ایران گردی

عجیب‌ترین جاذبه طبیعی تبریز / کویر قوم تپه؛ جاذبه‌ای جالب و دیدنی

تودی تریپ: کوم تپه نام تپه های کویری است و تنها کویر آذربایجان است. قبیله تپه تفاوت چشمگیری با بافت جغرافیایی منطقه دارد. اوج گرما در طول روز حسی شبیه به کویر بودن ایجاد می کند. تپه‌های ماسه‌ای کوم تپه در طی هزاران سال شکل گرفته‌اند و از سوی دیگر چندان بزرگ نیستند. در روستا از منطقه شتر نیز پرورش داده می شود. این کویر با مساحتی حدود شش کیلومتر مربع در 30 کیلومتری شمال غربی تبریز قرار دارد.

آشنایی با کویر کوم تپه تبریز

اگرچه برخی معتقدند که گوم تپه فقط یک منطقه بکر طبیعی است و سندی برای اثبات وجود تاریخی آن وجود ندارد، اما گفته می شود که تپه های گوم تپه به تدریج در طول هزاران سال ایجاد شده است. در اثر وزش بادهای منطقه و انباشته شدن گرد و غبار و خاک در این قسمت از روستا تپه های ماسه ای به وجود آمده است که اگرچه خیلی بزرگ نیستند اما یکی از جاذبه های تبریز به شمار می روند.

عجیب ترین بنای طبیعی تبریز / کویر کوم تپه تبریز;  یک جاذبه جالب و دیدنی

یعنی وزش بادهای شدید باعث الک شدن ذرات شده و با جابجایی ذرات ریز ذرات درشت جمع شده و این تپه های شنی را ایجاد می کند.

مساحت تقریبی کوم تپه به 6 کیلومتر مربع می رسد، با این حال کویر بسیار کوچکی محسوب می شود و به عنوان تنها کویر آذربایجان شناخته می شود. موقعیت جغرافیایی این کویر 50 درجه و 48 دقیقه شرقی و 35 درجه و 48 دقیقه شمال استان و شمال شرق تبریز است. تپه های شنی کویر در ابتدا پراکنده بودند، تعداد آنها به 7 تپه رسید و یک نمکزار کوچک در وسط آن وجود داشت، اما اکنون تنها یک تپه باقی مانده است.

اگرچه گوم تپه خود یکی از صحنه های شگفتی های طبیعی است و وجود آن در این منطقه از کشور تعجب همگان را برمی انگیزد، اما اطراف این جاذبه با ساختمان های کارخانه تهدیدی برای بقای آن نیست و منظره جالبی را نیز به ارمغان آورده است.

عجیب ترین بنای طبیعی تبریز / کویر کوم تپه تبریز;  یک جاذبه جالب و دیدنی

در اواسط بعد از ظهر، این منطقه شما را به یاد فضایی شبیه به کویرهای بزرگ کشور می اندازد، اما اگر به عصر برسید، شاهد طبیعت شگفت انگیز غروب خورشید خواهید بود که سوژه جالبی برای عکاسی خواهد بود. ناگفته نماند که منابع خبری مدعی هستند در عرض یک دهه حدود 7 تپه شنی این کویر زیبا توسط افراد سودجو به غنیمت گرفته شده است، پس شاید امید این قبیله تپه به گردشگران آن باشد.

بازدید از عجیب ترین بنای طبیعی تبریز

این طبیعت کویری در مرکز آذربایجان می تواند در نوع خود بی نظیر باشد و گردشگران زیادی را به خود جذب کند. اما در این زمینه اولین تصویری که به ذهن خطور می کند کارگاه ها و کارخانه های مصالح ساختمانی است. این کارگاه ها علاوه بر اشغال کویر اطراف و انگل ماندن در صحنه بیابان، تپه ها را نیز تخریب می کنند و خاک را از آنها می زدایند که واقعاً باید متوقف شود.

عجیب ترین بنای طبیعی تبریز / کویر کوم تپه تبریز;  یک جاذبه جالب و دیدنی

این بیابان به صورت کاملا طبیعی و بر اثر وزش باد و انباشته شدن خاک و گرد و غبار طی هزاران سال به صورت تپه های شنی ایجاد شده است. کمی ساده تر توضیح می دهم: در این منطقه بادهایی می وزد که در ساعات معینی از سمت تبریز به سمت سفیانی و در ساعاتی دیگر از جهت سفیانی به تبریز می وزد که برعکس وضعیت قبلی است. این حرکت باد مانند جارو بزرگی عمل می کند که خاک و گرد و غبار را در یک مکان جمع می کند.

در اصطلاح علمی به این رویداد مرتب سازی ذرات یا الک می گویند. کارشناسان معتقدند که کوم تپه بیش از 3 هزار سال تشکیل شده است.

بازدید از این جاذبه شگفت انگیز جز هزینه رفت و برگشت به روستای کوم تپه هیچ هزینه ای برای شما نخواهد داشت و حتی در مدت زمان بسیار کوتاهی می توانید به گشت و گذار در این کویر پرداخته و به شهر بازگردید.

اگر قصد سفر به تبریز را دارید، بهتر است در ماه های گرم تابستان به خصوص در اوایل یا پایان تابستان از این جاذبه دیدن کنید تا احساس کنید در کویر هستید.

عجیب ترین بنای طبیعی تبریز / کویر کوم تپه تبریز;  یک جاذبه جالب و دیدنی

برای رفتن به قم تپه باید مسیر تبریز به شبستر را طی کنید و به سمت روستای قم تپه پیاده روی کنید. پس از رسیدن به روستا، از مردم محلی بخواهید که راه را به قبیله تپه به شما نشان دهند. از روستا تا کوم تپه برای رسیدن به کوم تپه باید حدود 10 دقیقه در جاده خاکی رانندگی کنید.

  • تپه های ماسه ای این کویر به طور طبیعی شکل گرفته اند.
  • برای آشنایی افراد با محیط کویری مناسب است.
  • کوم تپه با ایجاد زیرساخت های لازم می تواند به مکانی جذاب برای تفریح ​​تبدیل شود.
  • تماشای غروب خورشید بر فراز تپه های شنی قم تپه خاطره ای فراموش نشدنی خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا