ایران گردی

علت بسته شدن سر در باغ ملی چیست؟

به گزارش تودی تریپ به نقل از ایسنا، در روزهای اخیر برخی از فعالان میراث فرهنگی تصاویری از سردار باغ ملی در خیابان امام خمینی پست گذاشتند و اعلام کردند که تعطیل است. بررسی ها و پیگیری ها نیز نشان می دهد که ورودی باغ ملی از نیمه شهریورماه امسال بسته شده و دسترسی به خیابان تاریخی ملل تحید و میدان مشاک محدود شده است. در این خیابان موزه املاک، موزه پست، عمارت قزاقخانه، دانشکده هنر و ساختمان‌های وزارت امور خارجه از جمله کاخ شهربانی قرار دارند. ظاهراً برای جبران این دسترسی محدود، درهای کوچک خیابان های منتهی به میدان مشک و خیابان سازمان ملل در ساعات اداری باز می شود.

سردار باغ ملی و بناهای مجاور آن به جای مانده از دوره قاجار و رضا شاه، قبل از آن برج آزادی ، نماد شهر تهران بود. این دروازه تاریخی در اردیبهشت ماه سال 1376 در فهرست میراث ملی به ثبت رسید و در حال حاضر مسئولیت باز و بسته نگهداشتن این دروازه بر عهده وزارت امور خارجه است، البته متولی این بنای تاریخی ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری است. و صنایع دستی و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران. این در حالی است که تاکنون هیچکس واکنشی نشان نداده و دلیل بسته شدن این دروازه تاریخی را توضیح نداده است.

برخی ادعاها حاکی از آسیب دیدن دروازه فلزی سردرباغ ملی و نیاز به تعمیر است. سوال اینجاست که اگر امنیت ورودی باغ ملی دلیل بسته شدن آن است چرا برای تعمیر و مرمت آن اقدامی نشده و فقط درب آن بسته است؟

ورودی باغ ملی در حالی بسته است که در سال 1396 شورای شهر تهران قول داده بود دروازه های باغ ملی را به صورت 24 ساعته باز نگه دارد تا مردم بتوانند از این فضای تاریخی و عمومی استفاده کنند.

در همان سال 97 احمد مسجدجامعی به عنوان عضو کمیته فرهنگی و اجتماعی شورای شهر گفت: شهرداری تهران بیش از 20 میلیارد تومان برای بازسازی این فضاها هزینه کرده است و این فضاها عمومی و برای همه مردم است. و فضای خاصی برای ساماندهی خاصی وجود ندارد و بازکردن درهای مجموعه باغ ملی می تواند گامی موثر در جهت احیای زندگی شبانه تهران باشد.

اما از آن تاریخ تاکنون، باغ ملی نه تنها به صورت 24 ساعته فعالیت نمی کند، بلکه روزهای زیادی و به دلایل مختلف به روی مردم بسته است. در سال 1383 شورای دولت تبدیل مجموعه میدان مشاق به مجموعه موزه های ملی تهران و در این محور فرهنگی و تاریخی را تصویب کرد و سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور سال گذشته در بازدید از میدان مشاق اجرای این مصوبه را تصویب کرد. دو ساختمان مهم در میدان مشاک، موزه ملی را برجسته کردند.

سردار باغ ملی و سپس بناهای مجاور به دستور رضاشاه و به دست جعفرخان کاشانی و با کمک آلمانی ها (قبل از آتش سوزی جنگ جهانی دوم) در تهران که پایتخت بود ساخته شد. این سردار در ضلع شرقی سردار قبلی با همان ابعاد و ظاهر ساخته شد و سپس سردار قبلی تخریب شد.

سردار دارای یک گذرگاه بزرگ در وسط و دو پیاده رو در طرفین است. در قسمت بیرونی ابیات ندیم الملک کاشی هایی به چشم می خورد که دو شیر تاج، پلنگ، شیر و خورشید، تیر و گلوله توپ را در دست دارند.

نمای داخلی دارای نقوشی از صحنه تصرف تهران در کودتای 1299 در نزدیکی دروازه و برج و استحکامات تهران (احتمالاً دروازه قزوین)، نقاشی تمام قد از سربازان لژیون قزاق، مسلسل و فرشته پیروزی است. نقوشی که کم و بیش از حجاری های تک بستان اقتباس شده است.

هر سه در دارای دروازه‌های چدنی است که در سال 1341 در کورخانه تهران توسط استاد محمدعلی کرمانی ساخته شد.

میدان مصاح در زمان ساخت سردار فقط عمارت قزاقان داشت اما در دوره پهلوی اول در این میدان که «باغ ملی» نام داشت بناهایی مانند شهربان وجود داشت که اکنون وزارت امور خارجه در آن قرار دارد. واقع شده، ساختمان موزه ملی و شرکت نفت ایران و انگلیس ساخته شد.

با ساخت بناهای مجاور، ضلع بنا و کتیبه پوشانده شد. علاوه بر این، نماد شیر و خورشید در دو طرف سر (درون و نمای بیرون) و داخل هلال ها پاک می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا