ایران گردی

عجیب ترین چینی‌های ایران در موزه چینی خانه اردبیل

تودی تریپ: موزه چینی خانه اردبیل یکی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی استان اردبیل است. این موزه در خانه ای با بیش از 200 سال قدمت قرار دارد و در سال 1387 به عنوان یکی از آثار تاریخی و فرهنگی ایران به ثبت رسیده است.

این خانه در دوره قاجار ساخته شده و به دلیل شباهت ساختاری با خانه های چینی به خانه موزه چینی معروف است. مجموعه ای از اشیا و آثار باستانی در این خانه به نمایش گذاشته شده است که برخی مربوط به دوره قاجاریه و برخی مربوط به دوره های قبل است.

زیباترین چینی های ایران در موزه چینی خانه اردبیل

مجموعه ای از اشیاء سرامیکی، سنگی، فلزی و چوبی در موزه چینی خانه اردبیل به نمایش گذاشته شده است که هر کدام ارزش تاریخی و فرهنگی بالایی دارند. همچنین مجموعه ای از نقاشی های قدیمی و کتاب های خطی در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

آشنایی با خانه موزه چینی اردبیل

مجموعه نفیس مقبره شیخ صفی الدین به نام عارف معروف شیخ صفی الدین اردبیلی جد سلاطین صفوی در سال ۷۳۵ هجری قمری ساخته شده است. این بنا توسط پسرش صدرالدین موسی ساخته شده است. چینی خانه یکی از زیباترین تالارهای دوران شاه عباس صفوی اردبیل است که بیش از 400 سال پیش توسط شیخ بهایی طراحی شده است.

خانه چینی دارای 1256 محفظه است که همه آنها حاوی ظروف چینی اهدایی امپراتور چین به شاه عباس به مناسبت احیای جاده ابریشم و ظروف چینی به سفارش دولت ایران چین است.

ظروف چینی پس از ورود به ایران توسط قلمزنان اصفهان ممهور به مهر «خدمت شاه ولایت عباس» شد و به اردبیل فرستاده شد تا در ظروف تالار چینی قرار گیرد. شاه عباس در سفرهای خود به اردبیل برای استراحت یا استراحت در تالار چینی خانه می ماند.

زیباترین چینی های ایران در موزه چینی خانه اردبیل

در تاریخ آمده است که پس از عهدنامه ترکمنچای، به دستور ژنرال باسکویچ، نیروهای روسی بیش از 850 قطعه چینی مرغوب و کتابهای گرانبها و نفیس را که در این تالار نگهداری می شد غارت کردند و اکنون برخی از این آثار در هرمیتاژ و موزه دیگری در روسیه به نمایش گذاشته شده است. پس از این اتفاق و در سال‌های بعد، بقیه کتب چینی و تاریخی این موزه به اقصی نقاط ایران از جمله موزه ملی تهران و موزه‌های شیراز و اصفهان منتقل شد. سرانجام در سال 1370 در روز جهانی موزه، تالار چینی ها با انتقال تعدادی از چینی ها از موزه ملی به طور رسمی افتتاح شد. در تالار مهرسنگی ظروف چینی سلاطین صفوی با شش نام اسماء الله و گلهای هشت برگی به نشانه عرفان شاهان صفوی و نماد دوازده برگی شیعیان دوازده امام آنها مجموعه ای از دستورات شاهان و سکه های نقره آن دوره از صفویان به چشم می خورد. همچنین علاوه بر ظروف چینی و گلدان های زیبا، در این اولین موزه ایران، می توان قرآنی نفیس به خط کوفی را مشاهده کرد که از نظر قدمت، سومین قرآن نفیس ایران است.

زیباترین چینی های ایران در موزه چینی خانه اردبیل

بازدید از موزه چینی خانه اردبیل

شهر و استان اردبیل مانند تمام مناطق ایران مملو از بناهای تاریخی زیبا و ارزشمند است. رأس بناهای تاریخی اردبیل آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی است

این تالار چند سال پیش توسط شیخ بهایی طراحی و به مکانی امن برای نگهداری هدایای چینی تبدیل شد. بنای مذکور از استحکام خوبی برخوردار بوده و در برابر زلزله مقاوم است.

علاوه بر این نماهای طاقدار، مقرنس کاری، نقوش گل و گل و بلبل و کاخ های (4 کاخ) این بنا جلوه زیبایی به آن بخشیده است. نقاشی و تذهیب در برخی قسمت ها به چشم می خورد، هماهنگی رنگ های به کار رفته بسیار چشم نواز است. از دیگر تزئینات به کار رفته در موزه چینی خانه اردبیل می توان به تابلوسازی شگفت انگیز آن اشاره کرد که بسیار باشکوه و هنرمندانه اجرا شده است.

به جز این موزه، موزه های دیگری نیز وجود دارند که مجموعه کاملی را ایجاد کرده اند. این موزه ها عبارتند از:

  • موزه مفاخر دینی
  • موزه مردم شناسی و باستان شناسی
  • موزه شیخ صفی
  • موزه تاریخ طبیعی و صنایع دستی

زیباترین چینی های ایران در موزه چینی خانه اردبیل

همه این موزه ها در آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی قرار دارند. این آرامگاه علاوه بر مقبره شیخ صفی الدین، مقبره بسیاری از سلاطین صفوی نیز می باشد.

موزه چینی خانه اردبیل و دیگر موزه های مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی دارای اقلام و آثار تاریخی زیبایی است که علاقه مندان مشتاق بازدید از آنها هستند. هر ساله گردشگران زیادی برای گردشگری میراث فرهنگی به این شهر سفر می کنند. این بنا علاوه بر اشیا و آثار زیبای خود معرف معماری ایرانی است.

بازدید از این موزه بزرگ بدون محدودیت است و افراد مختلف می توانند از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ و از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از آن بازدید کنند. البته فراموش نکنید که قبل از ورود باید مانند هر موزه دیگری بلیط ورودی بگیرید و سپس وارد شوید.

اگر با ماشین شخصی به آنجا می روید نگران جای پارک نباشید زیرا در اطراف موزه خانه چینی اردبیل یک پارکینگ مجهز وجود دارد و مردم می توانند با خیال راحت ماشین خود را آنجا بگذارند.

زیباترین چینی های ایران در موزه چینی خانه اردبیل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا