ایران گردی

طبیعت شگفت‌انگیز آبشار شیوند در ایذه

تودی تریپ: آبشار شیوند ایذه در استان خوزستان قرار دارد. روستای شیوند به دلیل مجاورت با دریاچه آبگیر و رودخانه کارون از یک سو و رشته کوه زاگرس با جنگل‌های بلوط، رودخانه‌ها، آبراهه‌ها، آبشارها، صخره‌ها و مناظر مطلوب از سوی دیگر دارای جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری است.

منطقه شیوند جزو مناطق حفاظت شده شالو و منگشت است و از سه روستای بزرگ روستای شیوند، روستای نوشیوند و روستای پست آسیاب تشکیل شده و از توابع منطقه دومه رود شمالی بخش دخدز محسوب می شود. شهر ایذه.

این روستا در قلب منطقه حفاظت شده منگشت و شالو قرار دارد که رودخانه کارون از قسمت شرقی آن می گذرد. آبشار مرتفع و بلند روستای شیوند نیز حدود چهار کیلومتر از دل کوه فاصله گرفته و به دریاچه می ریزد.

ویژگی های منطقه شیوند

آبشار شیوند از کوه منگشت سرچشمه می گیرد. این آب در مسیر خود چندین آبشار بزرگ و کوچک را تشکیل می دهد. اما آخرین آنها، آبشار شیوند، 50 متر ارتفاع دارد. همین ارتفاع باعث شده است که این آبشار در زمره مرتفع ترین آبشارهای استان قرار گیرد. علاوه بر این خود آبشار در منطقه حفاظت شده منگشت و شالو قرار دارد.

طبیعت شگفت انگیز آبشار شیوند در ایذه

این منطقه به دلیل وجود دریاچه ها و خانه های مختلف از طبیعت بسیار منحصر به فردی برخوردار است. به همین دلیل است که بسیاری از گیاهان و جانوران منحصر به فرد وجود دارد.

درختانی مانند بلوط ایرانی، بانه، کتیرا، بن سره، انجیر، انار، گردو و غیره در این منطقه دیده می شود. فضای بین این درختان پوشیده از گل هایی مانند شقایق و نرگس است. از این رو محیطی بسیار زیبا و جذاب دارد.

جانوران فراوانی مانند خرگوش، غزال، پلنگ قهوه ای، کبک، سنجاب ایرانی، روباه، دارکوب و… در آن دیده می شود. حضور آنها بر هیجان بازدید از آبشار شیوند ایذه افزود.

البته جذابیت این منطقه تنها به طبیعت آن ختم نمی شود زیرا آثار تاریخی مختلفی در آن وجود دارد.

امامزاده محمد، قلعه مخروبه هزاره سوم قبل از میلاد، سیاه چال قدیمی پل شالو، قلعه تل، سنگ نگاره های کوه فرح از جمله مکان های تاریخی هستند که در مسیر رسیدن به این آبشار با آن مواجه خواهید شد. از طرفی در خود روستای شیوند کاروانسرایی قدیمی وجود دارد که مربوط به دوره صفویه است.

طبیعت شگفت انگیز آبشار شیوند در ایذه

جاده های دسترسی به آبشار شیوند

برای رفتن به شیوند باید کمی بعد از سد کارون 3 از انحرافی که در سمت راست جاده است به سمت دریاچه در جاده ایذه – دهدز برویم و با شناورهای مخصوص به سمت دیگر ساحل دریاچه برویم. بارج). این مسیر حدود چهارده کیلومتر طول دارد و بارج در حدود یک ساعت و نیم آن را طی می کند.

در سمت چپ دریاچه پس از طی سه و نیم کیلومتر مسیری روستایی با ارتفاع ۳۳۰ متر و پس از عبور از روستاهای شهرک، ده کوهنه و سرآسیاب به روستای مرغاب می رسیم. برای رسیدن به آبشار باید 1500 متر جاده را با 180 متر اختلاف ارتفاع از مرغاب طی کنیم.

در طول این مسیر مناظر زیبایی از رودخانه در حال حرکت از میان درختان وجود دارد که بسیار دیدنی است. آبشار شیوند در دامنه کوه منگش و در جنوب شرقی شهر ایذه قرار دارد و یکی از جلوه های زیبای طبیعت خوزستان است.

منبع: سیری در ایران

طبیعت شگفت انگیز آبشار شیوند در ایذه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا