جاذبه های گردشگری خارجی

شهر کاپان، ارمنستان؛ بیایید با تاریخچه مهم ترین اطلاعات در مورد شهر کابان آشنا شویم

برای شهر کابان

شهر کاپان در جنوب شرقی ارمنستان مرکز اداری جامعه شهری ناحیه کاپان و مرکز استان سیونیک است. این شهر در دره رودخانه فوجی و در دامنه شمالی کوه خوستوپ واقع شده است. طبق برآوردهای رسمی در سال 2016، کاپان در حال حاضر حدود 34600 نفر جمعیت دارد.

شهر کاپان در قرن دهم میلادی تاسیس شد و به دلیل طبیعت زیبا و مهمان نوازی ساکنانش متمایز است. این شهر در ارتفاع 750 تا 1050 متری و در حدود 320 کیلومتری ایروان پایتخت و حدود 80 کیلومتری جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.


بهترین زمان برای بازدید از کابان از مارس تا اکتبر است، زمانی که مناظر در زیباترین حالت خود قرار دارند و هوا معتدل و مناسب برای کاوش است. این شهر به دلیل زیبایی های طبیعی و مهمان نوازی ساکنانش بازدیدکنندگان را به خود جذب می کند و آن را به مقصدی ایده آل برای گذراندن چند روز برای گشت و گذار در جنوب ارمنستان تبدیل کرده است.

جغرافیا و اقلیم کاپان ارمنستان

شهر کاپان در ارمنستان بزرگترین شهر در استان سیونیک و در کل منطقه ارمنستان جنوبی محسوب می شود. این شهر در قسمت شرقی سیونیک در دره باریک رودخانه فوجی قرار دارد و به دلیل قرار گرفتن در دامنه‌های جنوب شرقی کوه زنگزور، بین تپه‌های برگوشات و میگری متمایز است. این شهر در حدود 80 کیلومتری شمال مرز ایران قرار دارد.

کوه هاستوب، بلندترین قله منطقه، 3201 متر ارتفاع دارد. ارتفاع کاپان از 750 تا 1050 متر متغیر است و میانگین ارتفاع آن 910 متر است.

دو شاخه از رودخانه فوجی – واچاگان و کاوارت – از میان شهر می گذرند. آب و هوای کاپان سرد، نیمه خشک (طبقه بندی کوپن BSk)، با تابستان های گرم و زمستان های سرد است. دما در تابستان تا 38 درجه سانتیگراد (100 درجه فارنهایت) و در زمستان تا -15 درجه سانتیگراد (5 درجه فارنهایت) کاهش می یابد.

منطقه حفاظت شده ایالت شیکاگو که در سال 1958 تأسیس شد، در حدود 14 کیلومتری جنوب کاپان قرار دارد و حدود 1100 گونه گیاهی را در خود جای داده است که 70 گونه آن در کتاب قرمز ارمنستان ثبت شده است. این ذخیره گاه دارای گونه های نادری از جانوران مانند ببر، بابونه، خرس، مار و جوجه تیغی است و تمامی گونه های جانوری آن هنوز به طور کامل کشف نشده است.

تاریخ شهر کاپان ارمنستان

شهر کاپان در ارمنستان مرکز اداری استان سیونیک است و در گذشته شهری پر رونق بوده که ثروت معدن را با صنایع سبک و سنگین ترکیب می کرد تا به رونق اقتصادی دست یابد. با بسته شدن خط راه آهن به باکو، عملیات صادرات متوقف شد و به وخامت اوضاع اقتصادی شهر منجر شد.

کاپان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ارمنستان به حساب می‌آید، زیرا از دوران پارینه سنگی مسکونی بوده و مهد جمعیت محلی محسوب می‌شده است که از دره رودخانه ووگچی، که جنوب سیونیک را به رود آراکس و رود اراکس وصل می‌کند، در آنجا ساکن شده‌اند. دریای خزر.

نام “کاپان” از کلمه “گاپان” در زبان ارمنی باستان به معنای “دره” گرفته شده است. این شهر حداقل از قرن چهارم قبل از میلاد به این نام شناخته شده است و به عنوان بخشی از ناحیه کاپان استان سیونیک در منطقه بزرگ‌تر هایک قرار گرفته است.

استخراج معادن در کابان از آغاز عصر مفرغ آغاز شد، اما در اواخر قرون وسطی و در دوره ایرانی شتاب گرفت. استخراج معادن در این شهر به لطف سرمایه گذاری فرانسوی ها در قرن نوزدهم ادامه یافت و به طور قابل توجهی گسترش یافت. علاوه بر معدن، این منطقه دارای ذخایر غنی سنگ آهک و گرانیت نیز می باشد که از معادن استخراج می شود.

خاطرنشان می شود که تاریخ و رونق شهر کاپان نشان دهنده اهمیت استراتژیک و اقتصادی آن در منطقه سیونیک و در کل ارمنستان است.

حمل و نقل در شهر کاپان ارمنستان

جاده اصلی M-2 ارمنستان بین شهر کاپان و مگری در مرز با ایران در اواخر سال 2008 بازسازی شد، اما خط ریلی کاپان – کووساکان – میجناوان در حال حاضر غیرفعال است. قبل از جنگ در قره باغ کوهستانی، فرودگاه منحل شده مجاور دارای هواپیماهای باربری YaK-40 و AN-14 بود. در فوریه 2017، واهی هاکوبیان، فرماندار سیونیک اعلام کرد که قصد دارد این فرودگاه را به یک فرودگاه مدرن در خدمت منطقه کاپان و جنوب ارمنستان تبدیل کند.

بر اساس این طرح، انتظار می‌رود بازسازی فرودگاه در سال ۲۰۱۸ با هزینه‌ای بالغ بر ۲ میلیون دلار تکمیل شود. تا فوریه 2020، کار بازسازی رو به اتمام بود و انتظار می‌رود فرودگاه در ماه مه 2020 بازگشایی شود. در 6 ژوئن 2017، یک فرود آزمایشی در فرودگاه با حضور فرماندار و تعدادی از مقامات انجام شد.

هدف این تلاش ها بهبود زیرساخت های هوایی در جنوب ارمنستان، بهبود ارتباطات و تجارت با مناطق همسایه و ارتقای توسعه اقتصادی در منطقه است.

اقتصاد کاپان، ارمنستان

شهر کاپان در ارمنستان یکی از آخرین استان های ارمنی بود که شوروی شد، اما در اوایل دوره شوروی در برابر کنترل آن مقاومت کرد. این شهر در سال 1930 به مرکز استانی به همین نام تبدیل شد و به ویژه پس از جنگ جهانی دوم رشد زیادی را تجربه کرد، زیرا راه آهنی که شهر را به باکو و بقیه اتحاد جماهیر شوروی متصل می کرد به صادرات فلزات خام و توسعه کمک کرد. تولید سنگین در کارخانه های بزرگ در کناره های رودخانه.

با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بخش تولید شهر به‌ویژه پس از آنکه آذربایجانی‌ها در پاسخ به حمایت ارمنستان از استقلال قره‌باغ، خط راه‌آهن را قطع کردند، به‌طور چشمگیری کاهش یافت و این امر باعث شد تا دو کشور وارد یک جنگ اعلام‌نشده شوند.


در سال 1995، کاپان به مرکز استان جدید سیونیک تبدیل شد و از آن زمان برای بازیابی رونق سابق خود به عنوان یکی از ثروتمندترین جوامع ارمنستان تلاش کرده است. امروزه شاخه های اصلی اقتصاد شهر شامل صنعت به ویژه معدن و تولید می شود که شامل تولید مواد غذایی، پوشاک و مصالح ساختمانی غیرفلزی و همچنین برق و سایر خدمات مانند تجارت عمده فروشی، رستوران ها و خدمات خانگی است.

جاذبه های گردشگری در شهر کاپان ارمنستان

  1. از پنج مسیر مختلف می توان به آن رسید.
  2. قلعه خالدزوردر قرن هفدهم به عنوان یک صومعه ساخته شد و سپس به یک قلعه تبدیل شد. نقش تاریخی مهمی در مبارزات آزادیبخش منطقه سیونیک ایفا کرد و با دیوارهایی که شامل اهرام است احاطه شده است.
  3. وهاناوانکدر قرن 10 و 11 ساخته شده است و یک مجموعه صومعه متشکل از کلیسای سنت گرگوری روشنگر، گاویت و کلیسای سنت استواتساتسین را در خود جای داده است.
  4. قلعه بگ برداین قلعه یکی از قدیمی ترین قلعه های ارمنستان به حساب می آید. این بنا توسط شاهزاده پاگاک ساخته شده است و با وجود تخریب جزئی آن، برخی برج ها و اهرام را حفظ کرده است.
  5. موزه تاریخی کاپان: حاوی هزاران اثر هنری از جمله شمشیرها و فرش های قرن نوزدهمی است و مکانی است که برای علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ ارزش بازدید دارد.
  6. صومعه تاتفاگرچه دقیقاً در شهر کابان نیست، اما یکی از مکان های اصلی برای بازدید به حساب می آید و به طولانی ترین تله کابین جهان مشهور است.
  7. کلیسای مسروپ ماستوتس: اولین کلیسا در شهر کاپان، به دلیل طراحی معماری مدرن و متوسط ​​خود متمایز است و مرکز فرهنگ و احساسات میهن پرستانه مردم محلی است.

این نقاط دیدنی منعکس کننده تاریخ، فرهنگ و زیبایی شهر منحصر به فرد کاپان در ارمنستان است و آن را به مقصدی ایده آل برای بازدیدکنندگانی تبدیل می کند که به دنبال یک تجربه گردشگری منحصر به فرد هستند.

هتل های کاپان ارمنستان

در اینجا 8 هتل برتر شهر کاپان در ارمنستان با قیمت های ذکر شده به واحد پول مصر آورده شده است:

  1. هتل دایان – 702 EGP
  2. استراحتگاه نواسرد – 2341 EGP
  3. گراز خوب – 2528 EGP
  4. هتل ارمنستان – 1639 EGP
  5. مهمانسرا تاسمک – 562 EGP
  6. اقامتگاه بوم گردی هرسنادزور – 1405 EGP
  7. مهمانخانه استاریات تاتف – 1077 EGP
  8. خالدزور قدیمی – 843 EGP

این هتل ها خدمات و راحتی متنوعی را ارائه می دهند و گزینه های بسیار خوبی برای اقامت شما در کاپان در سفر به ارمنستان هستند.

ورزش در شهر کاپان ارمنستان

شهر کاپان در ارمنستان برای فوتبال بسیار محبوب است و چندین باشگاه ورزشی و مدرسه مهم دارد:

  1. اف سی گندزاسر کاپان: در سال 2004 تاسیس شد و نماینده این شهر در لیگ برتر ارمنستان است. بازی های خانگی خود را در ورزشگاه گنجزاسر برگزار می کند. این باشگاه در سه موقعیت مختلف به مقام سوم لیگ برتر ارمنستان دست یافت.
  2. مدرسه ورزشی کودکان و نوجوانان دیوید هامبارتسومیان: در سال 1348 تاسیس شد و یکی از مدارس مهم ورزشی شهرستان است که بالغ بر 200 ورزشکار در آن شرکت می کنند. توسط شهرداری اداره می شود و در چندین رشته ورزشی مختلف از جمله فوتبال، فوتسال، ژیمناستیک ریتمیک و دو و میدانی تمرین می کند.
  3. باشگاه فوتسال کابان: یک تیم فوتسال حرفه ای مسابقات خود را در مدرسه ورزشی داوید هامباردزومیان انجام می دهد و همچنین در لیگ فوتسال ارمنستان شرکت می کند.
  4. مدرسه ورزشی دو و میدانی: این شرکت که در سال 1989 تأسیس شد، در آموزش ورزشکاران جوان در رشته دو و میدانی تخصص دارد و حدود 100 ورزشکار جوان را در خود جای می دهد.

علاوه بر این، بسکتبال و بوکس در کاپان بسیار محبوب هستند که نشان از تنوع و علاقه گسترده به ورزش در این شهر پرنشاط ارمنی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا