ایران گردی

عجیب‌ترین روستای کرمانشاه

تودی تریپ: روستای هجیج در کرمانشاه یکی از جاذبه های استان کرمانشاه و منطقه اورامانات است.

این روستا در 25 کیلومتری شهر پاوه قرار دارد و به خاطر خانه های پلکانی اش در بین گردشگران محبوبیت دارد.

این روستا با کوه های صخره ای، چشم اندازهای سرسبز، چشمه های زلال و جاده ای پر از پیچ که چشم همه را به خود خیره می کند، دلیلی برای علاقه دوستداران طبیعت به این روستا است.

از آنجایی که زمین کمیاب است، پشت بام هر خانه به عنوان حیاط خلوت در نظر گرفته می شود که کودکان در آن بازی می کنند و والدین در آن رفت و آمد می کنند.

مکان های عجیب و جالب روستای هجیج

همه چیز برای یک قاب از خاطرات رویایی و دلپذیر آماده است. چرا که هجیج پر از زیبایی و مناظر شگفت انگیز است که می تواند بهترین سوژه شما برای عکاسی و ثبت لحظات فراموش نشدنی باشد.

هجیج مجموعه ای دیدنی از جاذبه های گردشگری تاریخی، طبیعی، مذهبی، آبی و صنایع دستی دارد. کوسه هجیج، رودخانه سیروان، چسمه بل و… از دیدنی های این روستا هستند که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

  • رودخانه سیروان: رودخانه سیروان یکی از جاذبه های طبیعی هجیج و یکی از رودخانه های پرآب این منطقه است. سواحل این رودخانه و مناظر سرسبز آن در فصل بهار و تابستان از اقامتگاه های گردشگران است.

عجیب ترین روستای کرمانشاه

  • داریان دام: داریان نام سد روستای هجیج است، سدی خاکی که بر روی رودخانه سیروان ساخته شده و در نزدیکی روستای هجیج و داریان قرار دارد. وجود این سد و رودخانه سیروان امکانات قایقرانی را برای گردشگران فراهم می کند و می توانید از این تفریح ​​در هجیج لذت ببرید.
  • بهار زنگ: بل چشمه ای است خروشان که مانند آبشاری از دل کوه سرچشمه می گیرد و به رودخانه سیروان می ریزد. این چشمه دارای خواص دارویی و معدنی است و نکته جالب این است که در تمام فصول سال پرآب است. فاصله بین حاجیج و بل دو کیلومتر است.
  • ارتفاعات شاهو: شاهو یکی از ارتفاعات هجیج است که بخشی از رشته کوه زاگرس است و دارای مناظر بکر و دیدنی با چمنزارها و مراتع سرسبز مانند پیاز، دول میشا و گائل است. در دامنه ارتفاعات شاهو چشمه های زیادی وجود دارد که آب کشاورزی و آشامیدنی شهرها و روستاهای اطراف را تامین می کند. گونه های گیاهی در شاهو به ویژه گونه های دارویی مانند گل گاوزبان، ختمی، گان و شن رشد می کنند. خرس، شغال، گرگ و روباه نیز از جمله حیواناتی هستند که در این ارتفاعات دیده می شوند.
  • کوسه پرچین: یکی از اماکن مذهبی حج امامزاده عبیدالله است که به حاج کوسه معروف است و مورد احترام اهالی روستاست.
  • مسجد مرکزی: مسجد روستا دارای ستون های چوبی و کنده کاری های زیبایی است. گفته می شود که نجاران هاجج از نوادگان همان هنرمندی هستند که با کوسه هاجج به این مکان آمده اند.

عجیب ترین روستای کرمانشاه

  • هوئز پیر: حوض قدیمی حوضی قدیمی با دیوارهایی از سنگ های ریز و درشت و تخته سنگی صاف روی پشت بام است. این مکان قبل از قنات محل وضو گرفتن و استفاده روزمره اهالی هجیج بوده است و دو محوطه مجزا برای شستشوی مردان و زنان در نظر گرفته شده است. این حوض در مرکز روستا و جایی پایین تر از سطح روستا قرار دارد.
  • صومعه: از جمله بناهای مذهبی حجج خانقاه است که پیروان قادریه (یکی از فرقه های تصوف اهل سنت) در آن ذکر و سماع می کنند.
  • لانه خانه: چله خانه و عبادتگاه کوسه هجیج محل اعتکاف و خلوتگاه محسوب می شود. فضای داخلی این مکان سنگی، پوشیده از گل و دارای ستون های چوبی است. قدمت این حله خانه به قرن دوم هجری قمری می رسد و یکی از آثار ملی روستا می باشد.

سوغاتی از روستای هجیج

مهم ترین سوغات حاجی گیوه دمپایی های سنتی منطقه است برخورد نامیده می شود.

گیوه یک کفش سنتی کردی است که با لباس کردی بسیار زیبا به نظر می رسد.

همچنین پارچه های رنگارنگ، مجلل و زیبای کردی می تواند یکی دیگر از سوغات این منطقه باشد.

اقلام دیگری مانند شال، جاجیم، کلانجه (نوعی پوشش محلی با تزئینات مختلف)، کوبا، روسری کردی و …. جزو بهترین سوغاتی های منطقه هستند و با هدیه دادن این اقلام هم فرهنگ منطقه را منتقل می کنید و هم به اقتصاد جامعه کمک می کنید.

اگر دوست دارید از غذاهای محلی و صنایع دستی به عنوان سوغاتی استفاده کنید، می توانید چربی حیوانی، گردو، پنیر، نان و شیرینی محلی، انار، کشمش، ظروف بنفش و … را انتخاب کنید.

عجیب ترین روستای کرمانشاه

سوغاتی های خوراکی: دوغ، کشک، شیر، چربی حیوانی و کره از مهمترین فرآورده های لبنی کشاورزان حاجیج است و گردو و انار باغات هجیج از شهرت خاصی در منطقه برخوردار است.

کوه منبع غنی از گیاهان دارویی است و در حجج می توانید گل گاوزبان، خامتی، تفنگ و شن بخرید یا با دست خود بچینید.

صنایع دستی: مهم ترین سوغاتی که می توانید از هجیج بیاورید یک جفت گیوه مرغوب است که با ظرافت و دقت توسط مردان و زنان روستا تولید می شود.

این گیوا که در هاجیسکی به کلاش معروف است بهترین نوع گیوه به حساب می آید و نکته جالب در مورد آن این است که نوع آن تفاوتی بین پای چپ و راست نمی گذارد.

در این صورت کفش های شما هرگز نرم نمی شوند.

لباس های پشمی طرح دار را فراموش نکنید. این لباس ها حاصل دست زنان روستایی است که به زیبایی دوخته شده است. فرش، حوله، قالیچه، روسری و سبد از دیگر صنایع دستی روستایی است که می توانید بسازید.

در سفر به هجیج، ماهی کبابی را از دست ندهید و این خوراکی معروف منطقه اورامان را از دست ندهید. حتما غلات کامل بخورید؛ نان غلیظ (مشابه تافتون) با فیل سبزیجات.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا