ایران گردی

شهروندان کدام کشورها بدون ویزا می‌توانند به ایران سفر کنند؟

با لغو روادید یکجانبه ایران با 33 کشور، تعداد کشورهایی که شهروندان آنها می توانند بدون ویزا به ایران سفر کنند به 45 منطقه رسیده است.

به گزارش تودی تریپ به نقل از ایسنا، عزت الله ضرغامی – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تصمیم دولت برای لغو روادید با 33 کشوری که پیش از این ایران با پنج کشور گرجستان، ارمنستان، ترکیه، سوریه و قزاقستان داشت، خبر داد. ویزا را به صورت دوجانبه لغو کرد و برای شهروندان آذربایجان، چین، هنگ کنگ و ماکائو، عمان، مصر، بولیوی، ونزوئلا و مالزی این لغو روادید یک طرفه یا در فرودگاه بود. اتباع این کشورها می توانند برای مدت معینی به ایران سفر کنند.

اکنون ویزای ایران برای اتباع حدود 30 کشور دیگر به صورت یک طرفه لغو شده است و سه کشور لبنان، ونزوئلا و مالزی که اتباع آنها پیش از این می توانستند با ویزای فرودگاهی به ایران سفر کنند، امکان سفر بدون ویزا به ایران را پیدا کردند. بر اساس مصوبه جدید دولت، روادید 33 کشور دیگر ایران به صورت یکجانبه لغو شد.

این 33 کشور بر اساس اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شامل عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، بحرین، کویت و لبنان (کشورهای خلیج فارس و خامنه ای)، روسیه (فقط به صورت گروهی) هستند. ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان (کشورهای همسایه و منطقه تمدنی قفقاز)، تونس، تانزانیا، موریتانی، زیمبابوه، موریس و سیشل (کشورهای آفریقایی و مسلمان)، ژاپن، اندونزی، مالزی، سنگاپور، ویتنام، کامبوج و برونئی (کشورهای شرق آسیا)، برزیل، مکزیک، پرو، ونزوئلا و کوبا (قاره آمریکا)، کرواسی، صربستان، بوسنی و هرزگوین و بلاروس (کشورهای اروپای شرقی) و هند (با یک جامعه فرهنگی و عضو سازمان بریکس) .

ایران در سال 2023 نیز در یک قرارداد دوجانبه لغو روادید گروهی با روسیه را مطرح کرد، یعنی گروه های 5 تا 50 نفره با آژانس مسافرتی می توانند بدون ویزا به کشورهای یکدیگر سفر کنند، اما اعتبار این قرارداد تا دسامبر 2023 است. که باید تمدید شود، اما اکنون با تصویب اخیر دولت، روسیه به فهرست کشورهایی که ایران به صورت یکجانبه روادید با آنها را لغو کرده است، اضافه شده است و به این ترتیب اتباع روسیه در صورت سفر گروهی به ایران می توانند از اخذ ویزا معاف شوند. .

علاوه بر این، از سال 2014، ایران برای اتباع همه کشورها به جز ایالات متحده، کانادا، انگلستان، اردن، سومالی، کلمبیا، افغانستان، پاکستان و بنگلادش در فرودگاه ها و برخی از مبادی ورودی ویزا صادر کرده است.

از سال 1396 با تصمیم و برنامه وزارت امور خارجه برچسب ویزا و مهر ورود و خروج در گذرنامه اتباع خارجی لحاظ نشده است.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معتقد است با سیاست درهای باز با تسهیل صدور روادید برای اتباع و تجار سایر کشورها، عزم جدی ایران برای تعامل با کشورهای مختلف جهان نشان داده شده است و در عین حال توان فرهنگی ایران و ایران نیز قابل قبول است. دیپلماسی فعال برای پذیرایی از گردشگران مختلف در سراسر جهان، توسعه و واقعیت امروز ایران نشان داده می شود و تصویر ذهنی شهروندان بین المللی ایران بهبود می یابد و با افزایش ورود گردشگران به ارز کمک می شود.

با این حال مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به ارزیابی طرح لغو روادید ایران تاکید کرد که جذب گردشگر صرفاً از طریق لغو روادید اتفاق نمی افتد و برای تحقق این طرح نیاز به زیرساخت های خدماتی و تسهیل گری بهتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا