ایران گردی

شهر زیرزمینی نوش آباد؛ زیباترین معماری کاشان

تودی تریپ: شهر زیرزمینی نوش آباد نمونه بی نظیری از سازه های نظامی و دفاعی است که به عنوان بزرگترین شهر زیرزمینی جهان شناخته می شود. این شهر که با نام اویی نیز شناخته می شود، مجموعه ای از اتاق ها، راهروها، چاه ها و کانال های متعددی است که توسط صنعتگران ماهر در دل زمین ساخته شده است.

وسعت شهر به بیش از 15000 متر مربع رسید و برای حفاظت از جان و مال مردم در مواقع بلاتکلیفی و نه برای اقامت دائم ساخته شده است. همین شهر بود که باعث شد نوش آباد به سکونتگاهی اسرارآمیز برای مهاجمان تبدیل شود.

آشنایی با شهر زیرزمینی نوش آباد

اگرچه این شهر زیرزمینی برخلاف تصور شماست اما یکی از مدرن ترین شهرهای جهان و نوع زیرزمینی آن به حساب می آید! این شهر که نمونه ای اصیل از معماری به اصطلاح دست ساز و اصیل ایرانی است، در روزهایی که زندگی در آن همچنان ادامه داشت، شهری بسیار محبوب و پرطرفدار محسوب می شد. شهر زیرزمینی نوش آباد در واقع یک تونل زیرزمینی است که به شهر زیرزمینی اوی نیز معروف است.

شهر زیرزمینی نوش آباد;  زیباترین معماری کاشان

علیرغم اینکه در زمان های بسیار دور ساخته شده است، اما هر آنچه که باید در آن ساخته شود، مانند ورودی و خروجی، یا سیستم های تهویه و غیره، همه اینها نشان از هوشمندی دارد که مردم در آن زمان دانش خاصی نداشتند یا نداشتند. ابزاری برای آن کامل کرد و آن را به شهری مدرن و شگفت انگیز تبدیل کرد و البته اکنون کهن است. شهر نوش آباد نمونه ای از سازه های دفاعی است که با حفر تونل های زیرزمینی ایجاد شده است.

اگر بخواهیم به مشخصات فنی این شهر اشاره کنیم باید بگوییم که این شهر در مجموع 3 طبقه دارد و عمق آن در زیر زمین تا 18 متر می رسد. در برخی از نقاط این شهر ورودی هایی وجود دارد که تنها 120 سانتی متر است! بله، حق با شماست، در این شرایط، حتی فردی به اندازه یک انسان امروزی به سختی قادر به غلبه بر آن خواهد بود.

شهر زیرزمینی نوش آباد;  زیباترین معماری کاشان

نوش آباد با وجود عمق زیادش مملو از دیدنی های جالب هم هست. یکی از جالب ترین قسمت های این شهر زیرزمینی مدرن سیستم تهویه آن است که با وجود عمق زیاد به راحتی نفس می کشد و به هیچ وجه مشکل تنفسی نخواهید داشت.

به شما بگوییم که با ورود به این شهر کمی خنکی احساس می کنید که البته به دلیل احداث این شهر در کنار قنات آبی کاشان است و دلیل آن هم خنک بودن هوا در نوش آباد است. جریان

معماری زیبای شهر زیرزمینی نوش آباد

طبقه اول در واقع راهروها و راهروهایی بود که برای گمراه کردن افراد بالقوه استفاده می شد. طبقات دوم و سوم پناهگاه و محل زندگی در مواقع خطر و انبار آذوقه بود. چندین ورودی به پایین شهر شناسایی شده است که بسیاری از آنها سال ها پیش بر اثر سیل مسدود شده بودند. این شهر دارای دالان های پیچ در پیچ، اتاق های کوچک و بزرگ، پدافند و تله های دفاعی بود که ظاهراً در هنگام حملات دشمن مورد استفاده قرار می گرفت.

شهر زیرزمینی نوش آباد;  زیباترین معماری کاشان

وسعت این شهر به دلیل ارتباط محله های آن و حفظ جان و مال مردم در مواقع بلاتکلیفی زیاد است و به صورت افقی و عمودی گسترش یافته است. این معماری حداقل در شهر نوش آباد «اوئی» نامیده می شود. به جز در ورودی، ارتفاع تمام قسمت های اوی، قد معمولی یک فرد بین 170 تا 180 سانتی متر است در سطح دیوارها و در فواصل کم، ناحیه ای سوخته دیده می شود.

در برخی قسمت ها دیوار از سکوهای نشیمن کوتاه ایجاد شده است که در برخی اتاق ها به طاقچه ای برای قرار دادن اشیا تبدیل می شود. ورودی شهر زیرزمینی نوش آباد راهرویی باریک به اندازه یک نفر است. وقتی وارد شهر می شوید بوی نمناک زمین را حس می کنید. راهروهای باریک کمتر از یک فرد ایستاده به قسمت های داخلی شهر منتهی می شود.

چاه های عمودی نقش راه های ارتباطی کف را ایفا می کنند و چاه های U شکل برای تهویه مطبوع استفاده می شود. در اینجا از خانه های مردم و مراکز اجتماعی مانند حمام و مساجد و همچنین از قلعه نزدیک شهر راه وجود داشت. فضاهای در نظر گرفته شده برای شهر محدود به فضاهای لازم است و سیستم تهویه آن بر اساس اختلاف فشار هوا با سطح زمین کار می کند که امکان گردش و تصفیه هوا را برای تنفس در آن فراهم می کند.

شهر زیرزمینی نوش آباد;  زیباترین معماری کاشان

حجره های کوچک در ابعاد دو متر در دو متر، سرویس های بهداشتی اولیه، سرپناه، تونل های ارتباطی و تهویه مطبوع و چاه های آب از جمله فضاهای این شهر زیرزمینی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا