ایران گردی

شیرگاه؛ بهشتی در سکوت

تودی تریپ: شیرگا مرکز بخش سوادکو شمالی در استان مازندران است که از جنوب به بخش سوادکو و از شمال به بخش قائم شهر راه دارد. این شهر همچنین از سمت شرقی به شهر ساری و از سمت غربی به شهر بابل راه دارد. مردم شیرگاه مازندرانی هستند و به زبان مازندرانی صحبت می کنند. همچنین سریال معروف «پایتخت» نیز در این شهر ساخته شد.

در مورد نام شیرگاه نظرات مختلفی وجود دارد. برخی دلیل این نام را فراوانی درختان به نام شیردار در این منطقه می دانند. گروهی بر این باورند که رطوبت زیاد این منطقه که معادل آن در زبان طبری کلمه «شیر» به معنای «تر» و «شیرگا» به معنای مکانی مرطوب و مرطوب که بیشتر ابری و بارانی است، دلیل نامگذاری آن است. . داستان دعوای شیر و گاوی نیز وجود دارد که صاحب آن مردی به نام شیخ علی نادر بوده است، اما بیشتر به نظر می رسد که همان شیر یا سگ دوز باشد، البته به روایتی دیگر، در یک بالای شهید آباد و زیر امامزاده قاسم یا آگادار لوله هایی برای انتقال شیر گاو از آنجا به آبدنگسر یا پادگان فعلی که نیروهای نظامی در آنجا سازماندهی شده بودند وجود داشت و این شیر به آنجا هدایت می شد. از جنگل‌های شیرگاه با توجه به شیب موجود، به آن شیرگاو و سپس شیرگاه می‌گفتند. این مکان که دامداری بزرگ بوده، گورستان گبری‌های پیش از اسلام بوده که آثار و بقایای آن (اسکلت‌های انسانی و سرامیک‌ها) پیدا شده است. در حفاری های غیر مجاز .

تاریخچه شیردوشی؛ خانه چوبداران و دامداران

استان مازندران در زمان صفویان «تپورستان» یا «طبرستان» نامیده می شد. جاده شاه عباسی در این دوره و به دستور شاه عباس ساخته شد و برای سهولت دسترسی کاروان ها در آن سال ها راه اندازی شد. این جاده سنگفرش شده راه ارتباطی گیلان و مازندران به پایتخت آن دوره تاریخی یعنی اصفهان بوده است. امروزه بیشتر قسمت های جاده شاه عباسی بر اثر گذشت زمان ویران شده است. اما تعدادی از پل های مربوط به ساخت این جاده مانند پل شاه عباسی و پل شاهپوری همچنان در منطقه شیرگا وجود دارد و از جاذبه های گردشگری این منطقه محسوب می شود.

لبنیات؛  آسمان در سکوت

در زمان صفویه شغل اکثر مردم شیرگاه، چوب‌داری و دام‌داری بوده و بیشتر آن‌ها در نواحی زیوله، پالی، تپسر و آبدنگ زندگی می‌کردند. آنها برای تهیه چوب و علوفه برای حیوانات به سمت شیرگا رفت و آمد کردند. زیرا این منطقه به داشتن پوشش گیاهی و آب و هوای خوب معروف بود. به مرور زمان عده ای با ساختن خانه، شیرگاه را به عنوان محل زندگی خود انتخاب کردند. مردم روستای شیرگاه همچنان به چوب داری و دامداری مشغول هستند و برخی از زنان و مردان نیز با ساخت و فروش صنایع دستی مانند فرش، جاجیم، مصنوعات چوبی و سفالی و عروسک های بافتنی کسب درآمد می کنند.

چگونه به لبنیات بروم؟

برای رفتن به نگین مازندران باید جاده فیروزکوه را طی کنید و اگر از شیرگاه پایتخت شروع کنید پس از عبور از رودهان، دماوند و فیروزکوه وارد جاده تهران به سمت همیشه سبز قائم شهر خواهید شد. نرسیده به قائم شهر، شهر شیرگاه، منتظر میزبانی شایسته برای شما مسافران شمال است. اما اگر می خواهید با قطار و اتوبوس بروید، توصیه های Sojam24 را در نظر داشته باشید.

تونل شیرگاه سوادکوه در نوروز 1395 افتتاح شد و ورودی این تونل با مناظر زیبایی پوشیده شده است. تونل زیر آبی به شیرگاه 1579 متر طول دارد.

با قطار به شیرگاه سفر کنید

یکی از ارزان ترین وسایل حمل و نقل در ایران که ایمن هم هست قطار است. امکان سفر به شیرگاه با قطار وجود دارد. یکی از زیباترین مقاصد سفر با قطار در ایران مسیر شیرگاه است. از میان جنگل های سرسبز و زیبای مازندران گذر خواهید کرد و سفری واقعا بی نظیر را تجربه خواهید کرد. به خصوص در بهار و پاییز هزاران رنگ و هزاران نقش و نگار ایران. راه آهن نورث دریم در شیرگاه نیز ایستگاه دارد.

با هواپیما به شیرگره سفر کنید

امکان سفر به لبنیات ساری با هواپیما وجود دارد. ابتدا باید به مرکز استان مازندران یعنی فرودگاه بین المللی ساری بروید و از آنجا سوار اتوبوس شوید و به شیرگا سفر کنید. شیرگاه در بخش شرقی شهرستان ساری قرار دارد.

با اتوبوس به شیرگره سفر کنید

البته اتوبوس های درون استانی هم هست. در ساری پایانه های اتوبوس برای رفتن به نقاط مختلف این روستای سرسبز وجود دارد و می توانید با ارزان ترین قیمت به شیرگای مازندران بروید. البته اتوبوس های سوادکوه نیز شما را به شیرگاه خواهند رساند.

لبنیات؛  آسمان در سکوت

با وسیله نقلیه شخصی به شیرگاه سفر کنید

اگر قصد دارید با ماشین شخصی به شیرگاه بروید، در یکی از روزهای تعطیل، جاده فراموش نشدنی فیروزکوه را در پیش بگیرید و به شیرگاه بروید. شیرگاه حدود بیست و پنج کیلومتر با قائم شهر فاصله دارد و اگر از تهران به شیرگاه بروید حدود 3 تا 4 ساعت در راه خواهید بود. سفر در اوایل روز قطعاً جاده ای با ترافیک کمتر را برای شما به ارمغان می آورد. جاده شیرگا آسفالت و مناسب است.

اگر قصد سفر از شیرگاه به بابلسر را دارید، مسیر شیرگاه تا بابلسر 58 کیلومتر و فاصله زمانی آن حدود 40 دقیقه است. بابلسر به شیرگاه یکی از مسیرهای تردد گردشگران است. دیدن جاهای دیدنی سوادکوه شیرگاه با ماشین راحت تر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا