ایران گردی

عجیب‌ترین کوه زابل

تودی تریپا _ خدمات توریستی: ایران سرزمینی چهار فصل با پیشینه تاریخی است که در هر شهر و استانی ردپایی از تاریخ کهن ایران به چشم می خورد.

استان سیستان و بلوچستان یکی از استان های زیبا با مناظر منحصر به فرد و متفاوت است که در جنوب شرقی ایران واقع شده است.

این استان دیدنی های تاریخی زیادی از زمان پادشاهان گذشته دارد و به دلیل آب و هوای گرم و معتدل در طول سال گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

یکی از مهمترین و دیدنی ترین جاذبه های گردشگری زابل که هم جنبه گردشگری طبیعی و هم جنبه تاریخی دارد و در بین گردشگران بسیار محبوب است کوه خواجه زابل نام دارد که در مجاورت شهر زابل قرار دارد.

این کوه علاوه بر زیبایی طبیعی، آثار تاریخی زیبا و متنوعی دارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با این جاذبه زیبا و طبیعی بیشتر آشنا شوید.

کوه خواجه; عجیب ترین کوه زابل

«کوه خواجه سیستان» نمونه ای از معماری خشتی در منطقه سیستان به جای مانده از دوره اشکانی است.

همچنین در این محوطه باستانی بناهای باستانی و طبیعی مربوط به دوره های مختلف تاریخی به چشم می خورد که از جمله آنها می توان به «آرامگاه خواجه مهدی بن محمد بن خلیفه»، «خواجه کلتان» و «پیر قدم بایران» اشاره کرد.

عجیب ترین کوه زابل

علاوه بر این، بقایای قبایل سکاها نیز دوره های قدیمی تر کوه خوجه را تشکیل می دهند. همچنین دیدن «کوهن دژ»، «کک کهزاد» و «قلعه کفاران» در کوه خواجه را فراموش نکنید.

در نتیجه این کاوش های باستان شناسی، شیئی مربوط به دوره نوسنگی کشف شد. با شناسایی این محوطه، کوه خوجه در زمره مکان هایی قرار گرفت که اشیایی با این عصر در آن یافت شد.

تزیینات معماری به کار رفته در برخی از قلعه های کوه خوجه شبیه به هنر یونانی است. به خصوص سرستون های ستون های مارپیچ و همچنین گل کوچک کرکی مانند نیلوفر که شباهت زیادی به نمونه های هخامنشی دارد.

از قسمت های این محوطه باستانی می توان به اتاق گردش، آتشدان و همچنین ایوان های نقاشی شده اشاره کرد.

در میان تابلوها تصویری از سه شعبده باز دیده می شود که همراه با تصویر ایزد «اوروس» یا خدای پیروزی سوار بر اسب همراه با تصویر شاه و ملکه و بزرگان اشکانی دیده می شود.

آثار معماری کوه خواجه را می توان بخشی از یک قلعه بزرگ یا یک شهر کوچک دانست. این بناها حداقل در دوره‌های خاصی از دوره‌های اشکانی، ساسانی و اسلامی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

در این کوه آتشکده کهن، مزار خواجه مهدی (از دوستداران خاندان علوی) و گورستانی از اعصار مختلف حفظ شده است. مهم ترین و بزرگ ترین قسمت آثار باستانی کوه خواجه در دامنه جنوب شرقی کوه قرار دارد که دارای سه دیوار دفاعی، دروازه اصلی، راهروهای جانبی، حیاط مرکزی، آتشکده است.

این قسمت به «قلعه کافرون» معروف است. مجموعه دوم «کک کهزاد» است که در بلندترین نقطه و مشرف به قلعه کافرون ساخته شده است. این مکان مقر سلطنتی ارگ است.

عجیب ترین کوه زابل

ویژگی های جالب کوه خوجه

همانطور که گفتیم کوه خوجه از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار است و به همین دلیل در فواصل مختلف مورد بررسی باستان شناسان و پژوهشگران قرار گرفته است.

از ویژگی های منحصر به فرد این کوه می توان به آثار تاریخی به جا مانده از زمان اشکانیان و ساسانیان اشاره کرد.

مهمترین و اصلی ترین قسمت کوه خواجه که در قسمت جنوب شرقی این کوه قرار دارد، قلعه کافرون و مجموعه کک کهزاد نام دارد و بقایای قلعه کافرون شامل سه دیوار دفاعی، دروازه، راهرو، حیاط، و آتشکده

قسمت دوم این مجموعه که رو به قلعه کافرون است، کک کهزاد نام دارد که گفته می شود در گذشته شاه نشین ارگ بوده است.

همچنین دارای سبک معماری و تزئینات معماری متفاوتی است که برخی به سبک یونانی و برخی به سبک هخامنشی و هنر بین النهرین است.

می توانید در حین بازدید از کوه خواجه از دریاچه زیبای هامون دیدن کنید و از زیبایی های طبیعی آن لذت ببرید.

همچنین مقبره خواجه مهدی که بر فراز این کوه قرار دارد، قبور اسلامی که حدود ده هکتار از سطح کوه را پوشانده و بسیار دیدنی و شگفت انگیز است، نگارخانه کوه خواجه که از یک آتشدان، اتاق گردش و رواق هایی با نقاشی های دیواری مختلف از پادشاهان و داستان های مذهبی آن دوران که در دل کوه قرار دارد و برخی از آنها تا سقف، تابوت چهل دوشیزه، قلعه کافرون و کک کهزاد ادامه دارد. که در دل کوه قرار گرفته اند و دارای معماری زیبا با سبک های مختلف می باشند و همچنین مسیر پیاده روی حضرت علی و دره سوخته از دیگر آثار باقی مانده از این کوه تاریخی می باشد.

از زابل تا کوه خواجه حدود 40 کیلومتر فاصله است. پس از رسیدن به شهر زابل با اتوبوس های مسافربری داخل استان به سمت جاده زابل – محمد آباد رفته و پس از طی چند کیلومتر کوه خواجه را خواهید دید.

سپس باید از چند روستا به سمت روستای هامونشهر و لطف الله عبور کنید تا به کوه خواجه برسید.

اگر قصد دارید با ماشین شخصی سفر کنید، پس از رسیدن به زابل باید از بلوار شهید میرحسینی، جاده زابل – محمد آباد را طی کنید.

عجیب ترین کوه زابل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا