ایران گردی

شگفت انگیزترین غار آبی کرمانشاه

تودی تریپ: اگر اهل غار نوردی یا غارنورد هستید، بدون شک از دیدن و تماشای غار شگفت انگیز غوری قلعه لذت خواهید برد.

کوری کالا یکی از شگفت انگیزترین غارهای کشور و یکی از جاذبه های طبیعی محبوب استان کرمانشاه است.

این غار زیبا در 25 کیلومتری شهر روانسر قرار دارد و بزرگترین غار آبی آسیا و طولانی ترین غار آبی کشور به شمار می رود.

غار قوری قلعه از فانوس ها و تالارهای زیبا و گیرا به نام های عروس، بتهوون، نماز و چهار آبشار دیدنی تشکیل شده است.

این غار در سال 1386 در فهرست میراث ملی و طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

شگفت انگیزترین غار آبی کرمانشاه; غار قلعه گوری

غار قوری قلعه یکی از غارهای چند میلیون ساله است که قدمت آن به 65 میلیون سال پیش و دوره دوم زمین شناسی می رسد و از سنگ آهک و گچ تراک تشکیل شده است.

شاید جالب باشد بدانید که تا حدود 40 سال پیش، این غار کشف نشده و برای عموم مردم ناشناخته بود تا اینکه در اواخر دهه 1950 کاوشگران غار پای خود را به این غار مرموز باز کردند.

شگفت انگیزترین غار آبی کرمانشاه

در سال 1355 گروهی از غارشناسان انگلیسی و سپس در سال 1356 جانورشناسان فرانسوی قسمت هایی از این غار را شناسایی کردند.

آنها تا عمق 620 متری تا قسمتی که آب در سطح سقف غار قرار داشت حرکت کردند و فکر کردند به انتهای غار رسیده اند.

در دهه 60 گروهی از غارنوردان ایرانی به عمق بیش از سه کیلومتری این غار رفتند. در مرحله اول توانستند تا عمق 2030 متری و سپس در مرحله دوم تا عمق 3140 متری را کشف کنند.

این گروه با طی 12 کیلومتر در مسیر پر پیچ و خم کوری کالا و نقشه برداری از نقاط مختلف، آن را طولانی ترین غار آبی ایران و بزرگترین غار آبی آسیا معرفی می کنند.

در حال حاضر تنها حدود 500 متر از این غار نورپردازی شده و پذیرای بازدیدکنندگان است.

غار غوری نیز از غارهای تاریخی کشور به شمار می رود.

در حین تسطیح دهانه آن، آثاری از اواخر دوره ساسانی به دست آمد که شامل هشت بشقاب نقره با نقش کبک و پرندگان شکار، قطعات سرامیک و 15 سکه ساسانی مربوط به یزدگرد سوم بود.

علاوه بر این، دو ظرف باز دارای کتیبه در سمت وسط است.

غار قوری قلعه یکی از شگفت انگیزترین غارهای ایران به شمار می رود.

شگفت انگیزترین غار آبی کرمانشاه

این غار مکانی جادویی با سالن های زیبا و جادویی مانند عروس، بتهوون و مریم، فانوس هایی با اشکال مختلف مانند سنگ شیر، کبری، نیم رخ شیر، فیل، قلب، گل کلم، گردن غاز، آبشار، لاک پشت و آبشارهای بلند و چشمگیر است. همه تماشاگران را مجذوب خود می کند

یکی از مهم ترین ویژگی های غار کوری کالا وسعت آن است که در بین غارهای خاورمیانه رتبه اول را دارد.

طول غار کوری کالا به 12 کیلومتر و عمق آن به 3140 متر می رسد. عمق استخرهای پایین غار در عمیق ترین حالت آن 14 متر است. دمای غار در تمام فصول ثابت است. رطوبت آن 89 درصد و دمای داخل آن از هفت تا یازده درجه سانتیگراد است.

غار قوری قلعه از گذشته تا به امروز زیستگاه گونه کمیاب خفاش به نام خفاش موش و احتمالا سمندر خال زرد بوده است. اما متأسفانه در حال حاضر بازدیدهای بی رویه و محافظت نشده گردشگران جان این موجودات را به خطر انداخته و تعداد آنها کاهش یافته است.

غار قلعه کجاست؟

غار کوری کالا یکی از جاذبه های طبیعی استان کرمانشاه و یکی از جاهای دیدنی روانسر به شمار می رود. این غار شگفت انگیز در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر و در مجاورت دو شهر یاوانرود و پاوه قرار دارد.

این غار در دامنه کوه شاهو در رشته کوه زاگرس در منطقه روستای کوری کالا و مشرف به جاده روانسر – پاوا قرار دارد. ارتفاع غار از سطح دریا 1650 متر و ارتفاع دهانه آن حدود 1200 متر است.

شگفت انگیزترین غار آبی کرمانشاه

غار قوری قلعه بزرگترین غار آبی آسیا و طولانی ترین غار آبی ایران است. این غار هفتمین اثر طبیعی ثبت ملی ایران و تحت حفاظت سازمان محیط زیست کشور است.

راه دسترسی به غار غوری قلعه

برای رفتن به غار قوری قلعه باید به کرمانشاه و سپس 25 کیلومتری پاوه بروید تا به روانسر برسید. از اینجا تابلوهای غار شما را به روستای غوری قلعه می رساند. این روستا در سمت چپ جاده و غار در سمت راست با دسترسی آسفالته قرار دارد.

  • فاصله قوری قلعه تا کرمانشاه: 87 کیلومتر
  • نشانی: استان کرمانشاه در 25 کیلومتری روانسر

غار کوری کالا یکی از منحصر به فردترین جلوه های طبیعی سرزمین ماست. این غار زیبا بزرگترین غار آبی آسیا و یکی از جذاب ترین و شگفت انگیزترین غارهای ایران است.

اما تمام اهمیت غار غوری قلعه در ابعاد طبیعی آن خلاصه نمی شود. این غار علاوه بر اهمیت طبیعی، دارای اهمیت تاریخی نیز می باشد.

در کاوش های باستان شناسی غار کوری کالا ظروف و اشیایی از دوران باستان به دست آمد که نشان می دهد این غار محل زندگی اجداد باستانی ما بوده است.

شگفت انگیزترین غار آبی کرمانشاه

در واقع قدمت زندگی در غار کوری کالا به دوره غار نشینی باستانی برمی گردد. این مشکل اهمیت غار غوری قلعه را صد برابر کرد.

از طرفی نباید از جذابیت مناطق اطراف غار غافل شد. دیدنی های اطراف غار، پاوه، روستای زیبای اورامان، بازارچه مرزی جوانرود و مزرعه لاله های وحشی واژگون از جمله جاذبه هایی است که در سفر به غار قوری قلعه شانس دیدن آنها را خواهید داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا