ایران گردی

سقالکسار رشت کجاست؟

تودی تریپ: کلمه سقالکسار از سه کلمه سقال، لک و سار تشکیل شده است. ساکال به معنی آب خوری است و لک و ستاره نام دو پرنده زیبا است که دریاچه آنها را سیراب می کند.

تعبیر دیگری که برای نام او وجود دارد این است که سقالک به سیالخ به معنی خار سه طرفه و سار به معنای سر و آخرین معنای ذکر شده برای آن سقالک به معنای تپه و در کل به معنای بالای تپه است.

آشنایی با سقالکسار

هر فصل از سد خاکی سقالکسار زیبایی خاص خود را دارد و با توجه به آب و هوای مطبوع استان گیلان کافی است بررسی شود که آیا در آن زمان بارندگی وجود ندارد یا خیر. البته ممکن است فصل سرد زمستان برای شما آزاردهنده باشد.

در فصل تابستان تمام درختان و جنگل های اطراف سقالکسار سبز می شوند و در پاییز برگ های رنگارنگ درختان منظره را جذاب تر می کند. بهار با تمام زیبایی اش با شکوه از راه می رسد و سبز روشن چشم نوازی را به شما هدیه می دهد.

سقالکسار رشت کجاست؟

سقالکسار روستایی در بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان ایران است که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت در استان لاخان واقع شده است.

این روستا تا رشت 16 دقیقه فاصله دارد، برای رسیدن به روستای سقالکسار از سمت رشت باید 15 کیلومتر در جاده بین شهر شفت و بین جیرده شفت و جاده آقا سید شریف طی کرد.

در اطراف آرامگاه آقا سید شریف در نزدیکی شهر شفت دریاچه های زیادی وجود دارد که مناظر بسیار زیبایی دارند. روستای ساکلکسر نزدیک به 600 خانوار جمعیت دارد.

این سد خاکی که دریاچه زیبایی را تشکیل داده در روستای سکالکسار قرار دارد. مساحت این دریاچه 15 هکتار و ارتفاع آن نسبت به دریای خزر 64 متر است.

این دریاچه زیبا توسط جنگل های زیادی احاطه شده است و درختان موجود در جنگل اطراف این دریاچه زیبایی دریاچه را در فصول مختلف چند برابر می کنند.

آب دریاچه مخزن سقالکسار از پاییز جوی و چشمه ساران در منطقه تامین می شود. طول دریاچه حدود 600 متر و عرض آن 500 متر است. موقعیت دقیق آن را می توانید در نقشه زیر مشاهده کنید.

استان گیلان با زیبایی های بی پایان خود در شمال کشور واقع شده و یکی از سرسبزترین و پرباران ترین استان های ایران به شمار می رود.

نزدیکی آن به پایتخت باعث می شود افراد زیادی تصمیم بگیرند در هر تعطیلات با خانواده خود به این منطقه سفر کنند.

اگر قصد دارید به طبیعت گردی بروید و روزی شاد را در کنار خانواده در دل طبیعت سپری کنید، سد سفالی سقالکسار را به عنوان مقصد خود انتخاب کنید، مکانی مملو از زیبایی های طبیعی که مردمانش برای پاکیزه نگه داشتن آن زحمت کشیده اند.

سقالکسار رشت کجاست؟

مسیر رشت به ساکلکسار

روستای سقالکسار از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان است که در روستای لاکان در 16 کیلومتری جنوب شهر رشت (حدود نیم ساعت از مرکز شهر) و در مسیر جاده جیره واقع شده است.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۴، ۶۸۹ نفر در این روستا که به «سالکه سر» نیز معروف است، زندگی می کنند.

روستای سقالکسار در ارتفاع 50 متری و دارای آب و هوای معتدل است. فاصله روستای سقالکسار تا تهران 324 کیلومتر است و برای رسیدن به آن باید حدود چهار ساعت و نیم رانندگی کنید.

در اطراف آرامگاه آقا سید شریف در نزدیکی شهر شفت، دریاچه های فراوان و جاذبه های طبیعی فراوانی وجود دارد که طبیعتی بکر و هیجان انگیز دارند.

سد خاکی سقالکسار بزرگترین دریاچه این منطقه و دلیل شهرت این روستا است. مردمان مهربان و دلسوز روستای سقالکسار اغلب به کشاورزی، دامداری، برنج کاری و ماهیگیری مشغول هستند و به محض ورود به روستا با مزارع برنج و خوشه های طلایی و عطر مطبوع برنج روبرو می شوید.

برای رسیدن به روستای سقالکسار از تهران، از طریق اتوبان تهران – کرج، کرج – قزوین و قزوین – رشت به سمت شهر رشت حرکت کنید. پس از عبور از عوارضی رشت و پلیس راهنمایی و رانندگی، قبل از رسیدن به رشت، در تقاطع پل هوایی به سمت فومن بروید. حدود 14 کیلومتر در جاده فومن رانندگی کنید تا به مقبره آقا سید شریف برسید.

به چپ بپیچید و وارد روستای سقالکسار شوید. مسیر را ادامه دهید و طبق علائم به سد خاکی سقالکسار برسید.

برای رسیدن به روستای سقالکسار از رشت راه های مختلفی وجود دارد. می توانید به میدان گاز برسید و وارد جاده لاکان شوید. 10 کیلومتر رانندگی کنید تا به انتهای جاده لاکان برسید.

از این نقطه وارد جاده فومن شده و چهار کیلومتر رانندگی کنید تا به مقبره آقا سید شریف برسید. به چپ بپیچید و وارد روستای سقالکسار شوید. مسیر دیگری از رشت از فلکه رازی شروع می شود.

از این تقاطع وارد جاده شیون فومنی و سپس جاده جیرده شده تا به سقالکسار برسید.

  • نشانی: استان گیلان، رشت، دشت زماز، 10 کیلومتری جاده جیرده، بعد از مقبره آقاسید شریف، روستای سکالکسار
  • سقالکسار رشت کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا