ایران گردی

طاق بستان، شکار شاهان ساسانی + تصاویر

به گزارش تودی تریپ به نقل از صد آنلاین، محوطه تاریخی تک بستان در دامنه کوهی به همین نام در شمال شرقی حاشیه فعلی کرمانشاه قرار دارد. برای دیدن تک بستان باید به غرب ایران و استان و شهر دیدنی کرمانشاه رفت. این نقش برجسته را در منطقه طاق بستان می بینید.


طاق بستان کجاست؟

طاق بستان شکار پادشاهان ساسانی + عکس

تک بستان در گذشته نام روستایی در 9 کیلومتری شهر کرمانشاه بوده است. با گذشت زمان و توسعه شهری این روستا در محدوده شهری قرار گرفت و به یکی از محله های این شهر تبدیل شد که در حال حاضر در شمال شرقی کرمانشاه قرار دارد. این مجموعه از نقوش در دامنه کوه و در کنار دریاچه ای به نام دریاچه طاق بستان قرار دارد. این مکان در گذشته با آب و هوا و مناظر دلپذیر خود محل تفریح ​​و شکار پادشاهان ساسانی بوده و نقش های کنده کاری شده نیز این امر را نشان می دهد.

مجموعه تاریخی طاق بستان در تابستان از ساعت 8 صبح تا 20 و در زمستان تا ساعت 17:30 پذیرای گردشگران است.
در طول تاریخ، پادشاهان سعی کرده اند با استفاده از هنر، شکوه و جلال خود را نه تنها برای مردم خود، بلکه برای تمام تاریخ به نمایش بگذارند و تداوم بخشند. یکی از راه های نشان دادن قدرت و عظمت پادشاهان، تراشیدن صخره ها، کوه ها و ایجاد نقش برجسته از وقایع و اتفاقات مهم زمان بود. آنها می خواستند هنرمندان رویدادهایی مانند تاج گذاری، پیروزی بر دشمنان را در بالای کوه و صخره حک کنند تا هر رهگذری بتواند آن را ببیند.

سیاحان، مورخان و جغرافی دانان دوره اسلامی از این منطقه به نام های مختلفی یاد می کنند. ابن فقیه و ابن راسته این مکان را «شبدیز»، یاکوت حماوی «قصرشیرین»، حمدالله مستوفی «طاق بسطام» و برخی دیگر آن را «طاق بهستون»، «طاق بیستون» و «تخت بستان» نامیده اند. مردم محلی این منطقه را با نام های «طاق وسان» و «طاق بوسان» نیز می شناسند.

امروزه نیز این مجموعه نقش برجسته به طاق بستان معروف است که در گویش کرمانشاهی یا کردی کرمانشاهی «طاق وه سن» تلفظ می شود. در واقع «طاق» به معنای طاق، «وه» به معنای «از» و «سان» به معنای «سنگ» است. بنابراین طاق بستان به معنای طاق سنگی است. طاق نیز واژه ای فارسی است و طاق واژه عربی آن است; بنابراین نوشتن به صورت قوس صحیح تر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا