ایران گردی

شهر میناب کجاست؟

تودی تریپ: هر گوشه از ایران زیبایی خاص خود را دارد. اما به محض اینکه نام شهرهای جنوبی به میان می آید، دنیایی از عشق و یکنواختی با مردمانی به گرمی خورشید و آب زلال خلیج فارس جلوی چشممان می آید.

میناب همچنین یکی از آن شهرهای زیبا و شگفت انگیزی است که همواره توجه علاقه مندان به گردشگری را به خود جلب می کند. این را در زیر به شما خواهیم گفت میناب کجاست؟

آشنایی با شهر میناب

استان هرمزگان نام یکی از استان های جنوبی ایران است که در قسمت شمالی تنگه هرمز واقع شده و مرکز گردشگری و اقتصادی ایران است.

این استان حدود 68000 کیلومتر مربع (تقریباً به وسعت گرجستان) وسعت دارد که هشتمین استان کشور است.

قسمت جنوبی این استان را آبهای گرم خلیج فارس و دریای عمان در نواری به طول حدود 900 کیلومتر فرا گرفته است. یکی از شهرستان های این استان میناب است.

شهر میناب کجاست؟

شهر میناب در استان هرمزگان واقع شده است. با تحقیقات محققان و باستان شناسان و کشف اشیاء باستانی مشخص شد که قدمت میناب به دوره اشکانیان می رسد اما بر اساس متون تاریخی این شهر در زمان ساسانیان آباد شده است.

مینو، هرمز و هرمز نام های قدیمی شهر میناب هستند. به دلیل مجاورت با دریا و فراوانی رودخانه به آن «میان آب» نیز می گویند.

هوای میناب به دلیل نفوذ هوای کویری و نیمه بیابانی گرم و خشک است. میناب در تابستان گرم و مرطوب و در زمستان معتدل است. گاهی اوقات و به ندرت یخبندان در این شهر وجود دارد.

باران‌های آن عمدتاً در فصل زمستان می‌بارد و عموماً شهری دو فصل است که تابستان ۹ ماهه و زمستان ۳ ماهه دارد. با توجه به آب و هوای این منطقه، بارندگی ها عمدتاً به صورت رگبارهای کوتاه مشاهده می شود.

سختی یکی از ویژگی های بارز این منطقه است که در نزدیکی کوه ها از شدت آن کاسته می شود.

ارتفاعات زیادی در میناب وجود دارد که از آن جمله می توان به کوه گدارا (رشته کوه ناهموار به ارتفاع 647 متر) و بشاگرد از رشته کوه زاگرس و همچنین کوه سفید به ارتفاع 323 متر در شرق میناب اشاره کرد. کوه سفید توسط رودخانه میناب از کوه کاکو جدا می شود.

شهر میناب کجاست؟

با این توضیحات اگر خواستید ببینید مکان های دیدنی میناب لذت ببرید، در روزهای سرد و خنک سال مانند اواخر زمستان و اوایل بهار به این شهر بروید.

پوشش گیاهی منطقه عمانی است که به پوشش گیاهی ضعیفش معروف است. گیاهان اصلی در این اقلیم گونه های کهور ایرانی و اقاقیا هستند.

منطقه حفاظت شده حرا در کرانه شمالی خور هرمز واقع شده و یکی از پربازدیدترین تالاب های ساحلی است. حرا می تواند در آب نمک رشد کند و جالب اینکه در هنگام سیل، تمام قسمت های درخت به جز تاج آن زیر آب می رود.

جنگل های کمیاب اقاقیا، کهور، کنار، گاز و مقداری نخل در این منطقه دیده می شود.

تالاب حرا یکی از نقاط دیدنی میناب و زیستگاه مناسبی برای تخم ریزی و گذر از مراحل زندگی آبی سخت پوستان و ماهیان است. همچنین 14 گونه پرنده در این منطقه زندگی می کنند که تنها یکی از آنها بومی و بقیه مهاجر زمستانی هستند.

در منطقه گرمسیری صدف شکار، شاه گیلان، پلیکان، حواصیل بزرگ و هندی وجود دارد. میناب زیستگاه مناسبی برای حیوانات و محافظ سواحل در هنگام طغیان دریا است.

شهر میناب کجاست؟

میناب کجاست؟

شهرستان میناب به عنوان دومین شهر بزرگ استان هرمزگان از طریق بزرگراه به بندرعباس و سپس بندر هامر متصل می شود.

علاوه بر این، میناب از طریق جاده های آسفالته اصلی به شهرهای دیگر مانند بندر جاسک، سندرکده برز (رودان) و کهنوج متصل می شود.

بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، جمعیت این محل 73170 نفر (19023 خانوار) ​​می باشد. از این نظر دومین شهر بزرگ و پرجمعیت در بین شهرستان های استان هرمزگان است.

ترکیب قومیتی میناب ها پارسی، خرمزی (مینابی)، عرب های خلیج فارس، ایرانیان آفریقایی تبار، بلوچ و بشوگرد است.

یکی از دو گویش استان در این شهر استفاده می شود که مینابی است. یکی از شاخه های این گویش، گویش بندری است. مردم اطراف میناب به گویش های مختلف از جمله بلوچی صحبت می کنند.

دشت میناب بیش از 100 هزار سال قدمت دارد، تأسیس شهر میناب را به دوران ساسانیان نسبت می دهند. اما برخی اسناد تاریخی موجود نشان می دهد که این شهر بیش از 2500 سال قدمت دارد، برای این امر می توان به سفرنامه نارخوس (نیرکوس)، ژنرال اسکندر مقدونی مراجعه کرد.

شهر میناب کجاست؟

از میناب با نام های مینو، مینا، هرمز، هرمز، آنامیس و نارخوس دریانورد مقدونی در سفرنامه خود به نام هرمز یا آرموز یاد شده است.

به گفته برخی از مورخان، نام میناب به دلیل وجود آب فراوان و رودخانه پر از آب شیرین که در دوره هخامنشیان از میناب گرفته شده، شهر ارگانا بوده است.

میناب در انقلاب 1310 به شهر تبدیل شد و در سال 1334 به شهر ارتقا یافت.

از جاذبه های شهرستان میناب می توان به قلعه بی بی مینو، سد استقلال، پل میناب، بندر کوهستک، قلعه سندرک، هزار و یک شب، سفره خانه سنتی دنج، خور تیاب، آرامگاه بابا حاجی واقع در منطقه شیخ آباد خور مراجعه کرد. آذینی (حفاظت) شیده، بارگاه میرعمر و باغ های راونگ، بام میناب، امامزاده شاه مرعش برادر امام رضا (ع)، واقع در روستای چلوگاومیشی، قلعه های به جا مانده از دوره های تاریخی و افسانه ای. قبل از میلاد و پنجشنبه بازار تاریخی معروف میناب.

شهر میناب کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا