ایران گردی

عجیب ترین پدیده در عربستان

به گزارش تودی تریپ به نقل از خبرآنلاین، صخره النسا یکی از عجیب ترین پدیده های زمین شناسی است که در عربستان سعودی پیدا شده است و نحوه شکل گیری آن هنوز نامشخص و مرموز است.

عکس پدیده نادر و عجیب در عربستان

غزل زیاری: صخره‌های النسا نمونه‌ای بی‌نظیر است که نشان می‌دهد طبیعت قدرت فوق‌العاده و شگفت‌انگیزی دارد. این سنگ غول پیکر و یکپارچه به شکلی دقیق و مثال زدنی به دو نیم تقسیم شده است، گویی که یک سلاح لیزری بیگانه آن را به دو نیم کرده است.

اما اگر بخواهیم داستان های شیطنت های فرازمینی را فراموش کنیم، می توان گفت که سازند صخره ای النسا ریشه کاملاً زمینی دارد.

این صخره 6 متر ارتفاع دارد و بر روی دو پایه طبیعی قرار گرفته است. به گونه ای که تقریباً به صورت شناور با یکدیگر تعادل کامل دارند و در عین حال به یکدیگر تکیه نمی کنند و به یکدیگر دست نمی زنند. اگرچه بعید است که این سنگ به طور تصادفی ایجاد شده باشد. اما بیشتر تئوری های علمی که آن را توضیح می دهند به روند طبیعی هوازدگی اشاره دارند و معتقدند هوازدگی این سنگ را به این شکل ساخته است.

سنگ نگاره های سازند صخره ای النسا

این صخره باورنکردنی در واحه تایما و در نزدیکی پناهگاه حیات وحش الکونفا در عربستان سعودی قرار دارد و سنگ نگاره‌های آن مطمئناً از فتوژنیک‌ترین عکس‌ها در نوع خود در جهان هستند. سنگ نگاره ها تصاویری هستند که در سطح یک سنگ حک می شوند.

بر روی سطح صخره النسا تصاویری از اسب‌های عرب، بزها و مردم دیده می‌شود. زمان دقیق این کنده کاری ها مشخص نیست، اما به نظر می رسد قدمت این سنگ غول پیکر به هزاران سال قبل برمی گردد.

سازند صخره ای النسا

نظریه های متعددی در مورد شکل گیری صخره النسا و شکافی وجود دارد که به طور شگفت انگیزی آن را به دو نیمه تقسیم می کند. فرضیه اول این است که این سنگ بر روی یک خط گسل قرار دارد و این شکاف در ابتدا به دلیل حرکت زمین در زیر سنگ ایجاد شده و این اتفاق باعث شده است که سنگ در نقطه ضعف خود به دو نیم تقسیم شود.

خلأ ایجاد شده توسط این فعالیت به چیزی شبیه تونل باد برای عبور تندبادهای مملو از شن تبدیل شده است. همانطور که دانه های شن و ماسه در طول هزاران سال از این شکاف عبور می کنند، این ترک صیقلی شده و از یک سطح ناهموار به یک سطح کاملا صاف ساییده شده است.

فرضیه دیگر این است که این ترک یک درز و یک لولا است. این از نظر زمین شناسی به این معنی است که یک شکاف به طور طبیعی در یک سنگ بدون جابجایی ایجاد شده است. این شکاف ها سنگ ها را به چند قسمت تقسیم می کنند و معمولا صاف و مستقیم هستند. دقیقاً همان چیزی است که در مقیاس النسا می بینیم.

نظریه دیگر این است که هوازدگی، یخ زدن و ذوب شدن ممکن است این شکاف را ایجاد کرده باشد. یعنی در زمان های قدیم، آب به شکاف های کوچک داخل سنگ نفوذ می کرد، سپس یخ می زد و منبسط می شد و آن شکاف را بزرگتر می کرد.

تا زمان پایان دوره سرد، این یخ که شکافی در سنگ ایجاد کرده بود، آب شده و شکافی کاملا صاف و مستقیم ایجاد کرده است.

در مورد پایه هایی که این صخره باورنکردنی بر روی آنها قرار گرفته است، باید توجه داشت که این سنگ ها در واقع سنگ های نسبتاً معمولی در مناظر بیابانی هستند که به دلیل شکل آنها گاهی اوقات صخره های قارچ نامیده می شوند.

سنگ های اسفنجی نتیجه هوازدگی یا ناشی از بادهای سریع هستند. در نتیجه، سرعت فرسایش سنگ یا عمل یخبندان را افزایش می دهند، جایی که سنگ بر روی سنگ دیگری در نتیجه حرکت آهسته یخ برای حفظ تعادل حرکت می کند.

توانایی انسان برای دو نیم شدن سنگ

از آنجایی که سازند صخره‌ای النسا از ماسه‌سنگ ساخته شده است، بسیار قوی نیست و در نتیجه احتمال قوی‌تر شدن آن به دلیل هوازدگی یا مداخله انسان بیشتر است. در نتیجه، با ابزارهای فلزی ساده می‌توان چنین سنگی را از وسط نصف کرد، اما چه چیزی باعث می‌شود که انسان به فکر بریدن چنین سنگی بیفتد؟

چه بسا تمدن های باستانی با ایده خلق مجسمه های صخره ای عجیب و غریب به عنوان نقطه عطف جغرافیایی این مکان یا یک شی مهم مذهبی یا نماد هنری وارد عمل شده اند و سنگ نگاره های سطح صخره النسلا یادآور این نکته است که هر کاری که ما به عنوان انسان انجام می دهیم، هدفی فراتر از بیان صرف را دنبال می کند.

پ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا