ایران گردی

سوغات و صنایع دستی سمنان چیست؟

تودی تریپ: استان سمنان به دلیل قرار گرفتن در مسیرهای ارتباطی فراوان یکی از استان های پرتردد کشور است.

سوغات این استان نیز متنوع است و شامل انواع صنایع دستی، محصولات کشاورزی و لبنیات و نان های محلی می شود.

استان سمنان یکی از استان های بزرگ ایران به شمار می رود و جمعیت زیادی در شهرستان سمنان دارد.

اگر تا به حال به سمنان سفر کرده باشید، با جاذبه های تاریخی، فرهنگی و هنری آن آشنا هستید.

در میان تمام جاذبه هایی که این استان را از سایر استان های ایران متمایز می کند، صنایع دستی و سوغاتی های مختلف آن جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است.

صنایع دستی هر استان شناسنامه آن استان محسوب می شود و اطلاعات زیادی از تاریخ آن و گذشته جهان نشان می دهد.

سوغات غذا از سمنان

نان شیرمال

نان شیرمال سوغاتی بسیاری از شهرهای ایران است. اما سابقه تهیه آن در سمنان به بیش از 100 سال می رسد.

آرد گندم، شیر و روغن موادی است که برای تهیه این سوغاتی خوشمزه استفاده می شود. نان شیرمال یکی از محبوب ترین سوغاتی هایی است که می توانید از این شهر خریداری کنید.

سوغات و صنایع دستی سمنان چیست؟

نان برش خورده

نان باغسمات یا نان باغسمت که به نان سمنانی نیز معروف است یکی از نان های سنتی این استان است. برای تهیه این نان با آرد و نخود و شکر خمیری درست می کنند و سپس آن را به لیموهای ریز تبدیل می کنند. برای برشته کردن، لیموها را باز نمی کنند و در فر مخصوصی به نام داش می گذارند.

نان چای

نان چای نام یکی دیگر از سوغاتی های خوشمزه سمنان است که طرفداران خود را دارد. این نان در واقع همان نانی است که خشک شده و با نام نان چای به فروش می رسد.

نان شکری

این نان در اکثر شهرها پخته و فروخته می شود. اما اگر به دنبال نان قندی عالی و مرغوب هستید باید آن را در سمنان و به خصوص شاهرود پیدا کنید. این نان از ترکیب آرد، سبوس گندم، شکر، روغن مایع، آب، نمک، تخم مرغ و کنجد برای تزیین تهیه می شود.

پسته دامگان

پسته دامغان آنقدر با کیفیت و شناخته شده است که شاید نیازی به معرفی نداشته باشد. سابقه این استان در کشت و تولید پسته به بیش از 700 سال می رسد. اگر در فصل برداشت پسته به دامگان بروید یعنی. از ابتدای مرداد تا پایان مهرماه خرید پسته را فراموش نکنید.

سوغات و صنایع دستی سمنان چیست؟

حلوای سیاه

آرد غلات، گردو، شکر، شیره انگور، فلفل سیاه، هل، دارچین، زردچوبه، میخک، زنجبیل و زیره از ترکیبات یکی از سوغاتی های خوشمزه سمنان است که به آن حلوای سیاه می گویند. به دلیل رنگ تیره حلوا به آن حلوای سیاه می گویند و هنگام خوردن آن طعم تند آن را بیشتر از طعم های دیگر حس می کنید.

سایر سوغاتی های سمنان

از دیگر سوغاتی های سمنان و شهرهای اطراف می توان به خربزه، لبو، گردو، فتیر و … اشاره کرد.

صنایع دستی سمنان

استان سمنان یکی از استان های صاحب نام در زمینه صنایع دستی است که از معروف ترین آن ها می توان به سفالگری، منبت کاری، قلم زنی و قالی بافی اشاره کرد.

سفالگری

استان سمنان سابقه درخشانی در زمینه صنعت سرامیک دارد. در حفاری های باستان شناسی در اطراف دامگان، سفال هایی کشف شد که قدمت آن به قبل از میلاد می رسد. کیفیت خاک تحت تاثیر اقلیم کویری یکی از دلایل رونق سفال در استان است.

کنده کاری چوب

خاتم عبارت است از ایجاد نقش های برجسته بر روی چوب با کنده کاری. بر اساس آثار به جا مانده در برخی اماکن مذهبی، حجاری در استان سمنان بیش از 200 سال قدمت دارد. امروزه به دلیل وجود راه های ارتباطی فراوان در استان با شمال کشور، دسترسی به چوب جنگلی موجب توسعه و گسترش این صنعت در استان شده است، به طوری که پیشه اکثر اهالی در برخی روستاها می باشد. نجاری

سوغات و صنایع دستی سمنان چیست؟

اثر قلم

نوعی چاپ سنتی با استفاده از قالب های چوبی با نقوش برجسته. شهرستان دامگان یکی از مراکز ممتاز این صنعت است و تولیدات آن از نظر کمی و کیفی قابل توجه است. روتختی، پرده، رومیزی و سایر اقلام تزئین شده با مهر قلم در دامگان به خارج از کشور صادر می شود.

فرش سازی

قالی بافی یکی از هنرهای اصیل ایرانی است که در بسیاری از روستاهای استان به یادگار مانده است و فرش های بافته شده در هر منطقه از کشور ویژگی های خاصی دارد. چه در روش بافت یا در نقشه ها و طرح ها و چه در مواد اولیه متفاوت هستند. در استان سمنان برخلاف روش معمول قالی بافی که از نخ پنبه به عنوان تار و نخ پشمی به عنوان پود استفاده می شود، نخ پشمی هم به عنوان تار و هم به عنوان پود استفاده می شود.

لاک زدن

لاک زدن یا هنر منبت کاری مهارتی است که در آن استادکاران از ابزارهای مختلفی برای تراشیدن چوب به اشکال مختلف مانند قاشق، چنگال، پارچ و … استفاده می کنند. و آنها را با وسایل مختلف تزئین کنید. جالب است بدانید در مازندران به این هنر چترشی می گویند.

لوله کشی

آهنگری در واقع همان آهنگری در مقیاس سبک و محلی است که به وسیله آن اجسام سبک مانند میخ دراز، میخ سرژ، میخ نیم سانتی، انبر و سنبله و سه پایه آهنی، زنجیر و سنبله، خودکار، سنبه، رنده آهنی. ، پیچ و مهره، تملی، اسکنه، مقار، درفش، جوالدوز و مانند آن ساخته و ساخته می شود. این حرفه از دیرباز در سمنان رواج داشته و امروزه در حال منسوخ شدن است.

سوغات و صنایع دستی سمنان چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا