ایران گردی

شگفت‌انگیزترین جنگل جنوب ایران / بازدید از جنگل حرای چابهار

تودی تریپ _ سرویس گردشگری: وقتی صحبت از تعطیلات و سفر به میان می آید، فکر گردشگران به سمت شمال ایران می رود، غافل از اینکه در سایر نقاط ایران جاذبه های زیادی وجود دارد که بسیاری از ایرانیان از آنها دیدن نکرده اند.

جنگل حرا نیز یکی از آن نقاط دیدنی است که از چشم بسیاری از ایرانیان پنهان مانده است. از جنگل حرا به عنوان زیباترین جاذبه گردشگری چابهار یاد می شود.

جنگل حرا تیس چابهار در استان سیستان و بلوچستان در 120 کیلومتری شهر چابهار و در نزدیکی خلیج گواتر چابهار قرار دارد. مکانی نزدیک پاسگاه مرزی ایران و پاکستان که شما را با مردم بلوچ این منطقه آشنا می کند.

جنگل حرا شگفت انگیز و چشمگیر

نام جنگل حرا از درختچه ای به نام حرا گرفته شده است که در باتلاق های مناطق گرمسیری جنوب ایران، عربستان و مصر می روید.

جنگل حرا به جنگل حرا نیز معروف است و 350 هکتار از مرز ایران و پاکستان را به خود اختصاص داده است. جنگل حرا در دریا و روی بستر آب شور قرار دارد. حرا درختانی همیشه سبز با برگ های بیضی شکل حدود پنج سانتی متر است.

شگفت انگیزترین جنگل جنوب ایران / بازدید از حرا چابهار

حرا در آب شور رشد می کند و به آنها درخت نمک می گویند. جالب اینجاست که سطح بالایی برگ سبز و سطح زیرین آن خاکستری است. گل حرا کوچک و رنگی مشابه، طلایی رنگ و بوی شیرینی دارد که زنبورها را به خود جذب می کند. عسل این منطقه نیز بسیار خوش طعم و معطر است.

در زمین های حاصلخیز حرا تنوع گیاهی وجود ندارد و تنها گیاهانی که در آنجا می رویند، حرا است. برخلاف تنوع گیاهی محدودی که حرا تیس چابهار دارد، تنوع زیستی جانوری بسیار بالاست. در سفر به این منطقه می توانید پرندگان مختلفی مانند پلیکان را ببینید. علاوه بر این، آب های حرا تیس محل زندگی بسیاری از مرجان ها و آبزیان مانند لاک پشت ها است.

دیدن حرا تیس چابهار پر از شگفتی است که به نمونه هایی از آن اشاره می شود.

* دیدن جوجه‌های ماهی‌خوار، فلامینگو، پلیکان و عقاب که در درختان حرا تیس چابهار لانه می‌کنند، تجربه‌ای است که شاید تکرار نشود.

* دیدن درختی که به روش تکثیر بزرگ می شود از دیگر شگفتی های طبیعت است که در هیچ جای دیگری نمی توانید آن را ببینید.

شگفت انگیزترین جنگل جنوب ایران / بازدید از حرا چابهار

* اگر مردادماه به این پاسگاه مرزی سفر کنید، بوی گل حرا فضا را چنان معطر می کند که مست می شوید. رایحه ای خاص، ملایم و ناآشنا که در هیچ جای دیگری احساس نمی کنید.

* قایق سواری در جنگل و دیدن درختان حرا از نزدیک و همچنین آبزیان موجود در آن از دیگر لذت های سفر به این جنگل زیباست.

* اگر دیدید دلفین ها در حال حرکت با قایق بین دریای عمان و خلیج فارس شنا می کنند، تعجب نکنید. دیدن دلفین ها یکی دیگر از جاذبه های گردشگری حرا تیس چابهار است.

* عکس های جنگل، درختان حرا، پرندگان مختلف، دلفین ها و طلوع و غروب خورشید نیز بسیاری از عکاسان حرفه ای را به این نقطه مرزی جذب می کند.

ویژگی های عجیب جنگل حرا چابهار

اکوسیستم حرا بسیار ارزشمند و استثنایی است. بنابراین برخی از این جنگل ها در ایران به عنوان ذخیره گاه زیست کره شناخته می شوند. اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت ۲۲ کاربرد مختلف را برای حرا شناسایی کرده است.

شگفت انگیزترین جنگل جنوب ایران / بازدید از حرا چابهار

این جنگل ها باعث تثبیت رسوبات، ایجاد جزایر و توسعه سواحل می شوند و علاوه بر این، تجمع رسوبات باعث کاهش انرژی امواج و کاهش فرسایش و فرسایش ساحل و فرسایش خاک می شود.

حرا منبع بسیار غنی از غذای گیاهی محسوب می شود و به عنوان پناهگاهی امن برای حیوانات شناخته می شود. حدود 80 درصد از آبزیان خلیج فارس دوره تخم ریزی خود را در این مناطق سپری می کنند. علاوه بر این، حرا به دلیل ارزش غذایی بالا به عنوان منبع علوفه استفاده می شود. با این حال، این مشکل در سال های اخیر زندگی آنها را تهدید کرده است. این جنگل ها برای مردم محلی منطقه برای تامین هیزم نیز مهم است. حرا همچنین منبع بسیار مهمی در داروسازی محسوب می شود.

اکوسیستم حرا به دلیل مجاورت با دریا مکان بسیار خوبی برای پرورش ماهی است. برخی از صدف ها به ریشه این گیاهان چسبیده اند و فقط در مناطق مرطوب این جنگل ها می توانند رشد کنند.

شگفت انگیزترین جنگل جنوب ایران / بازدید از حرا چابهار

علاوه بر صدف، گونه های آبزی دیگری مانند حلزون و میگو نیز در دل درختان حرا زندگی می کنند. اما متأسفانه آلودگی گسترده ای که اخیراً در این جنگل ها رخ داده است، بسیاری از آبزیان و غیر آبزی ها را بی خانمان کرده است.

مانگروها معمولاً حدود چهار متر ارتفاع دارند. با این حال، بسته به شرایط زندگی آنها می توانند تا پنج یا 10 متر رشد کنند. این درختان در فصل به طور کامل زیر آب می روند و یا فقط تاج آن ها نمایان است و با بروز پدیده جزر و مد دریا از آب خارج شده و در معرض دید قرار می گیرند. جزر و مد تقریباً هر 6 ساعت اتفاق می افتد. در عین حال ریشه این درختان مقداری از اکسیژن مورد نیاز آنها را تامین می کند. برگ های این درختچه ها بیضی شکل و کشیده است.

حرا اکوسیستم بسیار ارزشمندی برای گونه های مختلف جانوری از جمله پرندگانی مانند فلامینگو، شاه ماهی، پلیکان، لک لک و عقاب و همچنین آبزیان مانند خرچنگ، مار دریایی، رکاب، صدف کلینگ و گونه های مختلف قورباغه است.

شگفت انگیزترین جنگل جنوب ایران / بازدید از حرا چابهار

لانه برخی از این پرندگان در تاج این درختان است. حرا همچنین پناهگاهی امن برای بسیاری از پرندگان مهاجر است. درخت حرا از خانواده گیاهان «شاهپسند» است. این بوته ها را در بندرعباس حرا، در بلوچستان «تُل» و در برخی جاها «تول» و در عربی «شوری» می نامند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا