ایران گردی

عجیب‌ترین روستای تبریز

تودی تریپ: روستای هیلاور در ایسکو یکی از تاریخی ترین مناطق واقع در نزدیکی شهر تبریز است و تنها 2 کیلومتر با روستای کندوان فاصله دارد که پس از بازدید از روستای هیلا در ایسکو می توانید به دیگر روستای تاریخی و معروف کندوان بروید. در سفر به این مناطق توریستی لحظات فراموش نشدنی را برای خود رقم بزنید.

در قسمت شمالی شهر اسکو 70 روستای حیله گر ساخته شد و طبق فرضیه باستان شناسان اولین ساکنان کندوان در آن زندگی می کردند.

این روستا از نظر موقعیت جغرافیایی در مکانی استثنایی در دامنه شمال غربی مجموعه آتشفشانی سهند و با استفاده از معماری کند ساخته شده است.

با توجه به شرایط جغرافیایی روستای هایله ور در اسکو دارا و قرار گرفتن آن در کوهپایه های شمال غربی، می توان نتیجه گرفت که شرایط اقلیمی سرد است و حتی در فصل تابستان نیز نسیم خنکی در این منطقه می وزد.

عجیب ترین روستای تبریز; دهکده حیله گر

در مورد روستای دستکند هله ور نیز باید گفت که هنوز کارشناسان قدمت دقیق این روستا را مشخص نکرده اند. اما بر اساس سفال های یافت شده در روستای زیرزمینی خیلاور، قدمت آن را به قرن هفتم تا دوازدهم نسبت می دهند.

عجیب ترین روستای تبریز

این قرون مربوط به دوره ایلخانان و صفویه است. جالب اینجاست که در نزدیکی روستا (به فاصله سیصد متری) قبرستانی وجود دارد و بر اساس بقایای بقایای سکونت روستا را به قرون اسلامی نسبت می دهند.

روستای حیله گر در حال حاضر متروکه است و غیر قابل سکونت بودن آن دلیل تاریخی دارد.

در قرن هفتم هجری قمری که مغولان به ایران حمله کردند، این روستا با اینکه در اعماق زمین کنده شده بود و از بیرون دیده نمی شد، امان نماند.

از آن به بعد این روستا متروکه شد.

بسیاری از کارشناسان می گویند زمانی که مغول ها به این روستا حمله کردند، اهالی برای جان خود گریختند و به صخره های منطقه کندوان پناه بردند.

اکنون که تجربه خاکبرداری زمین برای ساختن روستا را داشتند، توانستند در دل صخره ها روستایی بسازند و این بار روستای کندوان متولد شد.

بنابراین روستای کندوان حاصل هنر مردم روستای هایله ور است.

مردم هوشیار و فهیم روستای خیلاور خانه های ساده خود را در دل زمین و در میان رسوبات آتشفشانی کوه های سهند کنده اند.

خانه‌های این روستا شبیه زاغه‌نشین هستند و طبق آمارهای اخیر حدود 200 خانه در روستای زیرزمینی خیلاور وجود داشته است، اما به دلیل بارش باران و برف و آب رودخانه‌های مجاور، این خانه‌ها پوشیده از گل هستند و تنها تعدادی از آنها باقی مانده است.

بسیاری از خانه ها هنوز شناسایی نشده اند و همانطور که گفتم به دلیل سیلاب در این منطقه زیر آب رفته اند.

علت غرق شدن خانه های این روستا در سیل به دلیل قرار گرفتن هوشمندانه آن در پایین شیب و درست بین شیب زمین و کوه بوده است.

عجیب ترین روستای تبریز

از این رو هنگام بارندگی آب وارد این خانه ها می شود و به مرور خانه ها با ترکیبی از خاک و آب باران مملو از گل و گل می شود.

با وجود سیل رخ داده، تعداد خانه های موجود در روستای هایله ور کاهش یافته و تاکنون کارشناسان موفق شده اند 55 خانه را از گل و لای بیرون بکشند تا من و شما بتوانیم از این مکان های دیدنی آذربایجان شرقی بازدید کنیم.

روستای حیله گر کجاست؟

نام شهر اسکو با نام روستای معروف و معروف کندوان مرتبط است.

روستایی با معماری چشمگیر که بسیاری از مردم با سفر به استان آذربایجان شرقی حتما از آن دیدن خواهند کرد تا خانه های سنگی کندویی و کندویی شکل را از نزدیک ببینند.

اما شاید کمتر کسی باشد که تا به حال نام این شیاد را شنیده یا دیده باشد، حتی بسیاری از ساکنان محلی این منطقه تا به حال نام او را نشنیده اند، چه رسد به اینکه او را دیده باشند.

عجیب ترین روستای تبریز

یکی از دلایل گمنامی این روستا پنهان ماندن آن از چشم رهگذران، مسافران و گردشگران است. اما اگر از کسانی هستید که در حین رانندگی در جاده اسکو به کندوان به اطراف خود توجه زیادی داشته باشید، حفره های زیادی در زمین در کنار جاده می بینید که اگر کمی کنجکاوی کنید و دقت کنید متوجه می شوید که تبدیل به چیزی شگفت انگیز خواهد شد! این سوراخ ها خانه های مدفون روستای تاریخی و فوق العاده حیله گر هستند. دهکده ای ساکت و متروک پر از سکوت و تنهایی.

روستای تاریخی و دیدنی خیلاور یکی از مکان های دیدنی اسکو در 44 کیلومتری جنوب غربی تبریز در استان آذربایجان شرقی است.

اسکو یکی از مناطق دیدنی این استان است که از شمال با شهرستان شبستر، از شرق به تبریز، از غرب با دریاچه ارومیه و از جنوب با شهرستان آذرشهر همسایه است.

هایلاور در 18 کیلومتری جنوب شرقی این شهر قرار دارد. این روستا که در پای یکی از ارتفاعات شمال غربی مجموعه آتشفشانی سهند قرار دارد با معماری صخره ای باشکوه خود در حدود دو کیلومتری روستای کندوان قرار دارد.

  • نشانی: استان آذربایجان شرقی شهرستان اسکو در 15 کیلومتری شهرستان اسکو بدون رسیدن به روستای گردشگری کندوان

عجیب ترین روستای تبریز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا