ایران گردی

طول بازار تبریز

تودی تریپ: منابع مختلف ادعا می‌کنند که در نیمه دوم قرن دوم هجری برای حفاظت از ساکنان منطقه، دیوار قلعه‌ای در اطراف شهر ساخته و از آن زمان به تبریز اضافه شده است. می گویند بازار تبریز به همین دوره بازمی گردد.

بازار تبریز به دلیل قرار گرفتن در ابتدای جاده ابریشم همواره از رونق خوبی برخوردار بوده است اما در دوره ایلخانی به اوج رونق خود رسید.

این بازار معروف از گزند زمان در امان نمانده و چندین بار بر اثر زلزله ویران شده است.

بیشتر بخش‌های بازار کنونی مربوط به قرن سیزدهم است.

سیاحان مشهوری چون ابن بطوطه، یاکوت حموی، گاسپار دروویل، مارکوپولو، ژان شاردن، اوژن فلاندین و… به شهر تبریز سفر کرده اند و بازار تبریز را ستوده اند.

بازار تبریز

بازار بزرگ تبریز به عنوان بزرگترین مجموعه خشتی به هم پیوسته، بیش از یک کیلومتر مربع مساحت دارد.

این بازار سرپوشیده از 5500 حجره، 35 خانه، 20 راسته و 25 تیمچه تشکیل شده است که در کنار آن می توان حمام، مدرسه، مسجد، کاروانسرا، انبار، مقبره، کتابخانه و … را مشاهده کرد. تاریخ را در دیوارهای آجری، درهای چوبی و در مجموع بافت و معماری سنتی بازار لمس کرد.

طول بازار تبریز

همچنین می توانید بهترین اجناس و محصولات مانند کالاهای چرمی، فرش، صنایع دستی، پارچه، محصولات گیاهی، ادویه جات و غیره را خریداری کنید. در این بازار تاریخی

اکثر سراها و تیمچه های بازار سه طبقه هستند که هر طبقه کارکرد خاص خود را دارد. معمولاً اجناس در طبقه پایین، طبقه دوم محل تجارت و طبقه سوم برای استراحت تجار در نظر گرفته شده است.

تیمچه ها و سره ها در فضای بین ردیف ها قرار دارند و ردیف های فرعی بازار، ردیف های اصلی را به هم متصل می کنند.

ردیف ها: به گذرهای سرپوشیده عمومی و اصلی بازار که در ورودی ندارند، راسته بازار می گویند. زیر کلاس ها کلاس های اصلی را به یکدیگر متصل می کنند.

از مهم ترین خطوط بازار تاریخی تبریز می توان به خط بازار قدیم، راسته بازار جدید، بازار کفاشیان، بازار صادقیه، بازار ابوالحسن، بازار صفی، بازار مسجد جمعه و قزبستی اشاره کرد. بازار.

تیم ها: به قسمت هایی از بازار که درهای ورودی بزرگ و سقف های گنبدی و آجری دارند تیمچه می گویند.

تیمچه ها باربر (اوداباشی) دارند و شب ها و روزهای تعطیل تعطیل هستند. هر تیم به فروش و حمایت از یک محصول خاص اختصاص دارد.

مثلاً معروف ترین تیم بازار، تیمچه مظفریه، به فروش فرش های نفیس اختصاص دارد و تیمچه امیر برای طلا و جواهر و تیمچه کلاهدار، کفاش، مسگر، چینی فروش، طلا. فروشندگان و غیره جای جداگانه داشته باشد

تیمچه شیخ کاظم، اوچ تیمچلر، تیمچه حاجی محمد قلی، تیمچه شعربافان، تیمچه آباچی، تیمچه قندفروشان، تیمچه حاجی صفرعلی، تیمچه بازان، تیمچه ملک، تیمچه خان و تیمچه صادقیه از معروف ترین تیمچه های این بازار هستند.

طول بازار تبریز

کاروان ها: در قدیم کاروان های تجاری اجناس و اثاثیه خود را در محوطه کاروانسرای بازار تخلیه می کردند و در حجره ها و حجره های اطراف کاروانسرا به داد و ستد می پرداختند.

حیاط کاروانسرا نیز محلی برای ورود به هوای مطبوع بازار بود. در بازار بزرگ و تاریخی تبریز کاروانسراهای زیادی وجود دارد که از معروف ترین آنها می توان به کاروانسرای امیر، کاروانسرای حاج سید حسین کهنه، کاروانسرای حاج ابوالحسن، کاروانسرای کشمش چیلر و کاروانسرای حاج میرزا محمد اشاره کرد.

خانه ها: در گذشته اجناس در محوطه بازار تخلیه می شد.

از معروف ترین عمارت های بازار تبریز می توان به عمارت گرجیلر، عمارت میرزا مهدی، عمارت خان، عمارت حاج محمد کولی، عمارت امیر، عمارت امید و عمارت کشچیلر اشاره کرد که هر کدام دارای حیاط روباز و شامل واحدهای کوچک تری هستند.

راهروها: راهروها، تیمچه ها، کاروانسراها و بازار خانه ها به بازار اصلی متصل است.

این دالان ها که از معروف ترین آنها می توان دالان هونی (کانلی دالان)، دالان حاج رحیم، دالان میرزا محمد، دالان دو دری، دالان میرزا مهدی و دالان شعربافان نام برد، اغلب نام خود را از کاخ ها و تیمچخ هایی گرفته اند که به آنها منتهی می شود. .

بازار تبریز چند کیلومتر دورتر است

بازار تبریز در حال حاضر بزرگترین مجموعه متصل و سرپوشیده جهان به وسعت 7 کیلومتر مربع و طول یک کیلومتر است و در سال 1354 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

طاق ها و گنبدهای مقر بلند آن، سازه های آجری به هم پیوسته، چیدمان مغازه ها، فراوانی تیمچه، وجود مشاغل مختلف و تعداد زیادی مدرسه و مسجد که در کنار مراکز خرید قرار دارند، این بازار را به نمونه ای عالی از تجارت تبدیل کرده است. محیط زیست و زندگی اسلامی

طول بازار تبریز

سبک معماری، انبوه مساجد و مساجد و وجود تعدادی مدرسه و مسجد نیز به این مجموعه اهمیت و امتیاز خاصی بخشیده است.

از تاریخ بنای اولیه مجموعه بازار تبریز اطلاعی در دست نیست، اما اکثر مورخان، جغرافی دانان و جهانگردان اسلامی و خارجی که از قرن چهارم هجری تا قاجاریه از تبریز دیدن کرده اند، اسناد مهم و اسناد ارزشمندی در مورد این بازار ارائه کرده اند. وضعیت تجاری تبریز .

بازار تبریز در مرکز شهر قرار دارد و از طرفی ورودی های متفاوتی دارد و همین امر باعث شده تا راه های مختلفی برای بازدید از این بازار وجود داشته باشد.

در دسترس ترین ورودی های بازار خیابان های کوچه، کیانه و جمهوری است.

خوشبختانه وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و تاکسی در تمام ساعات روز در دسترس هستند.

بازار تبریز از غرب رو به مسجد جامع است و از شرق به علی کاپو و از شمال به بخش هایی از رودخانه میدان چای منتهی می شود.

بخش بزرگی از محدوده بازار در قسمت جنوبی میدان چای و در حد فاصل خیابان های شهدا، چاینا، چایکنار، فردوسی، شهید مطهری و جمهوری اسلامی قرار دارد.

  • آدرس بازار تبریز: استان آذربایجان شرقی، تبریز، بازار بزرگ تبریز

حجره های بازار تبریز اغلب از ساعت 10 صبح تا 5 بعد از ظهر باز است. اما در روزهای تعطیل تیمچه ها و سره ها بسته و فقط پنجره های بیرونی باز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا