ایران گردی

شهر شگفت‌انگیز ماسوله

تودی تریپ: شهر تاریخی و توریستی ماسوله یکی از مکان های تاریخی، سرسبز و خوش آب و هوای شمال ایران با هوای مه آلود، تابستان های خنک و زمستان های برفی است که تالش را اهالی منطقه تشکیل می دهند. ماسوله در جنوب غربی استان گیلان، در بخش سردار جنگل فومن، 60 کیلومتری شهر رشت، 36 کیلومتری شهر فومن و 20 کیلومتری شهر ماکلوان واقع شده است.

آشنایی با شهر ماسوله

جاده قدیم ماسوله به خلخال که در گذشته شاهراه ارتباطی گیلان و آذربایجان بوده است برای حفاظت از محیط زیست، طبیعت بکر و میراث معنوی ماسوله و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و تجاوزات با دخالت سازمان حفاظت محیط زیست. محیط زیست و پایگاه میراث فرهنگی ماسوله چندین دهه است که توسط استان گیلان حفاظت می شود.

این شهر در سال 1354 هجری شمسی به شماره 1090 به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. ماسوله پس از احداث راه ارتباطی جدید گیلان و آذربایجان و همچنین قحطی سال 1320 بیشترین جمعیت خود را از دست داد.

شهر باورنکردنی ماسوله

پس از ثبت ماسوله به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی، مجوز ساخت و توسعه این شهر از سوی شهرداری ماسوله (تاسیس در سال 1311)، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان حفاظت از کشور صادر نشد. محیط زیست و در نتیجه هزاران نفر از مردم ماسوله در هفتاد سال گذشته جان باخته اند. در نقاط مختلف ایران به ویژه تهران ساکن شدند. این شهر قبلاً در برابر مشکلاتی مانند ریزش سنگ، سیل، رانش زمین، زلزله، اشغال برای توسعه عمرانی و انسانی و تخریب محافظت شده است. و در انتظار ثبت به عنوان میراث جهانی برای حفاظت بیشتر است.

زبان اصلی ساکنان ماسوله مانند زبان مردم گیلان غربی و جنوب جمهوری آذربایجان تالشی است که به زبان اوستایی و زبان تاتی بسیار نزدیک است. مذهب مردم ماسوله اسلام و مذهبشان شیعه است.

بدنه شهر تاریخی ماسوله

کالبد شهر تاریخی ماسوله متاثر از روابط پیچیده و ویژگی های اجتماعی و اقتصادی این زیستگاه کهن است. چمنزار و طبیعت کوهستانی و از سوی دیگر فرهنگ و تمدنی خاص که اولین نمای فیزیکی آن موقعیت خانه های ماسوله است به طوری که در یک نگاه پله های بزرگی از کوه به دره کشیده می شود.

شهر باورنکردنی ماسوله

همین وضعیت ساخت و ساز باعث شده خانه های ماسوله بدون حیاط ساخته شود. در واقع سقف پایین خانه حیاط خانه بالا محسوب می شود. بهترین مورفولوژی برای خانه های ماسوله برون گرا است. در این شکل برای اطمینان از آسایش به ساختمان ها اجازه می دهد تا حد امکان از سطح زمین بلند شده و از دو یا چهار طرف باز شوند تا در شرایط سخت آب و هوایی و دسترسی های افقی و عمودی مشکلی از نظر محدودیت نور وجود نداشته باشد.

بافت شهری در ماسوله نوعی همزیستی بین فضاهای سبز محیط طبیعی و معماری محیط مصنوعی ایجاد کرد که یکی از اصول معماری سازگار با محیط است. در واقع می توان ادعا کرد که ماسوله یک باغ شهر تاریخی است. در ماسوله مانند سایر شهرهای واقع در منطقه کوهستانی، بافت شهری در قسمت پایین دره قرار ندارد، زیرا در شب هوای سرد سنگین‌تر است و به پایین دره نفوذ می‌کند و خطر ابتلا به آن نیز وجود دارد. سیلاب در این قسمت از دره همیشه در سایه و بسیار سرد است. همچنین قله کوه به دلیل وزش باد شدید و نبود حصار برای مهار آن برای ایجاد سازه شهری مناسب نیست.

شهر باورنکردنی ماسوله

گردشگری ماسوله

ماسوله با مساحتی بالغ بر صد هکتار تحت حفاظت میراث فرهنگی و منابع طبیعی یکی از خوش آب و هواترین نقاط ایران است که هر ساله پذیرای ده ها هزار گردشگر است. شهر تاریخی و توریستی ماسوله به دلیل معماری منحصر به فرد خود در جهان شهرت دارد. ماسوله با کوه‌های مرتفع و جنگل‌ها و چمنزارهای سرسبز یکی از توریستی‌ترین مناطق شمالی ایران است که جلوه‌های طبیعی فراوانی به‌ویژه در اواخر بهار و تابستان دارد و قله شاه معلم در ماسوله با ارتفاع 3050 متر است. بیشترین – نقطه مرتفع در استان گیلان و هدفی جذاب برای گروه های کوهنوردی. دو هتل در فضای معماری سنتی ماسوله و چندین هتل در جاده منتهی به آن پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی هستند. همچنین خانه های مسافر و خانه های اجاره ای زیادی در این منطقه وجود دارد.

ماسوله معماری منحصر به فردی دارد. محوطه جلوی خانه ها و پشت بام ها به عنوان پیاده رو استفاده می شود. معماری ماسوله در دوره زندیه شکل گرفت و خیابان های کوچک و پله های زیاد اجازه ورود هیچ وسیله نقلیه موتوری را نمی داد. معماری ماسوله در یک جمله بیان می شود: حیاط ساختمان فوقانی، پشت بام ساختمان پایین است. تعداد طبقات ساختمان ها معمولا به دو طبقه می رسد.

شهر باورنکردنی ماسوله

ماسوله دارای 4 محله اصلی به نام های «خانه بر» (خونور)، «مسجدبار» (مزوار)، «کیسر» شامل کفه کیسر و بن کیسر و «اسد محله» (عصا مال) است و یک بازارچه چهار طبقه مستقیماً به آن متصل است. بازار شهر در حال حاضر بیش از 350 واحد مسکونی در ماسوله وجود دارد در حالی که در گذشته (حدود 100 سال پیش) این تعداد 600 واحد بوده است. وجود بیش از 120 واحد تجاری در محدوده بازار آن، بیش از 4 کاروانسرا، 2 حمام ارزشمند، بیش از 33 چشمه عمومی (خون)، 10 مسجد و 5 امامزاده نشان از رونق این شهر در دوران اخیر دارد. جمعیت ماسوله در 60 سال گذشته کاهش یافته است.

منبع: چهارضلعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا