ایران گردی

سه خانه تاریخی و خاص در کاشان

تودی تریپ: کاشان شهری تاریخی با قدمت بیش از هفت هزار سال است که بین رشته کوه کرکس و کویر مرکزی ایران قرار دارد. کاشان خانه های تاریخی زیادی از دوره قاجار و زندیه دارد. با بازدید از این خانه ها گویی در تاریخ سفر می کنید و با زندگی مردم آن زمان آشنا می شوید.

خانه بروجردی ها; دیدنی و جالب

شهر کاشان دارای عمارت ها و خانه های قدیمی است که معماری زیبایی دارند و به دلیل معماری منحصر به فرد خود در سراسر ایران شهرت دارند.

یکی از این خانه های منحصر به فرد در کاشان، خانه بروجردی ها است. قدمت این خانه به دوران قاجاریه می رسد و یکی از خانه های قدیمی و معروف کاشان به شمار می رود.

صاحب این خانه نیز از ثروتمندان کاشان است و خانه ای زیبا با هلال هایی در برابر باد بر روی پشت بام و پرنگ ها به شیوه ای بسیار خاص ساخته است.

معماری این بنا شامل دو حیاط اندرونی و بیرونی، هشتی، راهرو، آشپزخانه، حیاط تابستانی و زمستانی است.

سه خانه تاریخی و خاص در کاشان

وظیفه دریچه های سقف نیز تامین هوای خنک زیرزمین در تابستان است. همچنین نقاشی های رنگ روغن و آبرنگ بر روی دیوارهای این بنا برای زیبایی این بنا وجود دارد.

تاریخ ساخت و تکمیل این خانه طبق کتیبه های موجود 18 سال به طول انجامید و تمامی قسمت های بنا با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی منطقه طراحی شده و از معماران ایرانی و خارجی بهره برده است.

خانه بروجردی در دوره قاجار توسط استاد علی مریم کاشانی (سازنده خانه طباطبایی ها) و متعلق به یک تاجر ثروتمند نطنزی ساخته شد.

بنا به نقل محلی، وی این خانه را شرط ازدواج با دختر سید جعفر طباطبایی (صاحب خانه طباطبایی) ساخته است. این مکان اکنون محل سازمان میراث فرهنگی کاشان است. آدرس خانه بروجردی ها در خیابان علوی و محله تاریخی سلطان امیر احمد است.

ساخت این خانه حدود 18 سال به طول انجامید. علی مریم کاشانی، صنیع الملک و کمال الملک از جمله افرادی هستند که در دکوراسیون داخلی و معماری این بنا نقش داشته اند.

سه خانه تاریخی و خاص در کاشان

نکته جالب در خانه بروجردی ها این است که در این خانه برای اولین بار از رنگ روغن و آب برای رنگ آمیزی سقف و دیوار استفاده شده است.

همچنین تذهیب، منبت، مقرنس و درودگری از دیگر هنرهای مورد استفاده برای تزیین این خانه است.

نقاشی های دیواری اتاق های این خانه داستان های زیبایی از تاریخ و ادبیات ایران را به تصویر می کشد. علاوه بر این، تمام کاشی های حیاط این خانه با نقش و نگار میوه ها و غذاهای مختلف تزئین شده است. پس در سفر به کاشان بازدید از خانه زیبای بروجردی ها را از دست ندهید.

آدرس: کاشان، منطقه سلطان امیر احمد، خیابان علوی

بیت طباطباییان; خاص و دیدنی

یکی دیگر از خانه های معروف کاشان متعلق به فردی به نام سید جعفر طباطبایی است که از تاجران فرش کاشان بوده است. این خانه در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد و ساخت آن 18 سال به طول انجامید.

سه خانه تاریخی و خاص در کاشان

خانه طباطبایی ها با چهل اتاق، چهار حیاط، سه قنات و دو قنات به همراه چهار سرداب و یک شاه نشین با پنجره های مشبک و رنگی، گچ بری های بی نظیر و آینه کاری چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

این خانه زیبا نیز در خیابان علوی قرار دارد و هر گوشه از آن نماد شهر کاشان محسوب می شود. همچنین تمامی قسمت های این خانه مانند هشتی، ایوان، حیاط خلوت از جذابیت بالایی برخوردار است.

سقف قسمت شاه نشین بسیار مرتفع و دلفریب با آینه کاری های دیدنی و گچ بری ها و پنجره های سرپوشیده است.

در معماری سنتی از بیرون خانه برای کارهای عمومی و رفت و آمدهای روزمره خانواده استفاده می شد، از طرفی داخل خانه برای زندگی روزمره اعضای خانواده بود و هیچکس اجازه ورود به آن را نداشت.

از قسمت شاه نشین نیز برای پذیرایی از مهمانان خانه استفاده می شد. تزیینات گچبری منحصر به فرد این بنا، حیاط های تمیز، حوض های آب و پنجره های رنگی بر زیبایی و اصالت این بنای باشکوه افزوده است.

سه خانه تاریخی و خاص در کاشان

آدرس: کاشان، خیابان علوی، منطقه سلطان امیر احمد، جنب امامزاده امیر احمد

خانه امری؛ خانه تاریخی و منحصر به فرد

قدمت خانه عامری ها به دوره زندیه می رسد و در دوره قاجاریه تکمیل شده است. این خانه توسط شخصی به نام سهام السلطان عامری در محله سلطان امیر احمد برای استفاده شخصی ساخته شده است.

خانه امری دارای 85 اتاق است و با معماری چشم نواز خود، با خیاطی و خاتم کاری، همراه با گچ بری های سیمانی زیبا. یکی از اصلی ترین ویژگی های معماری این خانه، تقارن داخل و حیاط آن است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

پس در سفر به کاشان، بازدید از این خانه تاریخی را در فهرست مکان های دیدنی کاشان قرار دهید.

خانه امری در سال های اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی بازسازی و مرمت شده و به هتلی 5 ستاره تبدیل شده است که با بهترین امکانات میزبان مسافران داخلی و خارجی خواهد بود.

سه خانه تاریخی و خاص در کاشان

قرنیزهای این عمارت در نوع خود بی نظیر است و در طول مرمت ها حفظ شده است. از این رو مسافران با اقامت در این هتل سنتی از فضایی سنتی و در عین حال شیک لذت خواهند برد.

آدرس: کاشان، منطقه علوی، خیابان علوی، بن بست باستان هفتم، پلاک صفر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا