند.

املاک آقازاده ابرکوه;  یک جاذبه خاص و دیدنی

خانه سیدعلی آقا در کنار خانه آقازاده ها قرار دارد و با ساباط به آن متصل می شود که حکایت از نزدیکی یا خویشاوندی اعضای خانه ها دارد.

مهم ترین ویژگی ساختمان مذکور را می توان توربین بادی دو طبقه آن دانست که در پشت اسکناس های 2000 تومانی چاپ شده است.

جالب اینجاست که امارات متحده عربی در سال 1392 هجری شمسی اقدام به ثبت توربین های بادی به نام کشور خود در یونسکو کرد. اقدامی که سپس با مخالفت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مواجه شد.

متعاقباً در سال 1393 هجری شمسی، دولت تصمیم گرفت تصویر این سازه را بر روی اسکناس های 2000 تومانی چاپ کند. این مجموعه در یک دهه از سال 1385 هجری شمسی بازسازی شد.

از آنجایی که یزد یکی از مناطق کویری ایران است و تابستان های بسیار گرمی دارد، برای بازدید از عمارت، فصل بهار به ویژه تا اردیبهشت و فصل پاییز و زمستان را تا آذرماه انتخاب کنید. اگر در فصل تابستان به این شهر سفر می کنید، صبح زود که هوا سردتر است از این بنای تاریخی دیدن کنید.

معماری خاص املاک آقازاده ابرکو

خانه آقازاده ساختمانی دو طبقه است که مانند سایر خانه های ساخته شده در مناطق کویری ایران از مصالح بومی مانند خشت و آجر استفاده شده است. همچنین از چوب برای تزئینات خانه، در و پنجره و گچ برای گچ کاری استفاده می شود.

دروازه ورودی بنا در ضلع شمال غربی آن قرار دارد و از طریق راهرویی به گوشه حیاط راه دارد.

املاک آقازاده ابرکوه;  یک جاذبه خاص و دیدنی

این خانه نیز مانند سایر خانه های ساخته شده در مناطق کویری دارای حیاط روباز و حوض سنگی بزرگی در وسط آن است. اتاق ها و قسمت های مختلف خانه در سه جهت حیاط ساخته شده است تا از قسمت های مختلف خانه در فصول مختلف استفاده شود.

زیرا جهت تابش نور خورشید هر فصل تغییر می کند و قسمتی از خانه مسدود می شود.

پلان اتاق جنوبی به سبک شکم باز و دارای پنج در و ناقوس است که در ادامه به شرح آن می پردازیم. یک پنکه در پشت بام اتاق وجود دارد که این خانه را از تمام خانه های دیگر متمایز می کند زیرا بلندترین پنکه ساخته شده در ایران است. اتاق های شرقی و غربی دارای سه در و پنج در هستند.

ورودی و حیاط

ورودی املاک آقازاده در ضلع شمال غربی آن قرار دارد که دارای بالای قوسی است. با عبور از در، ورودی به دهلیز و سپس راهرویی منتهی می شود که به حیاط اندرونی منتهی می شود. در وسط حیاط حوضی سنگی و در سه طرف آن اتاق های خانه قرار دارد. کف حیاط سنگریزه است.

اتاقها

عمارت آقازاده شامل اتاق های پنج دری و سه دری در دو طبقه است که اتاق های پنج دری به عنوان اتاق اصلی و اتاق های سه دری اتاق خواب هایی هستند که در طرفین پنج دری قرار دارند.

  • اتاق تابستانی: این اتاق در فصل تابستان مورد استفاده ساکنان خانه قرار می گرفت. زیرا از نور مستقیم خورشید محافظت می شود. به اتاق تابستانی که در قسمت جنوبی حیاط قرار دارد و دارای بادگیر در پشت بام است، ایوانی با فضای نیمه باز وجود دارد. این ایوان در مقایسه با سایر قسمت های خانه تزئینات کمتری دارد. زیرا فضای باز آن را در معرض گرد و غبار قرار می دهد. در کنار این اتاق، اتاق خیشخان با سقف خوابگاهی دیده می شود که در آن با کاه و سرامیک پوشانده شده و برای خنک شدن اتاق روی آن آب می پاشند.
  • اتاق های پنج دری: اتاق های پنج دری یا اتاق پادشاه دارای پنج بال رو به دریاچه بزرگ هستند.
  • اتاق های سه دری: این اتاق ها نیز با پنجره های ارسی تزئین شده اند و نام آنها بر اساس تعداد ارسی ها مشخص می شود.

املاک آقازاده ابرکوه;  یک جاذبه خاص و دیدنی

کلاه پرنگی

کلاه فرنگی عمارت آقازاده درست در کنار بادگیر و روی پشت بام تالار اصلی قرار دارد. این قسمت از خانه به شکل هشت ضلعی است و در هر طرف یک پنجره شیشه ای رنگی تعبیه شده تا بیشترین نور را به سالن اصلی منتقل کند. در واقع ترکیب منحصر به فرد محافظ باد و هود در کنار هم به خنک شدن و روشنایی فضای پایین و راهرو خانه کمک کرده است.

زیرزمینی

زیرزمین بنا مانند روستای میمند به شکل تپه و با کندن سنگ شکل گرفته است.

املاک آقازاده ابرکوه;  یک جاذبه خاص و دیدنی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا